SOK op LinkedIn met actuele artikels over kwaliteitszorg. Bijblijven? Word lid van de SOK-groep op LinkedIn.
We belanden meer en meer in een “tsunami” van data. Hoe zien we door de bomen het bos, welke databronnen zijn echt relevant om een plek te geven in het kwaliteitsverhaal van de school? Waarmee vergelijken we de schooldata om ons een beeld te vormen of we goed bezig zijn? Samen met jullie reflecteren we tijdens onze sessie over welke variabelen in welke databron ertoe doen (wat is de moeite waard om echt op te volgen) en hoe we ze inzetten om onze school/onderwijsleerpraktijk te versterken. De focus van deze sessie ligt op data binnen het reguliere secundair onderwijs.
Gepresenteerd op SOK 31 mei 2024
Excel-bestand 'classificatie gemeentes'
Gepresenteerd op SOK 31 mei 2024
Excel-bestand 'leerlingenkenmerken 2022-2023 BaO'
Gepresenteerd op SOK 31 mei 2024
Excel-bestand 'leerlingenkenmerken 2019-2020 SO'
Gepresenteerd op SOK 31 mei 2024
In de LeerKRACHT-aanpak staat een manier van werken centraal die gebaseerd is op effectiever vergaderen en intenser samenwerken. Leraren gaan bij elkaar in de klas kijken, geven elkaar feedback, bereiden samen lessen voor en denken op basis van data gestructureerd na over resultaten en verbetermogelijkheden. Met deze manier van werken leggen ze de basis voor een cultuur van “elke dag samen een beetje beter”. In deze sessie maak je kennis met de LeerKRACHT-methodiek en ga je met een paar instrumenten aan de slag. Vanuit het traject dat het Paviljoen in Schaarbeek liep, denken we samen na over kleine elementen die je zelf kan inzetten in je school. Deze workshop wordt begeleid door Mieke Bogaerts, expertcoach bij Stichting LeerKRACHT en Sven Moens, directeur van GBS Paviljoen in Schaarbeek, waar sinds 2 jaar met de methodiek wordt gewerkt.
Gepresenteerd op SOK 31 mei 2024
Er is geen gebrek aan data in scholen. Het is dus in principe ook niet zo moeilijk om op basis van die data een aantal prestatie- en kwaliteitsindicatoren te maken. Maar dat is niet de juiste weg. Je moet omgekeerd te werk gaan: eerst bepalen voor welke onderwerpen of doelstellingen indicatoren nuttig kunnen zijn, dan de maatstaven voor de indicatoren te bepalen op basis van data die voorhanden zijn of die vrij eenvoudig verzameld kunnen worden. De nadruk moet dus liggen op relevantie voor het schoolbeleid. Maar wat zijn goede indicatoren?
Gepresenteerd op SOK 31 mei 2024
Do professionals in education really need data to deliver quality? Review our pre-conference webinar on March 14, 2024 to explore this question with Nancy Fichtman Dana, who has studied educators’ use of data to inform practice for over thirty years! Dr Dana will tackle questions such as “What role can data have?”, “What is its added value?”, “How can teachers use data in a simple way?”, “What kind of data are we talking about?”, and “What steps are important when working with data?” This pre-conference webinar is sure to stimulate interesting discussion on ways to combine theory and practice and learn from each other as a lead-in to our live SOK conference.
Data is overwhelming for some, but it can be incredibly beneficial when used well. When we are able to tap into the power of the numbers in the school context, we benefit students, classes, and school communities. This keynote explores the context of data in our current educational landscape, and the importance of everyone knowing the data and being able to engage in data use. Selena unpacks the three key elements of the effective use of data: data literacy, data visualisation, and data storytelling, and discusses the role of data in accountability and quality in our schools.
Gepresenteerd op SOK 2 juni 2023
Kwaliteit is dialoog. De meest wezenlijke kwaliteit in het onderwijs is het moeilijkst objectief te meten. Dat komt omdat onderwijs in de kern een interactie tussen twee mensen is. In die interactie maken leraren onvermijdelijk subjectieve keuzes, verbonden met hun mens- en wereldbeeld. Over die aspecten van kwaliteit kan alleen in dialoog gesproken worden, omdat de 'hele mens' mee doet in die dialoog. Dat vraagt een openheid, die niet vanzelfsprekend is. Het vraagt sensitiviteit op alle dimensies van je mens-zijn. En het vraagt loslaten van het idee dat er een 'beste' uitkomst is in die dialoog. Ondanks die onzekerheden, is die dialoog over kwaliteit noodzakelijk én geeft ze veel voldoening, juist omdat ze gaat over wat wezenlijk is. In deze bijdrage ga ik in op deze opvatting van kwaliteit, kenmerken van de dialoog en geef ik enkele praktische handreikingen om hier in de praktijk mee aan de slag te gaan.
