SOK op LinkedIn met actuele artikels over kwaliteitszorg. Bijblijven? Word lid van de SOK-groep op LinkedIn.
Vlaamse leraren besteden veel van hun tijd aan het evalueren van leerlingen, veelal op basis van zelfgemaakte toetsen. Het gebruik van gestandaardiseerde toetsen voor het opvolgen van leerresultaten en leerwinst is beperkt. Bij een gestandaardiseerde toets is de inhoud overheen scholen dezelfde. Gestandaardiseerde toetsen kunnen een schakel zijn in het creëren van brede toetsing. Aangevuld met de informatie die leraren nu reeds verzamelen maakt zo’n kern van gestandaardiseerd toetsmateriaal het mogelijk leerprocessen geïnformeerd en in verscheidenheid vorm te geven. In deze sessie willen we bestaande tegenstellingen bij de idee van het gebruik van standaardtoetsen overstijgen. We beschrijven bestaande – buitenlandse – monitoringssystemen met hun positieve en negatieve effecten en komen tot concrete scenario’s om leerwinst in kaart te brengen. Samen tasten we de wenselijkheid en haalbaarheid van deze scenario’s af.
Gepresenteerd op SOK 29 november 2019
Aan innovatieve ideeën om schoolomgevingen te verbeteren is geen gebrek vandaag de dag. Er verschijnen wekelijks meerdere boeken, artikelen, blogs, video’s en tal van twitter ideeën over hoe ons onderwijs slimmer, beter, mooier en anders kan. Innovatie is echter niet goed bestand tegen ingewikkelde taal, lange vergaderingen, projectplannen, klassieke aansturing en controle. Innovatie vraagt om een leeromgeving die uitgaat van nieuwsgierigheid, praktisch onderzoek, participatie, durven experimenteren en positieve energie. En door praktisch aan te slag te gaan, wordt het spannend. Immers het maakt belemmerende patronen, routines en bezwaren zichtbaar die remmend werken op innovatie. We zullen ook kritisch in de spiegel moeten kijken en ons de vraag stellen: in hoeverre ben ik zelf onbewust de veroorzaker van de problemen waar ik last van heb? In deze keynote legt Tjip de Jong de relatie tussen innovatie en afkicken van een verslaving. Om innovaties te laten slagen in een schoolomgeving zal het nodig zijn om onbevangen en eerlijk naar ons eigen handelingsrepertoire te kijken en afscheid te nemen van klassieke vormen van management, aansturing en coördinatie. Tjip zal verschillende haalbare routes voor innovatie verkennen en deze vanuit verschillende perspectieven belichten. Zijn adagium is: de wijsheid zit in het doen! Daarnaast zal hij meerdere voorbeelden geven uit de praktijk waar innovaties in scholen zowel succesvol waren als glansrijk ten onder gingen.
Gepresenteerd op SOK 7 juni 2019
Innovatie is verandering die waarde toevoegt. Dat verandering weerstand oproept, is menselijk. Maar verandering is ook onvermijdbaar. Want leerlingen zijn anders dan tien jaar geleden, net als hun leefwereld, verwachtingen van ouders, wetgeving en technologie. In dit alsmaar veranderende speelveld is innoveren het continu zoeken naar mogelijkheden om hier het beste uit te halen. Hoe vindt u steeds weer nieuwe manieren om goede prestaties te kunnen leveren? In deze interactieve sessie bespreken we wat innovatie is, wat een school tot een innovatieve school maakt, en hoe u bruikbare innovaties opspoort en succesvol invoert.
Gepresenteerd op SOK 7 juni 2019
De grote veranderingen in onze maatschappij bieden kansen. Kansen om samen nieuwe wegen te ontdekken en te ontwerpen richting meer toekomstbestendig onderwijs. Pionieren! Een pionier durft te zoeken, waar de omgeving wil dat de antwoorden al gevonden zijn. Hoe kun jij als pionier een authentieke en betekenisvolle bijdrage leveren aan toekomstbestendig onderwijs? Tijdens deze presentatie ontdek jij hoe je je als een pionier kunt ontwikkelen: van binnenuit. Je wordt in beweging gezet om een start te maken met jouw eigen ontdekkingsreis als onderwijspionier.
Gepresenteerd op SOK 7 juni 2019
Aandacht voor de reeds bestaande kracht, kwaliteit en competentie van leerkrachten is belangrijk voor onderwijsontwikkeling. Immers, we kunnen ook leren van zaken die goed gaan. In deze presentatie wordt u een “exnovatief” perspectief aangereikt. Exnovatie is datgene wat reeds aanwezig is op de voorgrond plaatsen om de praktijk te verbeteren. Hierbij ligt de focus niet op iets nieuws, maar op hetgeen er al is; niet op het uitzonderlijke, maar juist op het gewone, de dagelijkse gang van zaken op de werkvloer; niet op wat opvalt, maar juist op wat meestal wegvalt… maar er wel degelijk toe doet! Via een interactieve bespreking krijgen deelnemers inzicht en praktische handreikingen aangereikt zodat zij in hun eigen organisatie de kwaliteitszorg via het goede, het gewone en het hier en nu kunnen benaderen.
Gepresenteerd op SOK 7 juni 2019
Benieuwd of “Scholen slim organiseren” met (zelfsturende) teams écht werkt? Kunnen we door anders organiseren onze school gelukkiger maken? Het is innoveren voor meer samenwerking op school en over scholen heen (Op grote schaal scholen slim organiseren). Dit is niet louter gericht op efficiëntie, maar ook op meer professionalisme van de leerkracht. Het is een verhaal over autonomie en wendbaarheid waar flexibele trajecten kunnen georganiseerd worden zonder leerlingen overboord te zetten. Het is de school als netwerkorganisatie waar het leiderschap wordt gedeeld. Het HIVA-KULeuven heeft de voorbije jaren het proces van slimme scholen gevolgd die gekanteld zijn naar een nieuwe innovatieve structuur. In een beschrijvende studie worden de effecten van het verandertraject onderzocht en geven we de bevindingen mee evenals enkele succesfactoren voor een geslaagd traject. Positieve effecten komen niet automatisch, maar zijn het resultaat van hard werk en gedeeld leiderschap.
Gepresenteerd op SOK 7 juni 2019
Om innovatief denken te stimuleren en creatieve denktechnieken te gebruiken, is het essentieel om te weten wanneer creativiteit wel en wanneer niet de ruimte krijgt. Welke mindset is hier voor nodig, hoe werkt een creatief proces en welke omkadering is nodig om dit te bevorderen, zijn enkele vragen waarop je tijdens deze sessie antwoorden zal krijgen.
Gepresenteerd op SOK 7 juni 2019
Stel je voor! Meer dan 2 miljard artikels en boeken zijn verschenen over leidinggeven en management. Soms zijn ze tegenstrijdig of moeilijk vertaalbaar naar je eigen werkvloer. Toch razen we door. Managementtrends volgen elkaar in razend tempo op. Vandaag wordt verteld dat je je organisatie LEAN moet maken. Maar is dit wel zo en wat betekent dit concreet? De enerverende zoektocht naar een projector die niet op de afgesproken plaats is opgeborgen, vier handtekeningen nodig hebben voor een simpele aanvraag, bergruimtes volstouwen met spullen die nooit meer gebruikt worden,… Allemaal handelingen in je schoolorganisatie die energie en tijd opslorpen maar geen enkele toegevoegde waarde hebben. Pure verspilling dus. LEAN reikt een aantal oplossingen aan zodat je je maximaal kan toeleggen op je kerntaken en verantwoordelijkheden. Maar er zijn ook valkuilen. Tijdens deze presentatie leer je na een duik in de managementliteratuur de LEAN-principes en de valkuilen kennen in een heldere taal, verrijkt met veel voorbeelden.
