SOK op LinkedIn met actuele artikels over kwaliteitszorg. Bijblijven? Word lid van de SOK-groep op LinkedIn.
We belanden meer en meer in een “tsunami” van data. Hoe zien we door de bomen het bos, welke databronnen zijn echt relevant om een plek te geven in het kwaliteitsverhaal van de school? Waarmee vergelijken we de schooldata om ons een beeld te vormen of we goed bezig zijn? Samen met jullie reflecteren we tijdens onze sessie over welke variabelen in welke databron ertoe doen (wat is de moeite waard om echt op te volgen) en hoe we ze inzetten om onze school/onderwijsleerpraktijk te versterken. De focus van deze sessie ligt op data binnen het reguliere secundair onderwijs.
Gepresenteerd op SOK 31 mei 2024
Excel-bestand 'classificatie gemeentes'
Gepresenteerd op SOK 31 mei 2024
Excel-bestand 'leerlingenkenmerken 2022-2023 BaO'
Gepresenteerd op SOK 31 mei 2024
Excel-bestand 'leerlingenkenmerken 2019-2020 SO'
Gepresenteerd op SOK 31 mei 2024
In de LeerKRACHT-aanpak staat een manier van werken centraal die gebaseerd is op effectiever vergaderen en intenser samenwerken. Leraren gaan bij elkaar in de klas kijken, geven elkaar feedback, bereiden samen lessen voor en denken op basis van data gestructureerd na over resultaten en verbetermogelijkheden. Met deze manier van werken leggen ze de basis voor een cultuur van “elke dag samen een beetje beter”. In deze sessie maak je kennis met de LeerKRACHT-methodiek en ga je met een paar instrumenten aan de slag. Vanuit het traject dat het Paviljoen in Schaarbeek liep, denken we samen na over kleine elementen die je zelf kan inzetten in je school. Deze workshop wordt begeleid door Mieke Bogaerts, expertcoach bij Stichting LeerKRACHT en Sven Moens, directeur van GBS Paviljoen in Schaarbeek, waar sinds 2 jaar met de methodiek wordt gewerkt.
Gepresenteerd op SOK 31 mei 2024
Data is overwhelming for some, but it can be incredibly beneficial when used well. When we are able to tap into the power of the numbers in the school context, we benefit students, classes, and school communities. This keynote explores the context of data in our current educational landscape, and the importance of everyone knowing the data and being able to engage in data use. Selena unpacks the three key elements of the effective use of data: data literacy, data visualisation, and data storytelling, and discusses the role of data in accountability and quality in our schools.
Gepresenteerd op SOK 2 juni 2023
Kwaliteit is dialoog. De meest wezenlijke kwaliteit in het onderwijs is het moeilijkst objectief te meten. Dat komt omdat onderwijs in de kern een interactie tussen twee mensen is. In die interactie maken leraren onvermijdelijk subjectieve keuzes, verbonden met hun mens- en wereldbeeld. Over die aspecten van kwaliteit kan alleen in dialoog gesproken worden, omdat de 'hele mens' mee doet in die dialoog. Dat vraagt een openheid, die niet vanzelfsprekend is. Het vraagt sensitiviteit op alle dimensies van je mens-zijn. En het vraagt loslaten van het idee dat er een 'beste' uitkomst is in die dialoog. Ondanks die onzekerheden, is die dialoog over kwaliteit noodzakelijk én geeft ze veel voldoening, juist omdat ze gaat over wat wezenlijk is. In deze bijdrage ga ik in op deze opvatting van kwaliteit, kenmerken van de dialoog en geef ik enkele praktische handreikingen om hier in de praktijk mee aan de slag te gaan.
Gepresenteerd op SOK 2 juni 2023
Het is niet verwonderlijk dat de oproep om ‘verantwoording af te leggen’ bij leraren vaak gemengde gevoelens of weerstand oproept. De voorbije decennia is de pedagogische betekenis van verantwoorden immers versmald tot ‘rekenschap afleggen’. Beide termen lijken synoniemen, maar dat zijn ze niet. Integendeel, ze staan voor twee heel verschillende manieren van denken en spreken over goed onderwijs en - bij uitbreiding - over goed of professioneel leraarschap. Rekenschap is een boekhoudkundige term, die een economische manier van denken weerspiegelt, waarbij het gaat om effectiviteit, aantoonbare ‘(leer)winst’ of ‘(leer)opbrengst’. Maar vooral ook om het zich indekken tegen of ‘immuun’ maken voor kritiek. In mijn lezing werk ik die kritische analyse uit. Maar tegelijkertijd houd ik een pleidooi voor pedagogische verantwoordelijkheid als een positief alternatief. Verantwoordelijkheid gaat ervan uit dat leraren in een relatie van zorg en engagement staan ten aanzien van hun leerlingen. Ver-antwoord-elijkheid verwijst naar het ‘antwoord’ geven op de educatieve noden (vragen) van de leerlingen. Dat veronderstelt niet alleen technische expertise (bv. vakinhoudelijke of didactische kennis), maar ook de bekwaamheid om te oordelen wat op een bepaald ogenblik het meest aangewezen, juist, rechtvaardig, passend… is voor de vorming van de leerlingen. In dat oordeel zal het streven naar de curriculumdoelen (kennis, vaardigheden, competenties…) uiteraard een belangrijk criterium vormen. Maar tegelijkertijd weerspiegelen die oordelen ook waardengebonden keuzes, zijn ze dus onvermijdelijk betwistbaar en laten ze de betrokkene emotioneel niet onverschillig. Die morele, politieke en emotionele dimensies vormen de kern van wat ik omschreven heb als de kwetsbaarheid van het leraarschap. Het opnemen van verantwoordelijkheid vereist het erkennen en zelfs koesteren van die kwetsbaarheid. Het staat haaks op het streven naar immuniteit in de vorm van rekenschap. En dus: ja, het afleggen van verantwoording is een vorm van professionaliteit van de leraar. Meer zelfs: het is de plaats bij uitstek waar die pedagogische professionaliteit van de leraar zichtbaar wordt.