Gepresenteerd op SOK 2 juni 2023
Het is niet verwonderlijk dat de oproep om ‘verantwoording af te leggen’ bij leraren vaak gemengde gevoelens of weerstand oproept. De voorbije decennia is de pedagogische betekenis van verantwoorden immers versmald tot ‘rekenschap afleggen’. Beide termen lijken synoniemen, maar dat zijn ze niet. Integendeel, ze staan voor twee heel verschillende manieren van denken en spreken over goed onderwijs en - bij uitbreiding - over goed of professioneel leraarschap. Rekenschap is een boekhoudkundige term, die een economische manier van denken weerspiegelt, waarbij het gaat om effectiviteit, aantoonbare ‘(leer)winst’ of ‘(leer)opbrengst’. Maar vooral ook om het zich indekken tegen of ‘immuun’ maken voor kritiek. In mijn lezing werk ik die kritische analyse uit. Maar tegelijkertijd houd ik een pleidooi voor pedagogische verantwoordelijkheid als een positief alternatief. Verantwoordelijkheid gaat ervan uit dat leraren in een relatie van zorg en engagement staan ten aanzien van hun leerlingen. Ver-antwoord-elijkheid verwijst naar het ‘antwoord’ geven op de educatieve noden (vragen) van de leerlingen. Dat veronderstelt niet alleen technische expertise (bv. vakinhoudelijke of didactische kennis), maar ook de bekwaamheid om te oordelen wat op een bepaald ogenblik het meest aangewezen, juist, rechtvaardig, passend… is voor de vorming van de leerlingen. In dat oordeel zal het streven naar de curriculumdoelen (kennis, vaardigheden, competenties…) uiteraard een belangrijk criterium vormen. Maar tegelijkertijd weerspiegelen die oordelen ook waardengebonden keuzes, zijn ze dus onvermijdelijk betwistbaar en laten ze de betrokkene emotioneel niet onverschillig. Die morele, politieke en emotionele dimensies vormen de kern van wat ik omschreven heb als de kwetsbaarheid van het leraarschap. Het opnemen van verantwoordelijkheid vereist het erkennen en zelfs koesteren van die kwetsbaarheid. Het staat haaks op het streven naar immuniteit in de vorm van rekenschap. En dus: ja, het afleggen van verantwoording is een vorm van professionaliteit van de leraar. Meer zelfs: het is de plaats bij uitstek waar die pedagogische professionaliteit van de leraar zichtbaar wordt.
Gepresenteerd op SOK 2 juni 2023
Hoe centrale toetsen een te verantwoorden plek geven in de zorg voor onderwijskwaliteit? Het beleidsdebat inzake zinvolheid en vormgeving van centrale toetsen is al twee decennia bijzonder levendig in Vlaanderen. Met de beslissing van de Vlaamse overheid om alle Vlaamse leerlingen vanaf schooljaar 2023-2024 tijdens hun schoolloopbaan vier keer een centrale toets te laten afleggen, is dit thema ook opnieuw bijzonder actueel geworden. In deze sessie nemen we bovenstaande beleidsbeslissing als vertrekpunt en belichten we de verscheidene randvoorwaarden die vervuld dienen te zijn om van deze centrale toetsen een kwaliteitsbevorderend vehikel te maken. We verdedigen de stelling dat Vlaanderen met centrale toetsen zonder meer de bestaande kwaliteitsuitdaging niet het hoofd zal kunnen bieden, maar zonder centrale toetsen ook niet. We verkennen via welke mechanismen centrale toetsen kwaliteitsbevorderend kunnen werken, als een instrument voor ontwikkeling én verantwoording. Daarbij staan we ook stil bij hoe een ondoordachte verantwoordingsgerichte inzet van centrale toetsen sluipend onbedoelde neveneffecten kan hebben.
Gepresenteerd op SOK 2 juni 2023
Doe je de goede dingen? Doe je de dingen die je doet, goed? Welke methodieken kun je inzetten om bovenstaande vragen te beantwoorden? Onderzoek hoeft niet ingewikkeld en tijdrovend te zijn. Saskia von der Fuhr legt aan de hand van haar jarenlange ervaring met onderzoek uit, hoe je het meten van impact laagdrempelig aan kunt pakken. Aan de hand van verschillende voorbeelden, maar ook korte opdrachten, laat ze zien wat er mogelijk is. Denk hierbij aan kwalitatieve en kwantitatieve methoden, aan bestaande en nieuwe data. Elke doelgroep vraagt om een aparte benadering.