Gepresenteerd op SOK 7 december 2018
Op welke manier het beleidsvoerend vermogen van vakgroepen in kaart brengen en versterken? Denk aan de vakgroepwerking op jouw school of aan de werking van de vakgroep(en) waar jij als leraar deel van uitmaakt. Hoe tevreden ben je over de doeltreffendheid van deze werking? En hangt je tevredenheid over wat er gerealiseerd wordt misschien samen met de mate waarin de leraren onderling vlot weten te communiceren; zich ondersteund voelen en samenwerken; hun activiteiten op elkaar weten af te stemmen… M.a.w. hangt de mate van je tevredenheid samen met het beleidsvoerend vermogen van de groep(en)? In deze werkwinkel verdiepen we ons in de dragers van beleidsvoerend vermogen om de doeltreffendheid van de vakgroepwerking beter te kunnen begrijpen en na te streven. We bekijken met welke materialen we naar het beleidsvoerend vermogen van de vakgroep kunnen peilen en welke initiatieven we kunnen nemen om het beleidsvoerend vermogen van de groep te versterken.
Meegegeven op SOK 7 december 2018
Op welke manier het beleidsvoerend vermogen van vakgroepen in kaart brengen en versterken? Denk aan de vakgroepwerking op jouw school of aan de werking van de vakgroep(en) waar jij als leraar deel van uitmaakt. Hoe tevreden ben je over de doeltreffendheid van deze werking? En hangt je tevredenheid over wat er gerealiseerd wordt misschien samen met de mate waarin de leraren onderling vlot weten te communiceren; zich ondersteund voelen en samenwerken; hun activiteiten op elkaar weten af te stemmen… M.a.w. hangt de mate van je tevredenheid samen met het beleidsvoerend vermogen van de groep(en)? In deze werkwinkel verdiepen we ons in de dragers van beleidsvoerend vermogen om de doeltreffendheid van de vakgroepwerking beter te kunnen begrijpen en na te streven. We bekijken met welke materialen we naar het beleidsvoerend vermogen van de vakgroep kunnen peilen en welke initiatieven we kunnen nemen om het beleidsvoerend vermogen van de groep te versterken.
Meegegeven op SOK 7 december 2018
Het kan niet anders dan dat veel scholen vooruit willen, dromen en mooie ambities hebben. En dat ze die vertalen naar een strategie. Hoe mooi zou het zijn als het kwaliteitsmanagement binnen de school werkelijk bijdraagt aan het realiseren van deze strategie! De praktijk van kwaliteitsmanagement is vaak echter anders. Er zijn meer associaties met bureaucratie en administratie, dan met passie en energie. In zijn boek ‘De geest uit de fles, van bureaucratie naar bezieling’ pleit Tijmen Bolk voor het verbreden van kwaliteitsmanagement van controle naar ook ontwikkeling en innovatie, en geeft hiervoor 8 werkzame principes. In deze sessie passeren deze principes de revue, gelardeerd met voorbeelden. Je wordt uitgedaagd de principes te vertalen naar je eigen strategie, zodat je geïnspireerd naar huis gaat om op een andere wijze met strategie en kwaliteitsmanagement om te gaan.
Gepresenteerd op SOK 7 december 2018
Op welke manier het beleidsvoerend vermogen van vakgroepen in kaart brengen en versterken? Denk aan de vakgroepwerking op jouw school of aan de werking van de vakgroep(en) waar jij als leraar deel van uitmaakt. Hoe tevreden ben je over de doeltreffendheid van deze werking? En hangt je tevredenheid over wat er gerealiseerd wordt misschien samen met de mate waarin de leraren onderling vlot weten te communiceren; zich ondersteund voelen en samenwerken; hun activiteiten op elkaar weten af te stemmen… M.a.w. hangt de mate van je tevredenheid samen met het beleidsvoerend vermogen van de groep(en)? In deze werkwinkel verdiepen we ons in de dragers van beleidsvoerend vermogen om de doeltreffendheid van de vakgroepwerking beter te kunnen begrijpen en na te streven. We bekijken met welke materialen we naar het beleidsvoerend vermogen van de vakgroep kunnen peilen en welke initiatieven we kunnen nemen om het beleidsvoerend vermogen van de groep te versterken.
Gepresenteerd op SOK 7 december 2018
Op welke manier het beleidsvoerend vermogen van vakgroepen in kaart brengen en versterken? Denk aan de vakgroepwerking op jouw school of aan de werking van de vakgroep(en) waar jij als leraar deel van uitmaakt. Hoe tevreden ben je over de doeltreffendheid van deze werking? En hangt je tevredenheid over wat er gerealiseerd wordt misschien samen met de mate waarin de leraren onderling vlot weten te communiceren; zich ondersteund voelen en samenwerken; hun activiteiten op elkaar weten af te stemmen… M.a.w. hangt de mate van je tevredenheid samen met het beleidsvoerend vermogen van de groep(en)? In deze werkwinkel verdiepen we ons in de dragers van beleidsvoerend vermogen om de doeltreffendheid van de vakgroepwerking beter te kunnen begrijpen en na te streven. We bekijken met welke materialen we naar het beleidsvoerend vermogen van de vakgroep kunnen peilen en welke initiatieven we kunnen nemen om het beleidsvoerend vermogen van de groep te versterken.
Meegegeven op SOK 7 december 2018
Op welke manier het beleidsvoerend vermogen van vakgroepen in kaart brengen en versterken? Denk aan de vakgroepwerking op jouw school of aan de werking van de vakgroep(en) waar jij als leraar deel van uitmaakt. Hoe tevreden ben je over de doeltreffendheid van deze werking? En hangt je tevredenheid over wat er gerealiseerd wordt misschien samen met de mate waarin de leraren onderling vlot weten te communiceren; zich ondersteund voelen en samenwerken; hun activiteiten op elkaar weten af te stemmen… M.a.w. hangt de mate van je tevredenheid samen met het beleidsvoerend vermogen van de groep(en)? In deze werkwinkel verdiepen we ons in de dragers van beleidsvoerend vermogen om de doeltreffendheid van de vakgroepwerking beter te kunnen begrijpen en na te streven. We bekijken met welke materialen we naar het beleidsvoerend vermogen van de vakgroep kunnen peilen en welke initiatieven we kunnen nemen om het beleidsvoerend vermogen van de groep te versterken.
Meegegeven op SOK 7 december 2018
Wat verstaan we onder kwaliteit? Kwaliteit kun je benaderen vanuit een rationeel-instrumenteel perspectief. Dat perspectief is waardevol, maar vertelt niet het hele verhaal. Kwaliteit heeft ook een ervaringsgerichte en meer waardegeladen kant. Die kant brengt ons bij een kernvraag als: “wat is goed onderwijs?” Wat is echt van waarde? Kun je door ervaringen zinvol onderwijs ontwikkelen? Wat verstaan wij onder identiteit? De vraag naar echte kwaliteit in het onderwijs is verbonden met de vraag naar de geleefde cultuur in een school, en daarmee naar identiteit. Want identiteit is in haar kern niet statisch maar dynamisch. Een doorgaande dialoog over praktijkervaringen in leren en onderwijzen is voorwaarde voor een optimale identiteitsontwikkeling in de school. Identiteit als kwaliteit komt tot leven in verhalen Identiteit komt tot leven als leerlingen, leraren en leidinggevenden elkaar verhalen gaan vertellen over zaken die er echt toe doen: bij het samen leren in de klas, in je professionele werk als leraar en in je rol als leidinggevende aan zinvol onderwijs.