Gepresenteerd op SOK 2 juni 2023
Hoe centrale toetsen een te verantwoorden plek geven in de zorg voor onderwijskwaliteit? Het beleidsdebat inzake zinvolheid en vormgeving van centrale toetsen is al twee decennia bijzonder levendig in Vlaanderen. Met de beslissing van de Vlaamse overheid om alle Vlaamse leerlingen vanaf schooljaar 2023-2024 tijdens hun schoolloopbaan vier keer een centrale toets te laten afleggen, is dit thema ook opnieuw bijzonder actueel geworden. In deze sessie nemen we bovenstaande beleidsbeslissing als vertrekpunt en belichten we de verscheidene randvoorwaarden die vervuld dienen te zijn om van deze centrale toetsen een kwaliteitsbevorderend vehikel te maken. We verdedigen de stelling dat Vlaanderen met centrale toetsen zonder meer de bestaande kwaliteitsuitdaging niet het hoofd zal kunnen bieden, maar zonder centrale toetsen ook niet. We verkennen via welke mechanismen centrale toetsen kwaliteitsbevorderend kunnen werken, als een instrument voor ontwikkeling én verantwoording. Daarbij staan we ook stil bij hoe een ondoordachte verantwoordingsgerichte inzet van centrale toetsen sluipend onbedoelde neveneffecten kan hebben.
Gepresenteerd op SOK 2 juni 2023
Doe je de goede dingen? Doe je de dingen die je doet, goed? Welke methodieken kun je inzetten om bovenstaande vragen te beantwoorden? Onderzoek hoeft niet ingewikkeld en tijdrovend te zijn. Saskia von der Fuhr legt aan de hand van haar jarenlange ervaring met onderzoek uit, hoe je het meten van impact laagdrempelig aan kunt pakken. Aan de hand van verschillende voorbeelden, maar ook korte opdrachten, laat ze zien wat er mogelijk is. Denk hierbij aan kwalitatieve en kwantitatieve methoden, aan bestaande en nieuwe data. Elke doelgroep vraagt om een aparte benadering.
Gepresenteerd op SOK 2 juni 2023
Naar verantwoording wordt vaak op een negatieve manier gekeken: het staat haaks op groei en ontwikkeling, en vormt ballast bovenop de kerntaak om kwaliteitsvol onderwijs te organiseren. Is verantwoording afleggen een rem op of net een motor voor kwaliteitsontwikkeling? Aan de hand van deze kernvraag wordt ingegaan op de introductie van inspectie 2.0 en vooruitgeblikt naar het gedifferentieerd doorlichten dat in september 2023 van start gaat. Leidraad daarbij is de keuze om de controlerende rol steeds uitdrukkelijker aan te vullen met stimulerende initiatieven, en zo de impact van het kwaliteitstoezicht te vergroten. In deze sessie wordt verduidelijkt hoe het controleren en stimuleren van onderwijskwaliteit geen tegengestelden zijn, maar elkaar net kunnen versterken. Of anders gezegd: hoe de perceptie van een slagboom kan evolueren naar de ervaring van een krachtige hefboom, waarbij verantwoording en kwaliteitsontwikkeling hand in hand gaan.
Gepresenteerd op SOK 2 juni 2023
Roos Van Gasse neemt je mee in een verhaal rond datagebruik in lerarenteams. Hoe kun je de data die je dagelijks verzamelt (bv. klastoetsen, observaties) nuttig inzetten om je eigen praktijk onder de loep te nemen? En hoe kunnen duurzame interacties met collega’s ontstaan om uit deze data te leren? Deze en nog vele andere vragen rond team-leren uit data voor schoolontwikkeling vormen de basis van deze info.
Gepresenteerd op SOK 2 juni 2023
Toetsen blijken in de (beleids)praktijk een belangrijke rol te vervullen in het onderbouwen van of verantwoorden over kwaliteit van onderwijs. De vraag is echter of en in hoeverre toetsen en hun uitkomsten die rol daadwerkelijk kunnen vervullen. Aan de hand van ruim 55 jaar ervaring in Nederland met diverse vormen van toetsing gaan we in op de moeizame relatie die er is tussen toetsing en het bewaken van onderwijskwaliteit. Achter toetsing gaan in werkelijkheid veelal andere belangen schuil dan die van de leerling en zijn ontwikkeling. Met een kritische blik kijken we naar de huidige rol van toetsing in het (Nederlandse) onderwijs en staan we stil bij de vraag hoe toetsing eruit moet zien om daadwerkelijk een rol te kunnen spelen in het stimuleren van effectief leren.
Gepresenteerd op SOK 2 juni 2023
We starten met een klassieke definiëring van verantwoording en gaan we na hoe we die kunnen verfijnen en opwaarderen in functie van kwaliteitsontwikkeling. We bekijken welke plaats verantwoording heeft binnen het (dagelijkse) professioneel handelen. Je krijgt ideeën aangereikt over aan wie, waarover en op welke manier verantwoording afgelegd kan worden. We reflecteren ook over de rol die data kunnen spelen. We eindigen met enkele valkuilen bij het gebruik van data voor verantwoording. De info zicht zich zowel tot leraren, beleidsmedewerkers als leidinggevenden.