Gepresenteerd op SOK 2 juni 2023
Naar verantwoording wordt vaak op een negatieve manier gekeken: het staat haaks op groei en ontwikkeling, en vormt ballast bovenop de kerntaak om kwaliteitsvol onderwijs te organiseren. Is verantwoording afleggen een rem op of net een motor voor kwaliteitsontwikkeling? Aan de hand van deze kernvraag wordt ingegaan op de introductie van inspectie 2.0 en vooruitgeblikt naar het gedifferentieerd doorlichten dat in september 2023 van start gaat. Leidraad daarbij is de keuze om de controlerende rol steeds uitdrukkelijker aan te vullen met stimulerende initiatieven, en zo de impact van het kwaliteitstoezicht te vergroten. In deze sessie wordt verduidelijkt hoe het controleren en stimuleren van onderwijskwaliteit geen tegengestelden zijn, maar elkaar net kunnen versterken. Of anders gezegd: hoe de perceptie van een slagboom kan evolueren naar de ervaring van een krachtige hefboom, waarbij verantwoording en kwaliteitsontwikkeling hand in hand gaan.
Gepresenteerd op SOK 2 juni 2023
Roos Van Gasse neemt je mee in een verhaal rond datagebruik in lerarenteams. Hoe kun je de data die je dagelijks verzamelt (bv. klastoetsen, observaties) nuttig inzetten om je eigen praktijk onder de loep te nemen? En hoe kunnen duurzame interacties met collega’s ontstaan om uit deze data te leren? Deze en nog vele andere vragen rond team-leren uit data voor schoolontwikkeling vormen de basis van deze info.
Gepresenteerd op SOK 2 juni 2023
Toetsen blijken in de (beleids)praktijk een belangrijke rol te vervullen in het onderbouwen van of verantwoorden over kwaliteit van onderwijs. De vraag is echter of en in hoeverre toetsen en hun uitkomsten die rol daadwerkelijk kunnen vervullen. Aan de hand van ruim 55 jaar ervaring in Nederland met diverse vormen van toetsing gaan we in op de moeizame relatie die er is tussen toetsing en het bewaken van onderwijskwaliteit. Achter toetsing gaan in werkelijkheid veelal andere belangen schuil dan die van de leerling en zijn ontwikkeling. Met een kritische blik kijken we naar de huidige rol van toetsing in het (Nederlandse) onderwijs en staan we stil bij de vraag hoe toetsing eruit moet zien om daadwerkelijk een rol te kunnen spelen in het stimuleren van effectief leren.
Gepresenteerd op SOK 2 juni 2023
We starten met een klassieke definiëring van verantwoording en gaan we na hoe we die kunnen verfijnen en opwaarderen in functie van kwaliteitsontwikkeling. We bekijken welke plaats verantwoording heeft binnen het (dagelijkse) professioneel handelen. Je krijgt ideeën aangereikt over aan wie, waarover en op welke manier verantwoording afgelegd kan worden. We reflecteren ook over de rol die data kunnen spelen. We eindigen met enkele valkuilen bij het gebruik van data voor verantwoording. De info zicht zich zowel tot leraren, beleidsmedewerkers als leidinggevenden.
Gepresenteerd op SOK 2 juni 2023
Wat valt er te leren van vernieuwers binnen zorg en welzijn (in Nederland) als het om verantwoording gaat? Wat zijn de uitgangspunten en nieuwe praktijken van instellingen die de menselijke maat centraal stellen in hun dienstverlening en die het vertrouwen in het vakmanschap van hun professionals als uitgangspunt nemen? De afgelopen jaren ondersteunde Jan Smit zorg- en welzijnsorganisaties in Nederland bij het realiseren van Nieuw Verantwoorden en Nieuw Toezicht. Daarin staat niet het voldoen aan systeemeisen van de buitenwereld centraal, maar het verantwoording afleggen in het licht van ‘de bedoeling’ van het werk, in het licht van wat de organisatie beschouwt als ‘goede zorg’, ‘goed onderwijs’. Dan komt verantwoording weer in handen van professionals, van degenen die in de leefwereld van kinderen het verschil kunnen maken. En worden leren en verantwoorden pijlers voor kwaliteitsontwikkeling. Daar worden professionals blij van. Daar wordt de dienstverlening beter van. Terug naar de essentie. Een veelbelovende en kansrijke zoektocht, tegen de stroom in.