Gepresenteerd op SOK 7 december 2018
Wat verstaan we onder kwaliteit? Kwaliteit kun je benaderen vanuit een rationeel-instrumenteel perspectief. Dat perspectief is waardevol, maar vertelt niet het hele verhaal. Kwaliteit heeft ook een ervaringsgerichte en meer waardegeladen kant. Die kant brengt ons bij een kernvraag als: “wat is goed onderwijs?” Wat is echt van waarde? Kun je door ervaringen zinvol onderwijs ontwikkelen? Wat verstaan wij onder identiteit? De vraag naar echte kwaliteit in het onderwijs is verbonden met de vraag naar de geleefde cultuur in een school, en daarmee naar identiteit. Want identiteit is in haar kern niet statisch maar dynamisch. Een doorgaande dialoog over praktijkervaringen in leren en onderwijzen is voorwaarde voor een optimale identiteitsontwikkeling in de school. Identiteit als kwaliteit komt tot leven in verhalen Identiteit komt tot leven als leerlingen, leraren en leidinggevenden elkaar verhalen gaan vertellen over zaken die er echt toe doen: bij het samen leren in de klas, in je professionele werk als leraar en in je rol als leidinggevende aan zinvol onderwijs.
Meegegeven op SOK 7 december 2018
Op welke manier het beleidsvoerend vermogen van vakgroepen in kaart brengen en versterken? Denk aan de vakgroepwerking op jouw school of aan de werking van de vakgroep(en) waar jij als leraar deel van uitmaakt. Hoe tevreden ben je over de doeltreffendheid van deze werking? En hangt je tevredenheid over wat er gerealiseerd wordt misschien samen met de mate waarin de leraren onderling vlot weten te communiceren; zich ondersteund voelen en samenwerken; hun activiteiten op elkaar weten af te stemmen… M.a.w. hangt de mate van je tevredenheid samen met het beleidsvoerend vermogen van de groep(en)? In deze werkwinkel verdiepen we ons in de dragers van beleidsvoerend vermogen om de doeltreffendheid van de vakgroepwerking beter te kunnen begrijpen en na te streven. We bekijken met welke materialen we naar het beleidsvoerend vermogen van de vakgroep kunnen peilen en welke initiatieven we kunnen nemen om het beleidsvoerend vermogen van de groep te versterken.
Meegegeven op SOK 7 december 2018
Zelforganisatie in het onderwijs, hoe doe je dat? Wat komt daarbij kijken? De ervaring leert dat cocreatie een goede benadering vormt op weg naar zelforganisatie. Aan de hand van enkele cases en een concrete oefening wordt tijdens deze workshop kennis gemaakt met de 6 principes van cocreatie. We passen die toe op interne kwaliteitszorg. We behandelen enkele kernbegrippen van zelforganisatie. We gaan in op zelfleiderschap, zelfsturende teams en een collectieve ambitie voor zelforganisatie.
Gepresenteerd op SOK 7 december 2018
Iedereen maakt zich ergens zorgen over of heeft weleens last van het gedrag van een leerling of een collega. Problemen bestaan dan ook écht en maken het leven soms lastig. Het goede nieuws is evenwel dat problemen evenmin perfect zijn en dat mensen veel actievere probleemoplossers zijn dan doorgaans wordt gedacht. In deze workshop kijken we naar hoe je als leerkracht/begeleider kan supporteren voor hetgeen de leerling wel hoort te doen of nodig heeft. We werken vanuit een perspectiefgerichte aanpak. De nadruk ligt hierbij op goed geformuleerde doelen, die passend zijn voor de leerling (en zijn context) en voor de begeleider/klasgroep/school. Van hieruit gaan we op zoek naar wanneer dit positieve doelgedrag, of de uitzondering op het probleem, al een keer voorkomt en hoe we dit kunnen uitvergroten. Dit alles rekening houdend met het korte tijdsbestek en het begeleidingskader dat de leerkracht “maar” heeft.
Gepresenteerd op SOK 8 juni 2018
Elke school heeft leerlingen die storend gedrag tonen. We zijn bekend met de harde aanpak: straffen, nultolerantie en desnoods de leerling uitsluiten. SWPBS is een manier van werken die anders kijkt naar gedrag. SWPBS staat voor School Wide Positive Behaviour Support. Het creëren van een aangename leer- en leefomgeving is de kern van de zaak. Wat is hiervoor nodig? Starten met het kiezen van waarden en het concreet maken van wat gewenst gedrag is. Preventie van ongewenst gedrag en het belonen van gewenst gedrag spelen een belangrijke rol. Werken vanuit SWPBS betekent dat de school niet opteert voor een aanpak die enkel problemen of “probleemleerlingen” in de focus plaatst.
Gepresenteerd op SOK 8 juni 2018
Meer en meer wordt van leerkrachten en docenten verwacht op een coachende manier om te gaan met hun leerlingen en studenten. Maar wat is dat coachen nu precies? En wat is het verschil met een gewoon gesprek? We staan stil bij de essentiële ingrediënten van het coachend gesprek. Waar ligt de verantwoordelijkheid van de leerling en van de leerkracht? Hoe zorg je ervoor dat de leerling zelf het heft in handen neemt voor zijn of haar ontwikkelingsproces? We geven tips en tricks mee om op een open en waarderende manier een coachend gesprek aan te gaan.
Gepresenteerd op SOK 8 juni 2018
Onderwijs is een aanbod. De vraag is: wat werkt ALTIJD in goed onderwijs? Oplossingsgericht werken biedt antwoorden. OGW gaat voorbij technieken. Het is een werkhypothese en een instrument. De werkrelatie is de motor van groei. We bespreken drie mandaten die hierbij van belang zijn.
Gepresenteerd op SOK 8 juni 2018
De essentie van oplossingsgericht werken is de oriëntatie op krachtbronnen, het verbreden van de eigen mogelijkheden en niet op het zoeken naar oorzaken. Met de Formule P voeg je lichtheid toe in je onderwijs: hoe evolueer je van een hulpvraag naar een uitdaging? Oplossingsgericht zijn is een basishouding en geen techniek. Vergroot je onderwijsimpact door gebruik te maken van de Zeven Stappen Dans van de oplossingsgerichte onderwijsprofessional.
Gepresenteerd op SOK 8 juni 2018
Talent is hot. Heel wat bedrijven zijn op zoek naar talenten, heel wat hogescholen zetten in op de ontwikkeling ervan, en ook steeds meer secundaire scholen en basisscholen zetten erop in. Maar wat zijn nu eigenlijk talenten? Hoe kun je talenten herkennen? Hoe ontwikkelen talenten zich en hoe kan de school hiervoor een context zijn? En waarom zouden we ons überhaupt bezig houden met de talenten van jongeren?
Gepresenteerd op SOK 8 juni 2018
Om talenten zichtbaar te maken in de praktijk, is het nodig om contexten te creëren waar die talenten zichtbaar kunnen worden. Dat vraagt veel creativiteit van de leraar en is geen copy-paste-verhaal.
Gepresenteerd op SOK 8 juni 2018
Leerlingen die geboren zijn in hetzelfde jaar kunnen erg verschillen in kennis, vaardigheden en leertempo. Als we alle leerlingen van hetzelfde jaar dezelfde leerstof geven in hetzelfde tempo, dan lopen cognitief begaafde leerlingen het risico zich te vervelen, gefrustreerd en gedemotiveerd te raken, en allerlei gedragsproblemen en mentale problemen te ontwikkelen. Hoe kun je cognitief begaafde leerlingen voldoende uitdagen? Hoe ontwerp je goed verrijkingsmateriaal voor hen? Moeten we leerlingen groeperen op basis van cognitieve capaciteiten? Welke vormen van versnellen zijn er? Hoe kan je dit in jouw school organiseren?
Gepresenteerd op SOK 8 juni 2018
Waarderend onderzoek is een theorie over én biedt methodische handvaten om te kijken naar veranderprocessen. Veranderprocessen waarbij vooral de kwaliteit van de relaties centraal staan: praten met mensen in plaats van over mensen. Waarderend onderzoek vraagt zich daarbij af: kunnen we mensen zo betrekken bij een verandervraagstuk dat er niet alleen ideeën ontstaan over de toekomst, maar daar bovenop ook nog eens verhoogde energie om aan die ideeën te werken? In deze presentatie brengen we een kort verhaal over het ontstaan van waarderend onderzoek en lichten we de basisprincipes van deze manier van kijken toe. De toepasbaarheid voor onderwijs wordt geïllustreerd aan de hand van twee schoolcases.