Gepresenteerd op SOK 2 juni 2023
Wat valt er te leren van vernieuwers binnen zorg en welzijn (in Nederland) als het om verantwoording gaat? Wat zijn de uitgangspunten en nieuwe praktijken van instellingen die de menselijke maat centraal stellen in hun dienstverlening en die het vertrouwen in het vakmanschap van hun professionals als uitgangspunt nemen? De afgelopen jaren ondersteunde Jan Smit zorg- en welzijnsorganisaties in Nederland bij het realiseren van Nieuw Verantwoorden en Nieuw Toezicht. Daarin staat niet het voldoen aan systeemeisen van de buitenwereld centraal, maar het verantwoording afleggen in het licht van ‘de bedoeling’ van het werk, in het licht van wat de organisatie beschouwt als ‘goede zorg’, ‘goed onderwijs’. Dan komt verantwoording weer in handen van professionals, van degenen die in de leefwereld van kinderen het verschil kunnen maken. En worden leren en verantwoorden pijlers voor kwaliteitsontwikkeling. Daar worden professionals blij van. Daar wordt de dienstverlening beter van. Terug naar de essentie. Een veelbelovende en kansrijke zoektocht, tegen de stroom in.
Gepresenteerd op SOK 2 juni 2023
In de dagelijkse schoolpraktijk ben je voortdurend bezig dingen te veranderen. Of je nu leraar bent, lid van de directie, coördinator bent, of een andere rol vervult, iedereen probeert wel eens iets nieuws uit... Een nieuwe lesmethode in de klas, een aanpak om collega’s mee te krijgen in een nieuwe visie, of je organiseert een training om het team doelgericht te ontwikkelen. Maar hoe kom je erachter in hoeverre deze aanpakken impact hebben? En of leerlingen er ook baat bij hebben? En of het de collega’s in hun vakmanschap versterkt? Dit zijn vragen die zich lenen voor een impactonderzoek. In deze keuzesessie leer je meer over een pragmatische methode om de impact van interventies in jouw school te onderzoeken. De inhoud is gebaseerd op tien jaar ervaring met impactonderzoek in tientallen organisaties.
Gepresenteerd op SOK 2 juni 2023
Wat is de (on)zin van technologische tools voor onderwijs? Welke tools helpen de kwaliteit van onderwijs vooruit en welke niet? Hoe bepaal je of een app didactische meerwaarde biedt, of louter een leuke gadget is? Hoe benoem je de didactische meerwaarde, als die er is? Hoe maximaliseer je die meerwaarde? Kortom: welke kaders zijn er om de inzet van technologie in onderwijs te evalueren?
Gepresenteerd op SOK 29 november 2019
Formatief toetsen, hoe doe je dat in de klas? Mag ik geen cijfers meer geven? Moet ik meer feedback geven? Kan dat wel voor mijn klassen en kost het niet te veel tijd? Tijdens deze sessie gaan we samen aan de slag met dit soort vragen. In deze interactieve presentatie gaan we in op de theorie over en praktijk van formatief toetsen. Hierbij maken we gebruik van concrete voorbeelden in de vorm van video’s. Aan de hand van deze video’s en een vragenlijst gaan we ook reflecteren op je eigen lessen en nadenken over hoe je formatief toetsen (beter) kan inzetten in je lessen. Je verlaat deze sessie met concrete ideeën voor het inzetten van formatief toetsen in je eigen les.
Gepresenteerd op SOK 29 november 2019
Herlezen, aantekeningen maken, overschrijven.... Allemaal studeertechnieken die leerlingen graag gebruiken. Maar zijn ze ook effectief? En zo niet, welke studeertechnieken kunnen leerlingen dan beter toepassen? In deze bijdrage zal ik ingaan op bekende en minder bekende studeertechnieken die echt effectief zijn. Ook zal ik ingaan op innovatieve manieren waarop leerlingen deze studeertechnieken kunnen toepassen.
Gepresenteerd op SOK 29 november 2019
In het kader van formatieve evaluatie binnen het talenonderwijs, ontwikkelde de lerarenopleiding van Karel de Grote Hogeschool in samenwerking met het werkveld een toolbox. We gaan in deze lezing enerzijds dieper in op de achtergrond van formatieve evaluatie. Anderzijds ontdekken deelnemers a.d.h.v. de toolbox hoe het leren van leerlingen zichtbaar te maken en bij te sturen. Ze denken samen met andere deelnemers na over de mogelijke inzetbaarheid van de werkvormen in de eigen (school)context. Vertrekkende vanuit de ervaringen van leerkrachten die deelnamen aan het onderzoek staan we stil bij de randvoorwaarden (motivatie, growth mindset,…) die van belang zijn bij formatief evalueren.
Gepresenteerd op SOK 29 november 2019
Vlaamse leraren besteden veel van hun tijd aan het evalueren van leerlingen, veelal op basis van zelfgemaakte toetsen. Het gebruik van gestandaardiseerde toetsen voor het opvolgen van leerresultaten en leerwinst is beperkt. Bij een gestandaardiseerde toets is de inhoud overheen scholen dezelfde. Gestandaardiseerde toetsen kunnen een schakel zijn in het creëren van brede toetsing. Aangevuld met de informatie die leraren nu reeds verzamelen maakt zo’n kern van gestandaardiseerd toetsmateriaal het mogelijk leerprocessen geïnformeerd en in verscheidenheid vorm te geven. In deze sessie willen we bestaande tegenstellingen bij de idee van het gebruik van standaardtoetsen overstijgen. We beschrijven bestaande – buitenlandse – monitoringssystemen met hun positieve en negatieve effecten en komen tot concrete scenario’s om leerwinst in kaart te brengen. Samen tasten we de wenselijkheid en haalbaarheid van deze scenario’s af.
Gepresenteerd op SOK 29 november 2019
Aandacht voor de reeds bestaande kracht, kwaliteit en competentie van leerkrachten is belangrijk voor onderwijsontwikkeling. Immers, we kunnen ook leren van zaken die goed gaan. In deze presentatie wordt u een “exnovatief” perspectief aangereikt. Exnovatie is datgene wat reeds aanwezig is op de voorgrond plaatsen om de praktijk te verbeteren. Hierbij ligt de focus niet op iets nieuws, maar op hetgeen er al is; niet op het uitzonderlijke, maar juist op het gewone, de dagelijkse gang van zaken op de werkvloer; niet op wat opvalt, maar juist op wat meestal wegvalt… maar er wel degelijk toe doet! Via een interactieve bespreking krijgen deelnemers inzicht en praktische handreikingen aangereikt zodat zij in hun eigen organisatie de kwaliteitszorg via het goede, het gewone en het hier en nu kunnen benaderen.