Gepresenteerd op SOK 2 juni 2023
In de dagelijkse schoolpraktijk ben je voortdurend bezig dingen te veranderen. Of je nu leraar bent, lid van de directie, coördinator bent, of een andere rol vervult, iedereen probeert wel eens iets nieuws uit... Een nieuwe lesmethode in de klas, een aanpak om collega’s mee te krijgen in een nieuwe visie, of je organiseert een training om het team doelgericht te ontwikkelen. Maar hoe kom je erachter in hoeverre deze aanpakken impact hebben? En of leerlingen er ook baat bij hebben? En of het de collega’s in hun vakmanschap versterkt? Dit zijn vragen die zich lenen voor een impactonderzoek. In deze keuzesessie leer je meer over een pragmatische methode om de impact van interventies in jouw school te onderzoeken. De inhoud is gebaseerd op tien jaar ervaring met impactonderzoek in tientallen organisaties.
Gepresenteerd op SOK 2 juni 2023
Veranderprocessen kennen vele gezichten. Radicaal of met mondjesmaat. Succesvol veranderen is echter niet alleen een te plannen gebeurtenis. Het helpt te kunnen vertrekken vanuit een passende schoolcultuur. Deze sessie brengt in kaart wat medewerkers veranderbereid maakt. Daarbij zoeken we houvast in de zogenaamde onderzoekende schoolcultuur. Een onderzoekende houding bij medewerkers getuigt van nieuwsgierigheid, bewust zijn van de eigen veronderstellingen, van perspectief durven wisselen en tot inzicht willen komen. We brengen in kaart op welke manier een onderzoekende schoolcultuur het bindmiddel kan zijn tussen professioneel handelen, verbeteren en veranderen, en kwaliteitszorg. De sessie geeft inzicht in wat schoolleiders en leerkrachten kunnen doen om een onderzoekende houding te stimuleren.
Gepresenteerd op SOK 3 juni 2022
De Vlaamse Scholierenkoepel ontwikkelde een betrouwbare feedbacktool voor leerkrachten. Daarmee kun je digitaal en gratis zinvolle feedback opvragen bij leerlingen. We geven een demo en vertellen meer over het onderzoek dat achter deze tool zit. Waarom zou een leerkracht feedback vragen? Wat is zinvolle feedback? Welke voorwaarden moet je creëren om betrouwbare feedback te vragen? En niet te vergeten: hoe kun je daarna concreet met de resultaten aan de slag gaan?
Gepresenteerd op SOK 3 december 2021
Formatief toetsen, hoe doe je dat in de klas? Mag ik geen cijfers meer geven? Moet ik meer feedback geven? Kan dat wel voor mijn klassen en kost het niet te veel tijd? Tijdens deze sessie gaan we samen aan de slag met dit soort vragen. In deze interactieve presentatie gaan we in op de theorie over en praktijk van formatief toetsen. Hierbij maken we gebruik van concrete voorbeelden in de vorm van video’s. Aan de hand van deze video’s en een vragenlijst gaan we ook reflecteren op je eigen lessen en nadenken over hoe je formatief toetsen (beter) kan inzetten in je lessen. Je verlaat deze sessie met concrete ideeën voor het inzetten van formatief toetsen in je eigen les.
Gepresenteerd op SOK 29 november 2019
In het kader van formatieve evaluatie binnen het talenonderwijs, ontwikkelde de lerarenopleiding van Karel de Grote Hogeschool in samenwerking met het werkveld een toolbox. We gaan in deze lezing enerzijds dieper in op de achtergrond van formatieve evaluatie. Anderzijds ontdekken deelnemers a.d.h.v. de toolbox hoe het leren van leerlingen zichtbaar te maken en bij te sturen. Ze denken samen met andere deelnemers na over de mogelijke inzetbaarheid van de werkvormen in de eigen (school)context. Vertrekkende vanuit de ervaringen van leerkrachten die deelnamen aan het onderzoek staan we stil bij de randvoorwaarden (motivatie, growth mindset,…) die van belang zijn bij formatief evalueren.
Gepresenteerd op SOK 29 november 2019
Vlaamse leraren besteden veel van hun tijd aan het evalueren van leerlingen, veelal op basis van zelfgemaakte toetsen. Het gebruik van gestandaardiseerde toetsen voor het opvolgen van leerresultaten en leerwinst is beperkt. Bij een gestandaardiseerde toets is de inhoud overheen scholen dezelfde. Gestandaardiseerde toetsen kunnen een schakel zijn in het creëren van brede toetsing. Aangevuld met de informatie die leraren nu reeds verzamelen maakt zo’n kern van gestandaardiseerd toetsmateriaal het mogelijk leerprocessen geïnformeerd en in verscheidenheid vorm te geven. In deze sessie willen we bestaande tegenstellingen bij de idee van het gebruik van standaardtoetsen overstijgen. We beschrijven bestaande – buitenlandse – monitoringssystemen met hun positieve en negatieve effecten en komen tot concrete scenario’s om leerwinst in kaart te brengen. Samen tasten we de wenselijkheid en haalbaarheid van deze scenario’s af.