Gepresenteerd op SOK 8 juni 2018
Eén van de kernelementen van waarderend onderzoek is herkaderen. Herkaderen zou je ook de kunst van het waarderend kijken kunnen noemen: het probleem zo benaderen dat de mogelijkheden erin weer zichtbaar worden.
Gepresenteerd op SOK 8 juni 2018
Waarderend coachen is ontstaan uit de Appreciative Inquiry benadering. De focus ligt op zichtbaar maken van de sterktes, krachten, talenten en mogelijkheden van de medewerkers. Uitgangspunten van waarderend coachen zijn het herformuleren van problemen en belemmeringen naar affirmatieve doelen, op zoek gaan naar energiegevende ervaringen, waarderen wat er is en vanuit andere perspectieven naar uitdagingen kijken. In deze sessie wordt kort stilgestaan bij enkele basisvaardigheden en – attitudes van een coach die werkt vanuit de waarderende benadering. Aansluitend worden een aantal functionele en krachtige interventies aangereikt: werken met hulpbronnen van de medewerkers en werken met waarderende taal.
Gepresenteerd op SOK 8 juni 2018
Meer en meer wordt van leerkrachten en docenten verwacht op een coachende manier om te gaan met hun leerlingen en studenten. Maar wat is dat coachen nu precies? En wat is het verschil met een gewoon gesprek? We staan stil bij de essentiële ingrediënten van het coachend gesprek. Waar ligt de verantwoordelijkheid van de leerling en van de leerkracht? Hoe zorg je ervoor dat de leerling zelf het heft in handen neemt voor zijn of haar ontwikkelingsproces? We geven tips en tricks mee om op een open en waarderende manier een coachend gesprek aan te gaan.
Gepresenteerd op SOK 8 juni 2018
Waarderend organiseren is een aanpak waarbij je alle stakeholders van je school betrekt (leerlingen, personeel, ouders, externen, bestuur...) om samen de gewenste toekomst voor je school te bepalen. Tijdens deze sessie overlopen we niet alleen de 4 fases van waarderend organiseren maar gaan we ook na wat het nu net tot een krachtig instrument maakt. Aan de hand van enkele voorbeelden tonen we hoe je het (eventueel deels) kunt inzetten in je school.
Gepresenteerd op SOK 8 juni 2018
Waarderend organiseren is een aanpak waarbij je alle stakeholders van je school betrekt (leerlingen, personeel, ouders, externen, bestuur...) om samen de gewenste toekomst voor je school te bepalen. Tijdens deze sessie overlopen we niet alleen de 4 fases van waarderend organiseren maar gaan we ook na wat het nu net tot een krachtig instrument maakt. Aan de hand van enkele voorbeelden tonen we hoe je het (eventueel deels) kunt inzetten in je school.
Gepresenteerd op SOK 8 juni 2018
Waarderend organiseren is een aanpak waarbij je alle stakeholders van je school betrekt (leerlingen, personeel, ouders, externen, bestuur...) om samen de gewenste toekomst voor je school te bepalen. Tijdens deze sessie overlopen we niet alleen de 4 fases van waarderend organiseren maar gaan we ook na wat het nu net tot een krachtig instrument maakt. Aan de hand van enkele voorbeelden tonen we hoe je het (eventueel deels) kunt inzetten in je school.
Gepresenteerd op SOK 8 juni 2018
Waarderend organiseren is een aanpak waarbij je alle stakeholders van je school betrekt (leerlingen, personeel, ouders, externen, bestuur...) om samen de gewenste toekomst voor je school te bepalen. Tijdens deze sessie overlopen we niet alleen de 4 fases van waarderend organiseren maar gaan we ook na wat het nu net tot een krachtig instrument maakt. Aan de hand van enkele voorbeelden tonen we hoe je het (eventueel deels) kunt inzetten in je school.
Gepresenteerd op SOK 8 juni 2018
Waarderen staat centraal in het Oplossingsgericht werken, maar behelst veel meer dan het geven van slappe complimentjes. Waardering gaat over het valideren van mensen, er letterlijk voor zorgen dat ze zich meer "valide” voelen en zo beter in staat zijn om een verschil te maken. Hoe lukt het om mensen echt in contact te brengen met wat ze kunnen? Hoe slagen we erin om de perceptie van onze mogelijkheden te verruimen en onze daadkracht te vergroten?
Gepresenteerd op SOK 8 juni 2018
Waarom doen mensen niet wat ze zouden moeten doen? Denk bijvoorbeeld aan effectief leren, samenwerken, blijven ontwikkelen, niet pesten enz. In deze lezing leggen we de basis van gedragsverandering uit. Dat is het samenspel tussen motivatie en weerstand. Om je doel te bereiken kun je of beter motiveren of zorgen dat er geen weerstand is. Aan het eind van de lezing zullen wij je hopelijk overtuigd hebben dat er nog een wereld te winnen is door beter naar gedrag te kijken.
Gepresenteerd op SOK 1 december 2017
We leggen de methode uit die je gebruikt om echt het verschil te gaan maken. Tevens bieden we een oplossing voor de structuur die scholen zouden kunnen implementeren om te zorgen dat de gedragsverbeteringen ook echt geborgd worden.
Gepresenteerd op SOK 1 december 2017
Hoe bouwen we een motiverend personeelsbeleid uit? Om die vraag te beantwoorden moeten we kijken naar: wat geeft mensen goesting en motiveert hen om het beste van zichzelf te geven? En hoe staat het met dé goesting van leerkrachten in Vlaanderen? Een motiverend personeelsbeleid is een kers is op een goed gebakken taart. En die goed gebakken taart? Dat is een school die sterk visiegedreven en integraal werkt, waarin leerkrachten werken in teams rond een community van leerlingen over de vakken heen en over de leerjaren heen. Waarom leiden deze organisatiecontexten tot meer aantrekkelijke loopbanen? En dus contexten waarin mensen meer goesting en grotere zinvolheid ervaren? Contexten waarin mensen ook langer willen én kunnen werken.
Gepresenteerd op SOK 2 juni 2017
Het idee van zelfsturende teams is niet nieuw, wetenschappelijk gezien controversieel en toch is het weer aan een hype toe. Waarschijnlijk terecht. Leiderschap is niet meer wat het geweest is. Maar toch is er nog veel magisch denken. Alsof het een kwestie is van een cursus volgen. Alsof zelfsturende teams geen sturing meer nodig hebben. Alsof de rol van hiërarchie uitgespeeld is. Koen Marichal is als co-director, onderzoeker, auteur en docent verbonden aan The Future Leadership Initiative van Antwerp Management School. Hij brengt een genuanceerd en concreet verhaal over leiderschap en zelfsturende teams, gebaseerd op recent onderzoek in diverse organisaties.
Gepresenteerd op SOK 2 december 2016
Eén september 2013: voor BuSO Sint Idesbald een historische datum. Op die datum start het personeel van de school in een nieuw, door de personeelsleden zelf uitgetekend, organisatiemodel. De motor: een door de personeelsleden opgestelde visietekst. Het middel: een organisatiemodel waarin zelfsturende teams centraal staan en een community vormen rond een groep leerlingen en van daaruit het leerproces van de leerlingen begeleiden. Zelfsturend? De teams stellen zelf lesroosters op, maken eigen vervangingssystemen, hebben een eigen planning en organisatie… De workshop geeft verduidelijking rond hoe we dit aanpakken, waar we op botsen, welke resultaten er zijn, en wat de impact is op personeel en leiderschap.