Gepresenteerd op SOK 7 juni 2019
Om innovatief denken te stimuleren en creatieve denktechnieken te gebruiken, is het essentieel om te weten wanneer creativiteit wel en wanneer niet de ruimte krijgt. Welke mindset is hier voor nodig, hoe werkt een creatief proces en welke omkadering is nodig om dit te bevorderen, zijn enkele vragen waarop je tijdens deze sessie antwoorden zal krijgen.
Gepresenteerd op SOK 7 juni 2019
Stel je voor! Meer dan 2 miljard artikels en boeken zijn verschenen over leidinggeven en management. Soms zijn ze tegenstrijdig of moeilijk vertaalbaar naar je eigen werkvloer. Toch razen we door. Managementtrends volgen elkaar in razend tempo op. Vandaag wordt verteld dat je je organisatie LEAN moet maken. Maar is dit wel zo en wat betekent dit concreet? De enerverende zoektocht naar een projector die niet op de afgesproken plaats is opgeborgen, vier handtekeningen nodig hebben voor een simpele aanvraag, bergruimtes volstouwen met spullen die nooit meer gebruikt worden,… Allemaal handelingen in je schoolorganisatie die energie en tijd opslorpen maar geen enkele toegevoegde waarde hebben. Pure verspilling dus. LEAN reikt een aantal oplossingen aan zodat je je maximaal kan toeleggen op je kerntaken en verantwoordelijkheden. Maar er zijn ook valkuilen. Tijdens deze presentatie leer je na een duik in de managementliteratuur de LEAN-principes en de valkuilen kennen in een heldere taal, verrijkt met veel voorbeelden.
Gepresenteerd op SOK 7 december 2018
Op welke manier het beleidsvoerend vermogen van vakgroepen in kaart brengen en versterken? Denk aan de vakgroepwerking op jouw school of aan de werking van de vakgroep(en) waar jij als leraar deel van uitmaakt. Hoe tevreden ben je over de doeltreffendheid van deze werking? En hangt je tevredenheid over wat er gerealiseerd wordt misschien samen met de mate waarin de leraren onderling vlot weten te communiceren; zich ondersteund voelen en samenwerken; hun activiteiten op elkaar weten af te stemmen… M.a.w. hangt de mate van je tevredenheid samen met het beleidsvoerend vermogen van de groep(en)? In deze werkwinkel verdiepen we ons in de dragers van beleidsvoerend vermogen om de doeltreffendheid van de vakgroepwerking beter te kunnen begrijpen en na te streven. We bekijken met welke materialen we naar het beleidsvoerend vermogen van de vakgroep kunnen peilen en welke initiatieven we kunnen nemen om het beleidsvoerend vermogen van de groep te versterken.
Meegegeven op SOK 7 december 2018
Op welke manier het beleidsvoerend vermogen van vakgroepen in kaart brengen en versterken? Denk aan de vakgroepwerking op jouw school of aan de werking van de vakgroep(en) waar jij als leraar deel van uitmaakt. Hoe tevreden ben je over de doeltreffendheid van deze werking? En hangt je tevredenheid over wat er gerealiseerd wordt misschien samen met de mate waarin de leraren onderling vlot weten te communiceren; zich ondersteund voelen en samenwerken; hun activiteiten op elkaar weten af te stemmen… M.a.w. hangt de mate van je tevredenheid samen met het beleidsvoerend vermogen van de groep(en)? In deze werkwinkel verdiepen we ons in de dragers van beleidsvoerend vermogen om de doeltreffendheid van de vakgroepwerking beter te kunnen begrijpen en na te streven. We bekijken met welke materialen we naar het beleidsvoerend vermogen van de vakgroep kunnen peilen en welke initiatieven we kunnen nemen om het beleidsvoerend vermogen van de groep te versterken.
Meegegeven op SOK 7 december 2018
Zijn wij goed bezig? (Hoe goed) hebben wij daar zicht op? Over het potentieel van prestatiemanagement als vliegwiel voor interne kwaliteitszorg Het vertrekpunt van deze bijdrage is dat Vlaamse leraren en schoolleiders niet voldoende uitgerust zijn/worden met instrumenten om te bepalen of zij tevreden mogen zijn met de mate waarin zij vooropgestelde doelen realiseren. In vergelijking met andere onderwijssystemen en andere onderwijsculturen is er in Vlaanderen weinig sprake van het systematisch monitoren van leerprestaties van leerlingen en van prestatiemanagement bij leraren. Van een onderwijssysteem dat grote autonomie toekent aan scholen en leraren, verwacht je echter ook dat het diezelfde leraren en schoolleiders voorziet van instrumenten om deze vrijheid doelgericht in te vullen. Je verwacht dat leraren en schoolleiders zich aangesproken weten op de mate waarin ze succesvol gebruik maken van de handelingsvrijheid waarover ze beschikken. Een aanknopingspunt hiertoe is inzetten op prestatiemanagement. Deze bijdrage verduidelijkt welke instrumenten scholen zelf kunnen aangrijpen en ontwikkelen om te vermijden dat onderwijsvrijheid uitmondt in vrijblijvendheid.
Gepresenteerd op SOK 7 december 2018
Op welke manier het beleidsvoerend vermogen van vakgroepen in kaart brengen en versterken? Denk aan de vakgroepwerking op jouw school of aan de werking van de vakgroep(en) waar jij als leraar deel van uitmaakt. Hoe tevreden ben je over de doeltreffendheid van deze werking? En hangt je tevredenheid over wat er gerealiseerd wordt misschien samen met de mate waarin de leraren onderling vlot weten te communiceren; zich ondersteund voelen en samenwerken; hun activiteiten op elkaar weten af te stemmen… M.a.w. hangt de mate van je tevredenheid samen met het beleidsvoerend vermogen van de groep(en)? In deze werkwinkel verdiepen we ons in de dragers van beleidsvoerend vermogen om de doeltreffendheid van de vakgroepwerking beter te kunnen begrijpen en na te streven. We bekijken met welke materialen we naar het beleidsvoerend vermogen van de vakgroep kunnen peilen en welke initiatieven we kunnen nemen om het beleidsvoerend vermogen van de groep te versterken.