Gepresenteerd op SOK 29 november 2019
Aandacht voor de reeds bestaande kracht, kwaliteit en competentie van leerkrachten is belangrijk voor onderwijsontwikkeling. Immers, we kunnen ook leren van zaken die goed gaan. In deze presentatie wordt u een “exnovatief” perspectief aangereikt. Exnovatie is datgene wat reeds aanwezig is op de voorgrond plaatsen om de praktijk te verbeteren. Hierbij ligt de focus niet op iets nieuws, maar op hetgeen er al is; niet op het uitzonderlijke, maar juist op het gewone, de dagelijkse gang van zaken op de werkvloer; niet op wat opvalt, maar juist op wat meestal wegvalt… maar er wel degelijk toe doet! Via een interactieve bespreking krijgen deelnemers inzicht en praktische handreikingen aangereikt zodat zij in hun eigen organisatie de kwaliteitszorg via het goede, het gewone en het hier en nu kunnen benaderen.
Gepresenteerd op SOK 7 juni 2019
Om innovatief denken te stimuleren en creatieve denktechnieken te gebruiken, is het essentieel om te weten wanneer creativiteit wel en wanneer niet de ruimte krijgt. Welke mindset is hier voor nodig, hoe werkt een creatief proces en welke omkadering is nodig om dit te bevorderen, zijn enkele vragen waarop je tijdens deze sessie antwoorden zal krijgen.
Gepresenteerd op SOK 7 juni 2019
Op welke manier het beleidsvoerend vermogen van vakgroepen in kaart brengen en versterken? Denk aan de vakgroepwerking op jouw school of aan de werking van de vakgroep(en) waar jij als leraar deel van uitmaakt. Hoe tevreden ben je over de doeltreffendheid van deze werking? En hangt je tevredenheid over wat er gerealiseerd wordt misschien samen met de mate waarin de leraren onderling vlot weten te communiceren; zich ondersteund voelen en samenwerken; hun activiteiten op elkaar weten af te stemmen… M.a.w. hangt de mate van je tevredenheid samen met het beleidsvoerend vermogen van de groep(en)? In deze werkwinkel verdiepen we ons in de dragers van beleidsvoerend vermogen om de doeltreffendheid van de vakgroepwerking beter te kunnen begrijpen en na te streven. We bekijken met welke materialen we naar het beleidsvoerend vermogen van de vakgroep kunnen peilen en welke initiatieven we kunnen nemen om het beleidsvoerend vermogen van de groep te versterken.
Meegegeven op SOK 7 december 2018
Zijn wij goed bezig? (Hoe goed) hebben wij daar zicht op? Over het potentieel van prestatiemanagement als vliegwiel voor interne kwaliteitszorg Het vertrekpunt van deze bijdrage is dat Vlaamse leraren en schoolleiders niet voldoende uitgerust zijn/worden met instrumenten om te bepalen of zij tevreden mogen zijn met de mate waarin zij vooropgestelde doelen realiseren. In vergelijking met andere onderwijssystemen en andere onderwijsculturen is er in Vlaanderen weinig sprake van het systematisch monitoren van leerprestaties van leerlingen en van prestatiemanagement bij leraren. Van een onderwijssysteem dat grote autonomie toekent aan scholen en leraren, verwacht je echter ook dat het diezelfde leraren en schoolleiders voorziet van instrumenten om deze vrijheid doelgericht in te vullen. Je verwacht dat leraren en schoolleiders zich aangesproken weten op de mate waarin ze succesvol gebruik maken van de handelingsvrijheid waarover ze beschikken. Een aanknopingspunt hiertoe is inzetten op prestatiemanagement. Deze bijdrage verduidelijkt welke instrumenten scholen zelf kunnen aangrijpen en ontwikkelen om te vermijden dat onderwijsvrijheid uitmondt in vrijblijvendheid.
Gepresenteerd op SOK 7 december 2018
Wat als… je in je klaspraktijk misleid wordt door je intuïties? Over de waaromvraag van kwaliteitszorg. “Kritisch onze eigen praktijk onderzoeken? Waarom moeten we dat nu ook al doen? Wat levert ons dat op?” Herkenbaar? Het is een logische en terechte vraag die een degelijk antwoord verdient. Stijn deelt in deze sessie zijn antwoord op deze vraag. Ontdek a.d.h.v. voorbeelden uit de klas hoe intuïties ons allemaal misleiden en hoe feilbaar ons denken is. Maar vooral: ontdek hoe door individueel en in team kritisch, maar haalbaar, de eigen praktijk te onderzoeken je oordeel des te sterker wordt. Kortom: een sessie over de waaromvraag van kwaliteitszorg. Hopelijk inspireert het om deze fundamentele vraag ook in je eigen school met je collega’s aan te pakken.