Gepresenteerd op SOK 2 december 2016
Vakgroepwerking gebeurt in alle scholen, vakgroepen die functioneren als professionele leergemeenschappen vind je slechts af en toe. En dat is jammer want met een sterke professionele vakgroepwerking ligt de weg open voor een beleid dat een positief schoolklimaat faciliteert. Een klimaat waarin leren leven, leren leren en leren kiezen hand in hand gaan. Vergadertechnieken, communicatievaardigheden, groepsdynamisch inzicht, werken met checklists en stappenplannen, het zijn onderwerpen die in alle nascholingsplannen prioriteit moeten krijgen. De kwaliteit van leven en leren op school zou er wel bij varen.
Gepresenteerd op SOK 2 december 2016
15 Nederlandse scholen voor voortgezet onderwijs die zich willen ontwikkelen als professionele leergemeenschap doen mee aan een onderzoek waarin zij laten zie hoe zij deze ontwikkeling vorm geven. Op alle scholen worden nieuwe praktijken gerealiseerd waarmee andere relaties tussen leraren onderling en tussen leraren en schoolleiding ontstaan. We duiden het stimuleren van onderling leren van medewerkers als voertuig om te komen tot beter onderwijs voor de leerlingen. De presentatie bestaat uit ervaringen van verschillende scholen, samen met wat behulpzame werkvormen.
Gedeeld op SOK 2 december 2016
Wat is professionele ruimte precies en hoe kun je professionele ruimte van leraren ontwikkelen of bevorderen? In deze interactieve presentatie wordt professionele ruimte benaderd als een gezamenlijke verantwoordelijkheid van leraren, schoolleiders en bestuur. Neemt en benut u als leraar uw professionele ruimte? Laat en bevordert u voldoende professionele ruimte als schoolleider of bestuurder? Ervaart u (te weinig) ruimte of bent u juist bang controle te verliezen? "Behandel iemand zoals hij nu is en hij zal zo blijven, behandel iemand zoals hij kan zijn en hij zal zo worden." (Goethe)
Gepresenteerd op SOK 2 december 2016
Het idee van zelfsturende teams is niet nieuw, wetenschappelijk gezien controversieel en toch is het weer aan een hype toe. Waarschijnlijk terecht. Leiderschap is niet meer wat het geweest is. Maar toch is er nog veel magisch denken. Alsof het een kwestie is van een cursus volgen. Alsof zelfsturende teams geen sturing meer nodig hebben. Alsof de rol van hiërarchie uitgespeeld is. Koen Marichal is als co-director, onderzoeker, auteur en docent verbonden aan The Future Leadership Initiative van Antwerp Management School. Hij brengt een genuanceerd en concreet verhaal over leiderschap en zelfsturende teams, gebaseerd op recent onderzoek in diverse organisaties.
Gedeeld op SOK 2 december 2016
Je wil een gedragen aanpak voor de uitdagingen waar je school voor staat? Dan creëer je de oplossingen sámen met de leerkrachten en andere betrokkenen. Dat vergroot de slaagkansen van de bedachte aanpak, versterkt het zelfsturend vermogen van de teamleden en draagt bij tot een motiverend schoolklimaat. In deze sessie maak je (verder) kennis met de belangrijkste aspecten van co-creatief leiderschap. Tegelijk nodigt Yves Larock jou uit om na te gaan wat deze vorm van gedeeld leidinggeven concreet kan betekenen voor jezelf en voor je school.
Gedeeld op SOK 2 december 2016
Je wil een gedragen aanpak voor de uitdagingen waar je school voor staat? Dan creëer je de oplossingen sámen met de leerkrachten en andere betrokkenen. Dat vergroot de slaagkansen van de bedachte aanpak, versterkt het zelfsturend vermogen van de teamleden en draagt bij tot een motiverend schoolklimaat. In deze sessie maak je (verder) kennis met de belangrijkste aspecten van co-creatief leiderschap. Tegelijk nodigt Yves Larock jou uit om na te gaan wat deze vorm van gedeeld leidinggeven concreet kan betekenen voor jezelf en voor je school. Cocreatief samenwerken en leidinggeven: hoe doe je dat op school?
Gepresenteerd op SOK 2 december 2016
Tom Van Acker is een ervaren organisatiedeskundige bij Flanders Synergy. Hij is auteur van o.a. de boeken ‘Scholen slim organiseren, anders werken met goesting’ en ‘Visiegedreven organiseren – Zelfsturing in de praktijk’. Met heel wat voorbeelden doet Tom ons nadenken over hoe het werk in onderwijs vandaag complex is georganiseerd in bureaucratische ‘spinnenkoppen’. Hij toont aan hoe organisaties gedrag veroorzaken bij de medewerkers. “Het is niet moeilijk om wilde eenden tam te krijgen, maar moeilijk om ze nadien weer wild te krijgen.” Hij pleit ervoor om te werken in eenvoudige organisaties of ‘zeesterren’ waar alle medewerkers vanuit een gedragen visie ‘doenkers’ zijn. Tom vertelt ons hoe zo een veranderproces participatief met alle belanghebbenden en integraal kan worden aangepakt. Flanders Synergy begeleidt een 50-tal scholen door te werken in interdisciplinaire teams: teams begeleiden samen met de leer- en leefgemeenschap een community van leerlingen over de leerjaren en de vakken heen.
Gepresenteerd op SOK 2 december 2016
This workshop will look at practical strategies to get staff members working and learning together. There will be examples of how this is achieved at Dene Magna School and we will look at different situations and possible responses to these to help support you in developing a stimulating environment where staff are genuinely involved in the process of change and continued improvement.
Gepresenteerd op SOK 2 december 2016
Steve Brady is the Headteacher of Dene Magna School. This 11 – 16 Academy is located in the Forest of Dean which is in the West of England. Steve has been at the school for 6 years and during this time the schools has once again been rated Outstanding by Ofsted (the Government Education Inspection Team) and has been designated as a Teaching School. As a Teaching School, Dene Magna leads a group of other schools and directly supports a neighbouring school on its improvement journey. The key focus for Dene Magna is quality teaching and learning and all staff at the school work hard to ensure this remains the priority and continues to evolve and improve. In this presentation you will learn how Dene Magna School continues to evolve and the role that staff, students and others play in this process. The school has a clear aim and over the years, it has continued to try to ensure that teaching is the best it can be and that the learners are a genuine part of the process. This presentation will aim to share some of this journey and hopefully allow you to reflect on your own situation and perhaps pose questions about your own experience.
Gepresenteerd op SOK 2 december 2016
We worden opgevoed volgens door de maatschappij opgelegde patronen. Niet iedereen functioneert daarin naar behoren. Is dat ook wel nodig? Ieder kind heeft talenten. Een aantal daarvan komen bijna niet aan bod in onze ontwikkelingsfase. Een gemiste kans. Sommigen worden heel creatief om zichzelf te redden om zich door die moeilijke schooljaren te loodsen. Dit zijn misschien al de aankomende ondernemers. Wat hebben zij niet en wat wel. Ik breng u mijn verhaal en ook dat van vele anderen die het moeilijk hadden in de schooljaren maar door creativiteit een mooi leven hebben uitgebouwd. Ik geef u mijn visie over onderwijs. Ik breng u ook mijn verhaal hoe wij ondernemen en mensen een kans geven.
Gepresenteerd op SOK 3 juni 2016
Bekijk de TED talk: Hoe grote leiders tot actie inspireren? Simon Sinek heeft een eenvoudig maar krachtig model om te komen tot inspirerend leiderschap dat begint met een 'gouden cirkel' en de vraag "Waarom?". Zijn voorbeelden bevatten Apple, Martin Luther King en de Wright Brothers.
TED talk
Visueel verslag van de speeddating over het onderwerp: "Op deze manier zorgen wij voor visie, afspraken, enz. op mijn school."
Gecreëerd op SOK 5 juni 2015
Visueel verslag van de speeddating over het onderwerp: "Dit is de manier waarop wij op een systematische manier aan kwaliteitszorg werken op mijn school."