Gepresenteerd op SOK 7 december 2018
Op welke manier het beleidsvoerend vermogen van vakgroepen in kaart brengen en versterken? Denk aan de vakgroepwerking op jouw school of aan de werking van de vakgroep(en) waar jij als leraar deel van uitmaakt. Hoe tevreden ben je over de doeltreffendheid van deze werking? En hangt je tevredenheid over wat er gerealiseerd wordt misschien samen met de mate waarin de leraren onderling vlot weten te communiceren; zich ondersteund voelen en samenwerken; hun activiteiten op elkaar weten af te stemmen… M.a.w. hangt de mate van je tevredenheid samen met het beleidsvoerend vermogen van de groep(en)? In deze werkwinkel verdiepen we ons in de dragers van beleidsvoerend vermogen om de doeltreffendheid van de vakgroepwerking beter te kunnen begrijpen en na te streven. We bekijken met welke materialen we naar het beleidsvoerend vermogen van de vakgroep kunnen peilen en welke initiatieven we kunnen nemen om het beleidsvoerend vermogen van de groep te versterken.
Meegegeven op SOK 7 december 2018
Op welke manier het beleidsvoerend vermogen van vakgroepen in kaart brengen en versterken? Denk aan de vakgroepwerking op jouw school of aan de werking van de vakgroep(en) waar jij als leraar deel van uitmaakt. Hoe tevreden ben je over de doeltreffendheid van deze werking? En hangt je tevredenheid over wat er gerealiseerd wordt misschien samen met de mate waarin de leraren onderling vlot weten te communiceren; zich ondersteund voelen en samenwerken; hun activiteiten op elkaar weten af te stemmen… M.a.w. hangt de mate van je tevredenheid samen met het beleidsvoerend vermogen van de groep(en)? In deze werkwinkel verdiepen we ons in de dragers van beleidsvoerend vermogen om de doeltreffendheid van de vakgroepwerking beter te kunnen begrijpen en na te streven. We bekijken met welke materialen we naar het beleidsvoerend vermogen van de vakgroep kunnen peilen en welke initiatieven we kunnen nemen om het beleidsvoerend vermogen van de groep te versterken.
Meegegeven op SOK 7 december 2018
Op welke manier het beleidsvoerend vermogen van vakgroepen in kaart brengen en versterken? Denk aan de vakgroepwerking op jouw school of aan de werking van de vakgroep(en) waar jij als leraar deel van uitmaakt. Hoe tevreden ben je over de doeltreffendheid van deze werking? En hangt je tevredenheid over wat er gerealiseerd wordt misschien samen met de mate waarin de leraren onderling vlot weten te communiceren; zich ondersteund voelen en samenwerken; hun activiteiten op elkaar weten af te stemmen… M.a.w. hangt de mate van je tevredenheid samen met het beleidsvoerend vermogen van de groep(en)? In deze werkwinkel verdiepen we ons in de dragers van beleidsvoerend vermogen om de doeltreffendheid van de vakgroepwerking beter te kunnen begrijpen en na te streven. We bekijken met welke materialen we naar het beleidsvoerend vermogen van de vakgroep kunnen peilen en welke initiatieven we kunnen nemen om het beleidsvoerend vermogen van de groep te versterken.
Meegegeven op SOK 7 december 2018
Wat als… je in je klaspraktijk misleid wordt door je intuïties? Over de waaromvraag van kwaliteitszorg. “Kritisch onze eigen praktijk onderzoeken? Waarom moeten we dat nu ook al doen? Wat levert ons dat op?” Herkenbaar? Het is een logische en terechte vraag die een degelijk antwoord verdient. Stijn deelt in deze sessie zijn antwoord op deze vraag. Ontdek a.d.h.v. voorbeelden uit de klas hoe intuïties ons allemaal misleiden en hoe feilbaar ons denken is. Maar vooral: ontdek hoe door individueel en in team kritisch, maar haalbaar, de eigen praktijk te onderzoeken je oordeel des te sterker wordt. Kortom: een sessie over de waaromvraag van kwaliteitszorg. Hopelijk inspireert het om deze fundamentele vraag ook in je eigen school met je collega’s aan te pakken.
Meegegeven op SOK 7 december 2018
Wat als… je in je klaspraktijk misleid wordt door je intuïties? Over de waaromvraag van kwaliteitszorg. “Kritisch onze eigen praktijk onderzoeken? Waarom moeten we dat nu ook al doen? Wat levert ons dat op?” Herkenbaar? Het is een logische en terechte vraag die een degelijk antwoord verdient. Stijn deelt in deze sessie zijn antwoord op deze vraag. Ontdek a.d.h.v. voorbeelden uit de klas hoe intuïties ons allemaal misleiden en hoe feilbaar ons denken is. Maar vooral: ontdek hoe door individueel en in team kritisch, maar haalbaar, de eigen praktijk te onderzoeken je oordeel des te sterker wordt. Kortom: een sessie over de waaromvraag van kwaliteitszorg. Hopelijk inspireert het om deze fundamentele vraag ook in je eigen school met je collega’s aan te pakken.
Gepresenteerd op SOK 7 december 2018
In 2016 werden de kwaliteitsverwachtingen via een uitgebreide literatuurstudie en in onderling overleg met de verschillende stakeholders en onderwijsverstrekkers vastgelegd in het OK. Wat betekenen de verschillende kwaliteitsverwachtingen en –beelden, via welke acties werk je aan deze kwaliteitsverwachtingen? Hoe koppel je deze nieuwe wijze van kijken aan de bestaande werking van kwaliteitszorg op school? Hoe betrek je je hele school bij dit streven naar kwaliteit?