Meegegeven op SOK 7 december 2018
Wat als… je in je klaspraktijk misleid wordt door je intuïties? Over de waaromvraag van kwaliteitszorg. “Kritisch onze eigen praktijk onderzoeken? Waarom moeten we dat nu ook al doen? Wat levert ons dat op?” Herkenbaar? Het is een logische en terechte vraag die een degelijk antwoord verdient. Stijn deelt in deze sessie zijn antwoord op deze vraag. Ontdek a.d.h.v. voorbeelden uit de klas hoe intuïties ons allemaal misleiden en hoe feilbaar ons denken is. Maar vooral: ontdek hoe door individueel en in team kritisch, maar haalbaar, de eigen praktijk te onderzoeken je oordeel des te sterker wordt. Kortom: een sessie over de waaromvraag van kwaliteitszorg. Hopelijk inspireert het om deze fundamentele vraag ook in je eigen school met je collega’s aan te pakken.
Gepresenteerd op SOK 7 december 2018
Er wordt heel wat geëvalueerd in onderwijs, maar zijn deze evaluaties altijd zo zinvol? En leren deze ons iets over het effect van wat we doen? In deze sessie verkennen we verschillende benaderingen om de effecten van specifieke onderwijsbenaderingen of –projecten te evalueren. De sessie is een afwisseling van input en oefeningen, waarbij je uitgenodigd wordt om een eigen evaluatieproject uit te tekenen.
Gepresenteerd op SOK 7 december 2018
Word geïnspireerd door twee voorbeelden van praktijkonderzoek die dicht bij de leraar/vakgroep en dus ook het leren van leerlingen staan: (1) vakspecifieke bevraging van oud-leerlingen en (2) kritische analyse van examenresultaten. Omdat er ‘slechts’ twee voorbeelden aan bod komen, is er voldoende ruimte om te verdiepen, uit te wisselen en de link te leggen met je eigen context.
Gepresenteerd op SOK 7 december 2018
Word geïnspireerd door twee voorbeelden van praktijkonderzoek die dicht bij de leraar/vakgroep en dus ook het leren van leerlingen staan: (1) vakspecifieke bevraging van oud-leerlingen en (2) kritische analyse van examenresultaten. Omdat er ‘slechts’ twee voorbeelden aan bod komen, is er voldoende ruimte om te verdiepen, uit te wisselen en de link te leggen met je eigen context.
Gepresenteerd op SOK 7 december 2018
Word geïnspireerd door twee voorbeelden van praktijkonderzoek die dicht bij de leraar/vakgroep en dus ook het leren van leerlingen staan: (1) vakspecifieke bevraging van oud-leerlingen en (2) kritische analyse van examenresultaten. Omdat er ‘slechts’ twee voorbeelden aan bod komen, is er voldoende ruimte om te verdiepen, uit te wisselen en de link te leggen met je eigen context.
Meegegeven op SOK 7 december 2018
Word geïnspireerd door twee voorbeelden van praktijkonderzoek die dicht bij de leraar/vakgroep en dus ook het leren van leerlingen staan: (1) vakspecifieke bevraging van oud-leerlingen en (2) kritische analyse van examenresultaten. Omdat er ‘slechts’ twee voorbeelden aan bod komen, is er voldoende ruimte om te verdiepen, uit te wisselen en de link te leggen met je eigen context.
Meegegeven op SOK 7 december 2018
Collegiale visitatie is een professionaliseringsmethodiek waarbij gemengde teams (leidinggevenden, leraren én leerlingen/cursisten) bij elkaar over het muurtje gaan kijken. Ze geven elkaar ontwikkelingsgerichte feedback over verschillende facetten van de school of het centrum, en de onderwijsleerpraktijk in het bijzonder. Sinds 2010 wordt deze methodiek regelmatig gebruikt in de scholen en centra van het provinciaal onderwijs. Met de ontwikkeling van het referentiekader OnderwijsKwaliteit (OK-kader) werd het concept geactualiseerd op basis van de kwaliteitsverwachtingen van dit kader. In deze workshop gaan we aan de slag met Colvis 2.0. Aan de hand van een praktijkvoorbeeld ontdekken de deelnemers op welke vlakken Colvis 2.0 de cultuur van kwaliteitsontwikkeling binnenbrengt tot op de klasvloer.