Gecreëerd op SOK 5 juni 2015
Visueel verslag van de speeddating over het onderwerp: "Dit is de manier waarop wij op een cyclische manier aan kwaliteitszorg werken op mijn school."
Gecreëerd op SOK 5 juni 2015
Visueel verslag van de speeddating over het onderwerp: "Dit is de manier waarop wij kwaliteit evalueren op mijn school."
Gecreëerd op SOK 5 juni 2015
Visueel verslag van de speeddating over het onderwerp "Op deze manier coördineren wij kwaliteitszorg op mijn school."
Gecreëerd op SOK 5 juni 2015
Visueel verslag van de speeddating over het onderwerp "Op deze manier coördineren wij kwaliteitszorg op mijn school."
Gecreëerd op SOK 5 juni 2015
Visueel verslag van de speeddating over het onderwerp "Op deze manier coördineren wij kwaliteitszorg op mijn school."
Gecreëerd op SOK 5 juni 2015
Visueel verslag van de speeddating over het onderwerp "Op deze manier coördineren wij kwaliteitszorg op mijn school."
Gecreëerd op SOK 5 juni 2015
Visueel verslag van de speeddating over het onderwerp: "Dit is de manier waarop wij op een systematische manier aan kwaliteitszorg werken op mijn school."
Gecreëerd op SOK 5 juni 2015
Visueel verslag van de speeddating over het onderwerp: "Dit is de manier waarop wij op een integrale manier aan kwaliteitszorg werken op mijn school."
Gecreëerd op SOK 5 juni 2015
Resultaten, gevolgen, effecten en valkuilen van een ISO-verhaal: durven investeren in mensen en middelen, durven proberen en mislukken, weerstanden overwinnen, blijven geloven in en werken aan structurele inbedding van het kwaliteitsdenken op alle niveaus.
NIET voor een label, WEL voor het proces.
Document "blanco auditrapport".
Gepresenteerd op 5 juni 2015
Resultaten, gevolgen, effecten en valkuilen van een ISO-verhaal: durven investeren in mensen en middelen, durven proberen en mislukken, weerstanden overwinnen, blijven geloven in en werken aan structurele inbedding van het kwaliteitsdenken op alle niveaus.
NIET voor een label, WEL voor het proces.
Document "procedure van de procedures en instructies".
Gepresenteerd op 5 juni 2015
Resultaten, gevolgen, effecten en valkuilen van een ISO-verhaal: durven investeren in mensen en middelen, durven proberen en mislukken, weerstanden overwinnen, blijven geloven in en werken aan structurele inbedding van het kwaliteitsdenken op alle niveaus.
NIET voor een label, WEL voor het proces.
Document "doorlichting en ISO".
Gepresenteerd op 5 juni 2015
Resultaten, gevolgen, effecten en valkuilen van een ISO-verhaal: durven investeren in mensen en middelen, durven proberen en mislukken, weerstanden overwinnen, blijven geloven in en werken aan structurele inbedding van het kwaliteitsdenken op alle niveaus.
NIET voor een label, WEL voor het proces.
Document "interne audit".
Gepresenteerd op 5 juni 2015
Resultaten, gevolgen, effecten en valkuilen van een ISO-verhaal: durven investeren in mensen en middelen, durven proberen en mislukken, weerstanden overwinnen, blijven geloven in en werken aan structurele inbedding van het kwaliteitsdenken op alle niveaus.
NIET voor een label, WEL voor het proces.
Document "IKZ-cel".
Gepresenteerd op 5 juni 2015
Resultaten, gevolgen, effecten en valkuilen van een ISO-verhaal: durven investeren in mensen en middelen, durven proberen en mislukken, weerstanden overwinnen, blijven geloven in en werken aan structurele inbedding van het kwaliteitsdenken op alle niveaus.
NIET voor een label, WEL voor het proces.
Document "PRC".
Gepresenteerd op 5 juni 2015
Resultaten, gevolgen, effecten en valkuilen van een ISO-verhaal: durven investeren in mensen en middelen, durven proberen en mislukken, weerstanden overwinnen, blijven geloven in en werken aan structurele inbedding van het kwaliteitsdenken op alle niveaus.
NIET voor een label, WEL voor het proces.
Document "ADM".
Gepresenteerd op 5 juni 2015
Resultaten, gevolgen, effecten en valkuilen van een ISO-verhaal: durven investeren in mensen en middelen, durven proberen en mislukken, weerstanden overwinnen, blijven geloven in en werken aan structurele inbedding van het kwaliteitsdenken op alle niveaus.
NIET voor een label, WEL voor het proces.
Document "PED".
Gepresenteerd op 5 juni 2015
Resultaten, gevolgen, effecten en valkuilen van een ISO-verhaal: durven investeren in mensen en middelen, durven proberen en mislukken, weerstanden overwinnen, blijven geloven in en werken aan structurele inbedding van het kwaliteitsdenken op alle niveaus.
NIET voor een label, WEL voor het proces.
Document "OND".
Gepresenteerd op 5 juni 2015
Resultaten, gevolgen, effecten en valkuilen van een ISO-verhaal: durven investeren in mensen en middelen, durven proberen en mislukken, weerstanden overwinnen, blijven geloven in en werken aan structurele inbedding van het kwaliteitsdenken op alle niveaus.
NIET voor een label, WEL voor het proces.
Document "ALG".
Gepresenteerd op 5 juni 2015
Resultaten, gevolgen, effecten en valkuilen van een ISO-verhaal: durven investeren in mensen en middelen, durven proberen en mislukken, weerstanden overwinnen, blijven geloven in en werken aan structurele inbedding van het kwaliteitsdenken op alle niveaus.
NIET voor een label, WEL voor het proces.
Document "ondersteunende processen".
Gepresenteerd op 5 juni 2015
Resultaten, gevolgen, effecten en valkuilen van een ISO-verhaal: durven investeren in mensen en middelen, durven proberen en mislukken, weerstanden overwinnen, blijven geloven in en werken aan structurele inbedding van het kwaliteitsdenken op alle niveaus. NIET voor een label, WEL voor het proces.
Gepresenteerd op 5 juni 2015
Resultaten, gevolgen, effecten en valkuilen van een ISO-verhaal: durven investeren in mensen en middelen, durven proberen en mislukken, weerstanden overwinnen, blijven geloven in en werken aan structurele inbedding van het kwaliteitsdenken op alle niveaus.
NIET voor een label, WEL voor het proces.
Document "ICT".
Gepresenteerd op 5 juni 2015
Collegiale visitatie als hulpmiddel in de zoektocht naar kwaliteitsverbetering
Hierbij een verslag van een pilootproject collegiale visitatie in de afdeling Sociale en technische wetenschappen. We baseerden ons op de werkwijze van Paul Cautreels en Peter Van Petegem en herschreven de procedure, de kijkwijzers en de methodiek voor de opbouw van het rapport.
Gepresenteerd op 5 juni 2015
Collegiale visitatie als hulpmiddel in de zoektocht naar kwaliteitsverbetering
Extra documenten.
Hierbij een verslag van een pilootproject collegiale visitatie in de afdeling Sociale en technische wetenschappen. We baseerden ons op de werkwijze van Paul Cautreels en Peter Van Petegem en herschreven de procedure, de kijkwijzers en de methodiek voor de opbouw van het rapport.
Gepresenteerd op 5 juni 2015
Handelingsgericht samenwerken in scholengemeenschap Beveren-Bazel
Handelingsgericht werken (HGW) op scholen: in tijden van M–decreet en inclusie een waardevolle aanpak. In de scholengemeenschap van Beveren–Bazel vonden de vier secundaire scholen elkaar om rond de principes van het handelingsgericht werken een actieplan op te starten. Een werkgroep bestaande uit adjunct–directeurs (als verantwoordelijken voor het zorgbeleid op de scholen) en leerlingenbegeleiders vertrok vanuit wat er reeds op de scholen bestond. De gemeenschappelijke basiszorg werd uitgetekend, de theorie van het HGW werd verwerkt en voorbeelden van grote praktijk werden (worden) geraadpleegd. Mede door de professionele inbreng van pedagogische begeleiders (voor competentieontwikkeling) vanuit het vrij en gemeentelijk onderwijs werd een traject opgestart om het zorgbeleid in de diverse scholen te professionaliseren. Het verhaal van het handelingsgericht samenwerken van een scholengemeenschap.