Gepresenteerd op SOK 7 december 2018
In 2017-18 maakte de Vlaamse Scholierenkoepel samen met 49 leerkrachten, 119 leerlingen en 1 onderzoeker een feedbacktool. Nog eens 1305 leerlingen testten de vragen. Wij doen het eens helemaal anders. Met een online vragenlijst focussen we op wat leerlingen hebben geleerd dankzij de lessenreeks, en minder op de manier van lesgeven. Het resultaat is een gratis en betrouwbare manier om feedback te verzamelen bij je leerlingen.
Gepresenteerd op SOK 7 december 2018
In 2016 werden de kwaliteitsverwachtingen via een uitgebreide literatuurstudie en in onderling overleg met de verschillende stakeholders en onderwijsverstrekkers vastgelegd in het OK. Wat betekenen de verschillende kwaliteitsverwachtingen en –beelden, via welke acties werk je aan deze kwaliteitsverwachtingen? Hoe koppel je deze nieuwe wijze van kijken aan de bestaande werking van kwaliteitszorg op school? Hoe betrek je je hele school bij dit streven naar kwaliteit?
Gepresenteerd op SOK 7 december 2018
Leerlingen kunnen een grote rol spelen in het verhogen van de kwaliteit op je (middelbare) school. Samen school maken bevordert ook het welbevinden van leerlingen. Maar hoe doe je dat juist? De Vlaamse Scholierenkoepel (VSK) zet je alvast op weg in deze sessie. We staan stil bij wat we verstaan onder participatie en hoe je leerlingen kunt betrekken in het doorlopen van de PDCA-cyclus. We reiken je een aantal concrete voorbeelden aan en zoeken samen een aantal mogelijke toepassingen op je school.
Gepresenteerd op SOK 7 december 2018
Er wordt heel wat geëvalueerd in onderwijs, maar zijn deze evaluaties altijd zo zinvol? En leren deze ons iets over het effect van wat we doen? In deze sessie verkennen we verschillende benaderingen om de effecten van specifieke onderwijsbenaderingen of –projecten te evalueren. De sessie is een afwisseling van input en oefeningen, waarbij je uitgenodigd wordt om een eigen evaluatieproject uit te tekenen.
Gepresenteerd op SOK 7 december 2018
Word geïnspireerd door twee voorbeelden van praktijkonderzoek die dicht bij de leraar/vakgroep en dus ook het leren van leerlingen staan: (1) vakspecifieke bevraging van oud-leerlingen en (2) kritische analyse van examenresultaten. Omdat er ‘slechts’ twee voorbeelden aan bod komen, is er voldoende ruimte om te verdiepen, uit te wisselen en de link te leggen met je eigen context.
Gepresenteerd op SOK 7 december 2018
Word geïnspireerd door twee voorbeelden van praktijkonderzoek die dicht bij de leraar/vakgroep en dus ook het leren van leerlingen staan: (1) vakspecifieke bevraging van oud-leerlingen en (2) kritische analyse van examenresultaten. Omdat er ‘slechts’ twee voorbeelden aan bod komen, is er voldoende ruimte om te verdiepen, uit te wisselen en de link te leggen met je eigen context.
Gepresenteerd op SOK 7 december 2018
Word geïnspireerd door twee voorbeelden van praktijkonderzoek die dicht bij de leraar/vakgroep en dus ook het leren van leerlingen staan: (1) vakspecifieke bevraging van oud-leerlingen en (2) kritische analyse van examenresultaten. Omdat er ‘slechts’ twee voorbeelden aan bod komen, is er voldoende ruimte om te verdiepen, uit te wisselen en de link te leggen met je eigen context.
Meegegeven op SOK 7 december 2018
Word geïnspireerd door twee voorbeelden van praktijkonderzoek die dicht bij de leraar/vakgroep en dus ook het leren van leerlingen staan: (1) vakspecifieke bevraging van oud-leerlingen en (2) kritische analyse van examenresultaten. Omdat er ‘slechts’ twee voorbeelden aan bod komen, is er voldoende ruimte om te verdiepen, uit te wisselen en de link te leggen met je eigen context.
Meegegeven op SOK 7 december 2018
Collegiale visitatie is een professionaliseringsmethodiek waarbij gemengde teams (leidinggevenden, leraren én leerlingen/cursisten) bij elkaar over het muurtje gaan kijken. Ze geven elkaar ontwikkelingsgerichte feedback over verschillende facetten van de school of het centrum, en de onderwijsleerpraktijk in het bijzonder. Sinds 2010 wordt deze methodiek regelmatig gebruikt in de scholen en centra van het provinciaal onderwijs. Met de ontwikkeling van het referentiekader OnderwijsKwaliteit (OK-kader) werd het concept geactualiseerd op basis van de kwaliteitsverwachtingen van dit kader. In deze workshop gaan we aan de slag met Colvis 2.0. Aan de hand van een praktijkvoorbeeld ontdekken de deelnemers op welke vlakken Colvis 2.0 de cultuur van kwaliteitsontwikkeling binnenbrengt tot op de klasvloer.
Gepresenteerd op SOK 7 december 2018
Hoe kun je goed voor jezelf zorgen én constructief met elkaar samenwerken in een team? Oplossingsgericht werken biedt een respectvolle, pragmatische en simpele kapstok om met deze schijnbare tegenstelling om te gaan. In deze interactieve workshop worden jullie uitgenodigd tot deze attitude en leren jullie: • wat je wel (en niet) onder controle hebt; • hoeveel verschil het maakt waarover je praat met elkaar; • op welke manier je een andere conversatie kan introduceren en oplossingsbouwend kan denken en samenwerken; • wat oplossingsgericht werken is (voor wie er meer wil over leren).