Gepresenteerd op SOK 7 december 2018
Grote campagnes werden in het leven geroepen om gedrag te veranderen. Ongetwijfeld ken je voorbeelden over roken, verkeersveiligheid, pestgedrag op school, duurzame isolatie of gezond eten. Toch gaan die campagnes voorbij aan één cruciaal element: voor veel van die gedragingen denken we echt niet lang of veel na. Zo beslis je misschien nog deels bewust wat je eet, maar niet zozeer hoeveel je nu net eet. Of hoe snel je nu precies met de auto rijdt. In deze sessie leggen we uit hoe nudging gebruik maakt van subtiele communicatie en design van de keuzeomgeving om dat onbewuste stuk van het gedrag te beïnvloeden.
Gepresenteerd op SOK 1 december 2017
Een lerende schoolorganisatie is er op gericht haar onderwijskwaliteit te borgen en waar nodig te verhogen. De school doorloopt een continu ontwikkelingsproces waarbij het onderwijsaanbod wordt geëvalueerd en verbeterd. Praktijkonderzoek kan ondersteuning bieden bij schoolontwikkeling op alle niveaus. De leidende gedachte hierbij is dat de school in het kader van haar ontwikkeling bij het doorlopen van alle stappen van de kwaliteitscirkel een onderzoeksmatige werkwijze hanteert. Praktijkonderzoek is een methodiek waarbij leren, onderzoeken en innoveren hand in hand gaan. De integratie van theorie en praktijk wordt bevorderd door bestaande inzichten te relateren aan de eigen onderwijscontext. De methodiek biedt onderwijsprofessionals handvatten om de eigen onderwijspraktijk kritisch te beschouwen en op systematische wijze ontwikkelingen in gang te zetten. Kenmerkend voor praktijkonderzoek is dat leraren, leidinggevenden en/of leraren-in-opleiding de eigen onderwijspraktijk samen met belanghebbenden onderzoeken. Het van en met elkaar leren op de werkplek wordt versterkt en er ontstaat een gevoel van gedeeld eigenaarschap bij de totstandkoming en de realisatie van het schoolbeleid. De verantwoordelijkheid voor de uitvoering van de kwaliteitszorg ligt daarmee zowel bij het management als bij de leraren. Praktijkonderzoek kan bijdragen aan het borgen en verhogen van de onderwijskwaliteit. Aan de hand van concrete voorbeelden wordt gepresenteerd hoe de methodiek toepasbaar is op alle niveaus van de organisatie: het leren van de leerlingen, de professionalisering van de leraar, het opleiden van leraren-in-opleiding en de lerende schoolorganisatie.
Gepresenteerd op SOK 27 november 2015
Is ook voor jou als leraar/directie interne en externe professionalisering een belangrijke motiverende factor? Is steeds bijleren en voortdurend professionaliseren en netwerken voor jou én voor je school een belangrijke drive? Is kwaliteitsontwikkeling daarbij een must of laat je professionalisering van jezelf en van je teams aan het toeval over? Je krijgt tools, strategieën en kaders om noden op het spoor te komen en ook om een professionaliseringsparcours uit te stippelen. Je weet doordacht welk van de 4 K’s (kwaliteitscontrole,-zorg,-ontwikkeling,-cultuur) je daarbij hanteert of negeert. Je gaat behendig om met PDCA en met EFQM. (Syllabus)
Gepresenteerd op SOK 27 november 2015
Is ook voor jou als leraar/directie interne en externe professionalisering een belangrijke motiverende factor? Is steeds bijleren en voortdurend professionaliseren en netwerken voor jou én voor je school een belangrijke drive? Is kwaliteitsontwikkeling daarbij een must of laat je professionalisering van jezelf en van je teams aan het toeval over? Je krijgt tools, strategieën en kaders om noden op het spoor te komen en ook om een professionaliseringsparcours uit te stippelen. Je weet doordacht welk van de 4 K’s (kwaliteitscontrole,-zorg,-ontwikkeling,-cultuur) je daarbij hanteert of negeert. Je gaat behendig om met PDCA en met EFQM. (Presentatie)
Gepresenteerd op SOK 27 november 2015
Wel beschouwd komt alle drukte en zorg waar leraren dagdagelijks mee worstelen neer op de vraag: “Hoe kunnen de resultaten van zoveel mogelijk van mijn leerlingen verbeteren?” Door zichzelf vragen te stellen, door er daar één haalbare uit te kiezen, door een methode te bedenken om het/een antwoord te vinden, door verschillende soorten gegevens te verzamelen, door die te ordenen en door daar conclusies uit te trekken. Maar! De verbetering moet wel op de één of andere manier aantoonbaar zijn. De argumentatie moet wél geloofwaardig zijn. Vandaar dat het werken in een groep (een professionele leergroep wordt dat dan) een grote toegevoegde waarde heeft: als klankbord, als filter, als kritische vriend, als belanghebbende ook. In het project Linpilcare wordt er dit jaar in heel Europa met tientallen PLG gewerkt. In de presentatie komt het referentiekader (de basisprincipes) aan bod, maar wordt ook aandacht besteed aan de manier waarop dit project in Vlaanderen in de praktijk aan het lopen is.