Gepresenteerd op 5 juni 2015
Het verhaal van een beginnende kwaliteitscoördinator. #thejoyforquality
WIJ WERVEN AAN: KWALITEITSCOÖRDINATOR.
Drie jaar na de start als kwaliteitscoördinator blik ik terug op een uitdagend en leerrijk pad. #vandroomnaarwerkelijkheid
Gepresenteerd op 5 juni 2015
Op stap naar een gedragen schoolwerkplan
In het begin was er… de chaos: documenten, verslagen, uitnodigingen, bijlagen, brieven, mails… Waar vind je dat ooit terug? Hoe kun je dat ordenen in een vaste structuur?
En plots leer je het EFQM-model kennen en kort daarna krijg je een doorlichting die gebruik maakt van het verwante CIPO-model: een ideetje om je PC opnieuw te ordenen, om je intradesk te structureren.
Wat aanvankelijk heel wat weerstand opriep, groeide stilaan uit tot een algemeen denkkader. En waarom dat denkkader niet gebruiken om je schooljaar te plannen? Een schoolwerkplan geschreven door de directie, voorgesteld aan de pedagogische raad en afgevinkt op het einde van het schooljaar als basis voor je jaarverslag.
Waarom niet de pedagogische raad laten meedenken en binnen het CIPO-model voorstellen doen om het schoolwerkplan op te stellen? Een subjectieve evaluatie door de leden van de pedagogische raad in datzelfde CIPO-model geeft een sterk gevoelsmatig beeld van je werk door het jaar. Gecombineerd met een objectief afvinken van de bereikte doelen krijg je een ideale voorzet om je schoolwerkplan van het volgende jaar op te bouwen.
Gepresenteerd op 5 juni 2015
Het beïnvloeden van leerwinst en outcomes door leerbegeleiding
Bij een doorlichting ligt vaak de nadruk op de outcomes van een school. Hierbij wordt de link gelegd tussen enerzijds de klaspraktijk en anderzijds de interactie tussen leerlingen, leerkrachten, ouders en de school. In deze sessie willen we aantonen dat een vakspecifieke leerbegeleiding de leerwinst en de outcomes ten goede komt en zelfs zal verhogen.
Gepresenteerd op 5 juni 2015
Kwaliteitszorg in HIVSET Turnhout: elke dag nog leren
We tonen je hoe HIVSET, een campus waarbinnen secundair-, postsecundair-, HBO5-onderwijs en een Vormingscentrum verenigd worden, in de loop van een zevental jaren haar kwaliteitswerking ontwikkeld heeft. We vertellen je hoe we op een bescheiden, geduldige en nuchtere wijze op pad probeerden te gaan in deze complexe materie. Bij haast iedere stap moesten moeilijke keuzes gemaakt worden, kenden we successen en problemen, ging het vaak trager dan verhoopt. Maar met het nodige geduld en veel dialoog werden enkele zinvolle en mooie initiatieven gerealiseerd waar we trots op zijn. Tegelijk leeft het besef dat er nog bijzonder veel moet gebeuren om aan onze eigen wensen te voldoen. Aan de hand van enkele concrete initiatieven (beleidskeuzes en -planning, communicatiestructuren, kwaliteitsborging, zelfevaluatie en metingen) bespreken we een verhaal van onophoudelijk zoeken naar “werkbare” en “werkende” methodieken op maat van de school. Een verhaal waarin initiatief, fouten durven maken, dialoog en leren op alle niveaus, centraal staat.
Gepresenteerd op 5 juni 2015
Kwaliteitszorg: balans tussen reflecteren en controleren
“Streven naar een kwaliteitscultuur waarin alle stakeholders actief reflecteren en participeren met als doel permanente ontwikkeling en groei” vat de visie van de Hogeschool West-Vlaanderen op kwaliteitszorg samen. De voorbije jaren werden een aantal praktijken geïnstalleerd en tools ontwikkeld waardoor lectoren en opleidingsteams enerzijds de ruimte hebben om het kwaliteitsvraagstuk zelf te behartigen en anderzijds op regelmatige basis verantwoording afleggen aan de bestuursorganen. Deze praktijken en instrumenten hebben de interne kwaliteitszorg in Howest op een hoger niveau getild en zijn makkelijk vertaalbaar naar andere onderwijsniveaus. Tijdens de presentatie worden de keuzes die Howest gemaakt heeft bij het uitbouwen van haar intern kwaliteitszorgsysteem toegelicht en wordt ingegaan op de Howest Opleidingstoets, een interne KZ tool waarin reflectie centraal staat, waarvoor de hogeschool de publieksprijs van de Kwinta Excellence Award won.
Gepresenteerd op 5 juni 2015
In deze workshop laten we zien hoe we het werken aan kwaliteit integreren in de schoolwerking. We hebben het over onze visie op kwaliteit en kwaliteitszorg, het ordenend kader dat we hierbij gebruiken, de rol van de kwaliteitscoördinator en de kwaliteitstuurgroep. We laten zien welke rol zelfevaluatie speelt in de kwaliteitszorg en hoe we zorgen voor een systematische aanpak. Er is ook aandacht voor het gebruik van data in onze kwaliteitswerking en bij het ontwikkelen en bijsturen van het schoolbeleid.
Gepresenteerd op 5 juni 2015
PDCA: enkel voor directies? Of is er meer mee te doen?
Waarom slagen sommige projecten en andere niet? Hoe zorg je ervoor dat je het bos nog ziet met die vele bomen? Wie doet wat, wanneer, hoe, en wie weet eigenlijk nog waarom we iets aan ’t doen zijn?... Dit zijn maar enkele vragen die geregeld opduiken binnen de onderwijspraktijk.
PDCA kan helpen om met deze vragen om te gaan.
In deze presentatie worden praktijkvoorbeelden gegeven hoe PDCA bewust wordt toegepast op niveau van de scholengemeenschap, school, beleidsteam en onderwijsuitdagingen. Zo wordt onder andere een praktisch voorbeeld uitgewerkt hoe PDCA kan ingezet worden om met een moeilijke klasgroep om te gaan.
Gepresenteerd op 5 juni 2015
Kwaliteit maken we samen: praktijkverhaal Sudbury School Gent
Hoe inspraak en keuzevrijheid kunnen leiden tot betrokkenheid, verantwoordelijkheid en groei.
Sudbury School Gent is een onafhankelijke school waar leerlingen het roer van hun leven en leren in eigen handen hebben en mee de verantwoordelijkheid dragen voor de school.
Al 5 jaar werken wij op een geheel eigen manier en ik deel graag de ervaringen die we hebben opgedaan en de evolutie die we hebben doorgemaakt.
Gepresenteerd op 5 juni 2015
In 2010 hebben we (een groep van zes CVO's) een ambitieus IKZ-beleid in de steigers gezet. Bijna vijf jaar later terugkijken naar dit traject leert heel veel over de mogelijkheden en beperkingen van het PDCA-denken in scholen. Wat hebben we overgehouden, wat hebben we weggegooid? En hoe nu verder? Concreet bekijken we in deze bijdrage: het ambitieuze plan, het verloop van de implementatie, enkele concrete resultaten (instrumenten, praktijken,...), een aantal mislukkingen, de kracht van succes, de aanvaarding van een mislukking, de wijsheid om het verschil te zien.