Gepresenteerd op SOK 2 december 2016
“Leraren leren te weinig van hun collega’s,” schrijft een Nederlandse krant in het voorjaar van 2016. Aanleiding is het onderzoek ‘De staat van de leraar’, dat pijnlijk duidelijk maakt dat professionalisering niet het beoogde effect heeft als het een individuele aangelegenheid is. Lesson Study is een methodiek waarbij een groep leraren gezamenlijk een les ontwerpt en in de praktijk toetst in hoeverre de lesinhoud en de gebruikte werkvormen het leren van de leerlingen bevordert. Eén van de leraren geeft de les, de andere leraren zijn als observators aanwezig. De groep bespreekt de les na op basis van de observaties en/of gemaakte videobeelden. Zo wordt duidelijk hoe de leerlingen reageerden op de lesinhoud en de gebruikte werkvormen.
Gepresenteerd op SOK 2 december 2016
Hoe zorgen leraren voor de kwaliteit van onderwijs? Wat stelt de inspectie vast? Aan de hand van praktijkverhalen gebaseerd op 150 doorlichtingen en 1500 klasbezoeken wordt een kader voor de kwaliteit van onderwijs op klasniveau aangereikt. In de bijdrage wordt ingegaan op vragen als: wat werkt en wat werkt niet? Wat maakt dat een leraar kwaliteitsvol bezig is? Wat zijn voor de inspectie indicaties voor kwaliteitsvol onderwijs? (Document mini-ROK)
Gepresenteerd op SOK 27 november 2015
Een lerende schoolorganisatie is er op gericht haar onderwijskwaliteit te borgen en waar nodig te verhogen. De school doorloopt een continu ontwikkelingsproces waarbij het onderwijsaanbod wordt geëvalueerd en verbeterd. Praktijkonderzoek kan ondersteuning bieden bij schoolontwikkeling op alle niveaus. De leidende gedachte hierbij is dat de school in het kader van haar ontwikkeling bij het doorlopen van alle stappen van de kwaliteitscirkel een onderzoeksmatige werkwijze hanteert. Praktijkonderzoek is een methodiek waarbij leren, onderzoeken en innoveren hand in hand gaan. De integratie van theorie en praktijk wordt bevorderd door bestaande inzichten te relateren aan de eigen onderwijscontext. De methodiek biedt onderwijsprofessionals handvatten om de eigen onderwijspraktijk kritisch te beschouwen en op systematische wijze ontwikkelingen in gang te zetten. Kenmerkend voor praktijkonderzoek is dat leraren, leidinggevenden en/of leraren-in-opleiding de eigen onderwijspraktijk samen met belanghebbenden onderzoeken. Het van en met elkaar leren op de werkplek wordt versterkt en er ontstaat een gevoel van gedeeld eigenaarschap bij de totstandkoming en de realisatie van het schoolbeleid. De verantwoordelijkheid voor de uitvoering van de kwaliteitszorg ligt daarmee zowel bij het management als bij de leraren. Praktijkonderzoek kan bijdragen aan het borgen en verhogen van de onderwijskwaliteit. Aan de hand van concrete voorbeelden wordt gepresenteerd hoe de methodiek toepasbaar is op alle niveaus van de organisatie: het leren van de leerlingen, de professionalisering van de leraar, het opleiden van leraren-in-opleiding en de lerende schoolorganisatie.
Gepresenteerd op SOK 27 november 2015
Is ook voor jou als leraar/directie interne en externe professionalisering een belangrijke motiverende factor? Is steeds bijleren en voortdurend professionaliseren en netwerken voor jou én voor je school een belangrijke drive? Is kwaliteitsontwikkeling daarbij een must of laat je professionalisering van jezelf en van je teams aan het toeval over? Je krijgt tools, strategieën en kaders om noden op het spoor te komen en ook om een professionaliseringsparcours uit te stippelen. Je weet doordacht welk van de 4 K’s (kwaliteitscontrole,-zorg,-ontwikkeling,-cultuur) je daarbij hanteert of negeert. Je gaat behendig om met PDCA en met EFQM. (Syllabus)
Gepresenteerd op SOK 27 november 2015
Is ook voor jou als leraar/directie interne en externe professionalisering een belangrijke motiverende factor? Is steeds bijleren en voortdurend professionaliseren en netwerken voor jou én voor je school een belangrijke drive? Is kwaliteitsontwikkeling daarbij een must of laat je professionalisering van jezelf en van je teams aan het toeval over? Je krijgt tools, strategieën en kaders om noden op het spoor te komen en ook om een professionaliseringsparcours uit te stippelen. Je weet doordacht welk van de 4 K’s (kwaliteitscontrole,-zorg,-ontwikkeling,-cultuur) je daarbij hanteert of negeert. Je gaat behendig om met PDCA en met EFQM. (Presentatie)
Gepresenteerd op SOK 27 november 2015
Feedback is een cadeautje. Het helpt je te groeien als mens en als leerkracht. Leerlingen kunnen je daar uitstekend bij helpen. De Vlaamse Scholierenkoepel ontwikkelde een aantal methodieken waarmee leerkrachten op een veilige manier feedback kunnen vragen aan hun leerlingen. Ontdek wat feedback voor jou kan betekenen, hoe je eraan begint en wanneer je welke vragen stelt.
Gepresenteerd op SOK 27 november 2015
Wel beschouwd komt alle drukte en zorg waar leraren dagdagelijks mee worstelen neer op de vraag: “Hoe kunnen de resultaten van zoveel mogelijk van mijn leerlingen verbeteren?” Door zichzelf vragen te stellen, door er daar één haalbare uit te kiezen, door een methode te bedenken om het/een antwoord te vinden, door verschillende soorten gegevens te verzamelen, door die te ordenen en door daar conclusies uit te trekken. Maar! De verbetering moet wel op de één of andere manier aantoonbaar zijn. De argumentatie moet wél geloofwaardig zijn. Vandaar dat het werken in een groep (een professionele leergroep wordt dat dan) een grote toegevoegde waarde heeft: als klankbord, als filter, als kritische vriend, als belanghebbende ook. In het project Linpilcare wordt er dit jaar in heel Europa met tientallen PLG gewerkt. In de presentatie komt het referentiekader (de basisprincipes) aan bod, maar wordt ook aandacht besteed aan de manier waarop dit project in Vlaanderen in de praktijk aan het lopen is.