Gepresenteerd op SOK 27 november 2015
Actieonderzoek (als een vorm van praktijkonderzoek) is een soort van “groot onderhoud” wat zelfevaluatie en kwaliteitszorg van de leraar betreft. 4 stappen worden doorlopen: reflectie – onderzoek – actieplan – actie. Aan de hand van een persoonlijke onderzoeksvraag gaat de leraar op zoek naar mogelijke antwoorden. Hierbij worden diverse partijen betrokken. Kwaliteitsontwikkeling is het uiteindelijke doel. Op onze school is actieonderzoek een onderdeel van het begeleidingstraject voor nieuwe leraren.
Gepresenteerd op SOK 27 november 2015
Het belang van data voor verantwoording en ontwikkeling
Gepresenteerd op SOK 6 juni 2014
Tussen droom en daad. Over wat informatiegebruik betekent voor Vlaamse scholen
Gepresenteerd op SOK 6 juni 2014
Hoe kwaliteitsvol omgaan met outputresultaten? Stappenplan
Gepresenteerd op SOK 6 juni 2014
Hoe kwaliteitsvol omgaan met outputresultaten?
Gepresenteerd op SOK 6 juni 2014
Praktijkverhaal: werken met data voor kwaliteitsontwikkeling
Gepresenteerd op SOK 6 juni 2014
Praktijkverhaal: hoe vertaal je data in acties?
Gepresenteerd op SOK 6 juni 2014
Ervaringen met datagebruik in scholen: oefening cyclus datagebruik
Gepresenteerd op SOK 6 juni 2014
Ervaringen met datagebruik in scholen
Gepresenteerd op SOK 6 juni 2014
Een knooppuntbank van data voor een daadwerkelijk zelfontwikkelend taalbeleid
Gepresenteerd op SOK 6 juni 2014
Hoe werk je met data op school? Maakt meten een school beter?
Gepresenteerd op SOK 6 juni 2014
Werken met data in de onderzoekende school
Gepresenteerd op SOK 6 juni 2014
Reflectie over het gebruik van data. Data!? Hoezo, wat nu weer?
Gepresenteerd op SOK 6 juni 2014
Werken met een schooleigen boordtabel
Gepresenteerd op SOK 6 juni 2014
Professioneel beheer van de school aan de hand van schoolstuurborden
Gepresenteerd op SOK 6 juni 2014
Op zoek naar relevante indicatoren en benchmarks voor scholen
Gepresenteerd op SOK 6 juni 2014
Impact van schoolcultuur op het gebruik van indicatoren
Gepresenteerd op SOK 6 juni 2014
Het inspectieverslag als databron voor kwaliteitsontwikkeling
Gepresenteerd op SOK 6 juni 2014
Omgaan met data: tips and tricks: werkdocument
Gepresenteerd op SOK 6 juni 2014
Omgaan met data: tips and tricks: werkdocument
Gepresenteerd op SOK 6 juni 2014
Omgaan met data: tips and tricks: werkdocument
Gepresenteerd op SOK 6 juni 2014
Omgaan met data: tips and tricks: werkdocument
Gepresenteerd op SOK 6 juni 2014
Learning analytics: data aanwenden voor het verbeteren van het leren Zie Artikel Bron: http://www.slideshare.net/erikwoning/presentatie-sok-congres
Gepresenteerd op SOK 6 juni 2014
Als schoolleider werken aan randvoorwaarden om als schoolteam tot succesvol informatiegebruik te komen. Van zelfreflectie naar actie
Ter beschikking gesteld op SOK 6 juni 2014
Hoe als schoolleider werken aan een positieve houding ten aanzien van informatiegebruik? Van zelfreflectie naar actie.
Gepresenteerd op SOK 6 juni 2014
Gebruik maken van toetsgegevens brengt het doorlopen van een aantal stappen met zich mee. We presenteren methodieken om deze stappen succesvol te doorlopen.
Gepresenteerd op SOK 7 december 2012