Gepresenteerd op 5 juni 2015
De neuzen dezelfde kant op: een sluitende verantwoordingscyclus waarin kwaliteit is geborgd
Door een duidelijke visie neer te zetten heeft ons College van Bestuur een richting gegeven aan de ontwikkelingen binnen het onderwijs voor de komende jaren. Deze visie is vertaald naar het plaatje “Ons Huis”. Dit is de start van een sluitende verantwoordingscyclus. Door middel van deze jaarlijkse PDCA-cyclus is op alle niveaus in de organisatie de verantwoording geborgd zowel intern als voor externen. Docententeams geven, binnen de kaders, richting aan de ontwikkeling van hun onderwijs. Hierdoor zijn afspraken duidelijk en kwaliteit geborgd.
Gepresenteerd op 5 juni 2015
Visie, ja zonder meer, maar dan wel met actie graag!
Over kwaliteitszorg is al heel wat inkt gevloeid. Maar hoe zit dat nu op de werkvloer? Wat is er nodig en vooral: wat moet er gedaan worden? Hoe stel je prioriteiten en wie zijn de actoren? Wat kan jouw rol als directeur/kwaliteitscoördinator zijn?
Gepresenteerd op 5 juni 2015
Visitaties: een katalysator bij verbeteringen van het primaire proces
Hoe kunnen we het primaire proces verbeteren en welke middelen kunnen we daarbij inzetten? Samen met enkele andere scholen hebben we een cyclus van visitaties en audits opgezet, die ervoor moeten zorgen dat de betrokken collega’s inzicht krijgen in onderdelen waar verbeteringen nodig en mogelijk zijn. Door deze visitaties proberen we de collega’s zelf eigenaar te maken van verbeterpunten in het primaire proces. Door de werkwijze proberen we collega’s maximaal te betrekken bij het ontdekken van de witte vlekken en verbeterpunten. We willen daarbij concrete handvatten geven om met de verbeterpunten aan de slag te gaan.
Gepresenteerd op 5 juni 2015
Op stap naar een gedragen schoolwerkplan
Document schoolordening.
In het begin was er… de chaos: documenten, verslagen, uitnodigingen, bijlagen, brieven, mails… Waar vind je dat ooit terug? Hoe kun je dat ordenen in een vaste structuur?
En plots leer je het EFQM-model kennen en kort daarna krijg je een doorlichting die gebruik maakt van het verwante CIPO-model: een ideetje om je PC opnieuw te ordenen, om je intradesk te structureren.
Wat aanvankelijk heel wat weerstand opriep, groeide stilaan uit tot een algemeen denkkader. En waarom dat denkkader niet gebruiken om je schooljaar te plannen? Een schoolwerkplan geschreven door de directie, voorgesteld aan de pedagogische raad en afgevinkt op het einde van het schooljaar als basis voor je jaarverslag.
Waarom niet de pedagogische raad laten meedenken en binnen het CIPO-model voorstellen doen om het schoolwerkplan op te stellen? Een subjectieve evaluatie door de leden van de pedagogische raad in datzelfde CIPO-model geeft een sterk gevoelsmatig beeld van je werk door het jaar. Gecombineerd met een objectief afvinken van de bereikte doelen krijg je een ideale voorzet om je schoolwerkplan van het volgende jaar op te bouwen.
Gepresenteerd op 5 juni 2015
Voorstelling tool ter ondersteuning / begeleiding bij zelfevaluatie van de kwaliteit van de handelingsplanning
Handelingsplanning is in het buitengewoon onderwijs heel belangrijk. Zijn we goed bezig: voor scholen is dit een terugkerende vraag.
Voor onze divisie hebben wij een tool ontwikkeld waarbij de kwaliteit van de handelingsplanning in een school wordt ingeschaald in de kwaliteitsfasen van EFQM/INK. Een focusgroep per school bepaalt, aan de hand van ondersteunende vragen, het kwaliteitsniveau voor hun school voor elke fase van handelingsplanning. Door de inschaling, maar zeker ook door de gevoerde discussies, worden aandachtspunten duidelijk. Zij kunnen gericht aangepakt worden door het team op korte of langere termijn.
Gepresenteerd op 5 juni 2015
9 indicatoren herverkaveling: theoretisch kader en praktijkverhaal
Een herverkaveling (hervorming), hoe begin je daaraan? Een herverkaveling, waarom begin je daaraan? Over drop-outs, gekwalificeerde uitstroom en de aansluiting op vervolgstudies en/of de arbeidsmarkt. Een theoretisch kader, aangevuld met een praktijkvoorbeeld.
Het AG/SO (Antwerpen) Stedelijk Lyceum zit midden in zijn herverkaveling. De eerste bewegingen werden voorbereid tijdens schooljaar 2013-2014. Ze worden uitgevoerd in 2 bewegingen vanaf september 2014 en september 2015.
Gepresenteerd op 5 juni 2015
Praktijkverhaal VTI Hasselt, HBO5 Verpleegkunde
We hebben in onze school een vierjaarlijkse cyclus ontwikkeld, waarbij we elk jaar een tevredenheidsbevraging organiseren bij een andere stakeholder. Eén jaar bevragen we het werkveld (hoofdverpleegkundigen), één jaar de oud-studenten, één jaar de studenten en de vierde groep zijn de medewerkers van de school. De bevraging van de studenten werd in samenwerking met 2 andere scholen opgesteld en afgenomen, zodat we nadien de resultaten kunnen benchmarken.
Uit elke bevraging worden 2 werkpunten gekozen, waarrond een tijdelijke werkgroep wordt opgericht. Daarnaast kiest elke module elk schooljaar zijn eigen werkpunt om aan te werken. De aanpak van al deze werkpunten gebeurt op basis van de PDCA-cirkel en wordt begeleid door de kwaliteitscoördinator. De stand van zaken wordt 2 keer per schooljaar in de kerngroep kwaliteit (een moduleoverschrijdende groep) besproken met mekaar, met als belangrijkste doel van elkaar te leren.
Gepresenteerd op 5 juni 2015
Het jaarverslag CIPO-gewijs
Hoe relevant is de redactie van een jaarverslag voor het beleidsvoerend vermogen van een school? Aan welke criteria moet een jaarverslag beantwoorden om een effectief instrument te zijn? Inhoud? Omvang? Datum publicatie?
Wij proberen al enkele schooljaren om ons jaarverslag te schrijven vanuit de CIPO-indicatoren en er zo niet alleen een intern beleidsinstrument van te maken, maar ook een hapklare brok voor de doorlichting.
Gepresenteerd op 5 juni 2015
Als school kies je een aantal beleidsthema’s, maar hoe ga je op zoek naar de belangrijkste werkpunten en welke doelen stel je voorop? Samen met het team gaat Talentenschool Turnhout op zoek naar manieren om op basis van outputcijfers de schoolwerking, de visie en het beleid te versterken. We zorgen door het verzamelen van outputcijfers dat we vertrekken van een juiste hypothese, stellen concrete doelen en maken een actieplan. Na de uitgevoerde actiepunten bekijken we de effecten en kiezen we de nodige bijsturing. We stellen een paar voorbeelden voor op vlak van vakgroepwerking, op gebied van studiebegeleiding, en op gebied van pedagogisch ICT-beleid.
Gepresenteerd op 5 juni 2015
Kwaliteitszorg: van PDCA naar ontwikkeling en evolutie?
Al doende leer je! De kunst van kwaliteitszorg zie ik als het inzetten van of inspelen op sfeer, tijd, externe prikkels, beschikbare middelen, cultuur, actualiteit en ´fouten´ op een manier dat het onderwijs in je school er beter van wordt.
Aan de hand van concrete projecten (leerlingpanels, afschaffen van de kwaliteitszorgkalender, inzet van tevredenheidsonderzoeken, het werken met afdelingsplannen) licht ik de rol van de actualiteit, interne cultuur en externe prikkels in onze ontwikkeling van kwaliteitszorg op het Staring College toe.
Gepresenteerd op 5 juni 2015
Belang van communicatie in de ontwikkeling van visie
Gepresenteerd op SOK 10 juni 2011