Gepresenteerd op SOK 27 november 2015
Actieonderzoek (als een vorm van praktijkonderzoek) is een soort van “groot onderhoud” wat zelfevaluatie en kwaliteitszorg van de leraar betreft. 4 stappen worden doorlopen: reflectie – onderzoek – actieplan – actie. Aan de hand van een persoonlijke onderzoeksvraag gaat de leraar op zoek naar mogelijke antwoorden. Hierbij worden diverse partijen betrokken. Kwaliteitsontwikkeling is het uiteindelijke doel. Op onze school is actieonderzoek een onderdeel van het begeleidingstraject voor nieuwe leraren.
Gepresenteerd op SOK 27 november 2015
Resultaten, gevolgen, effecten en valkuilen van een ISO-verhaal: durven investeren in mensen en middelen, durven proberen en mislukken, weerstanden overwinnen, blijven geloven in en werken aan structurele inbedding van het kwaliteitsdenken op alle niveaus.
NIET voor een label, WEL voor het proces.
Document "blanco auditrapport".
Gepresenteerd op 5 juni 2015
Resultaten, gevolgen, effecten en valkuilen van een ISO-verhaal: durven investeren in mensen en middelen, durven proberen en mislukken, weerstanden overwinnen, blijven geloven in en werken aan structurele inbedding van het kwaliteitsdenken op alle niveaus.
NIET voor een label, WEL voor het proces.
Document "procedure van de procedures en instructies".
Gepresenteerd op 5 juni 2015
Resultaten, gevolgen, effecten en valkuilen van een ISO-verhaal: durven investeren in mensen en middelen, durven proberen en mislukken, weerstanden overwinnen, blijven geloven in en werken aan structurele inbedding van het kwaliteitsdenken op alle niveaus.
NIET voor een label, WEL voor het proces.
Document "doorlichting en ISO".
Gepresenteerd op 5 juni 2015
Resultaten, gevolgen, effecten en valkuilen van een ISO-verhaal: durven investeren in mensen en middelen, durven proberen en mislukken, weerstanden overwinnen, blijven geloven in en werken aan structurele inbedding van het kwaliteitsdenken op alle niveaus.
NIET voor een label, WEL voor het proces.
Document "interne audit".
Gepresenteerd op 5 juni 2015
Resultaten, gevolgen, effecten en valkuilen van een ISO-verhaal: durven investeren in mensen en middelen, durven proberen en mislukken, weerstanden overwinnen, blijven geloven in en werken aan structurele inbedding van het kwaliteitsdenken op alle niveaus.
NIET voor een label, WEL voor het proces.
Document "IKZ-cel".
Gepresenteerd op 5 juni 2015
Resultaten, gevolgen, effecten en valkuilen van een ISO-verhaal: durven investeren in mensen en middelen, durven proberen en mislukken, weerstanden overwinnen, blijven geloven in en werken aan structurele inbedding van het kwaliteitsdenken op alle niveaus.
NIET voor een label, WEL voor het proces.
Document "PRC".
Gepresenteerd op 5 juni 2015
Resultaten, gevolgen, effecten en valkuilen van een ISO-verhaal: durven investeren in mensen en middelen, durven proberen en mislukken, weerstanden overwinnen, blijven geloven in en werken aan structurele inbedding van het kwaliteitsdenken op alle niveaus.
NIET voor een label, WEL voor het proces.
Document "ADM".
Gepresenteerd op 5 juni 2015
Resultaten, gevolgen, effecten en valkuilen van een ISO-verhaal: durven investeren in mensen en middelen, durven proberen en mislukken, weerstanden overwinnen, blijven geloven in en werken aan structurele inbedding van het kwaliteitsdenken op alle niveaus.
NIET voor een label, WEL voor het proces.
Document "PED".
Gepresenteerd op 5 juni 2015
Resultaten, gevolgen, effecten en valkuilen van een ISO-verhaal: durven investeren in mensen en middelen, durven proberen en mislukken, weerstanden overwinnen, blijven geloven in en werken aan structurele inbedding van het kwaliteitsdenken op alle niveaus.
NIET voor een label, WEL voor het proces.
Document "OND".
Gepresenteerd op 5 juni 2015
Resultaten, gevolgen, effecten en valkuilen van een ISO-verhaal: durven investeren in mensen en middelen, durven proberen en mislukken, weerstanden overwinnen, blijven geloven in en werken aan structurele inbedding van het kwaliteitsdenken op alle niveaus.
NIET voor een label, WEL voor het proces.
Document "ALG".
Gepresenteerd op 5 juni 2015
Resultaten, gevolgen, effecten en valkuilen van een ISO-verhaal: durven investeren in mensen en middelen, durven proberen en mislukken, weerstanden overwinnen, blijven geloven in en werken aan structurele inbedding van het kwaliteitsdenken op alle niveaus.
NIET voor een label, WEL voor het proces.
Document "ondersteunende processen".
Gepresenteerd op 5 juni 2015
Resultaten, gevolgen, effecten en valkuilen van een ISO-verhaal: durven investeren in mensen en middelen, durven proberen en mislukken, weerstanden overwinnen, blijven geloven in en werken aan structurele inbedding van het kwaliteitsdenken op alle niveaus. NIET voor een label, WEL voor het proces.
Gepresenteerd op 5 juni 2015
Resultaten, gevolgen, effecten en valkuilen van een ISO-verhaal: durven investeren in mensen en middelen, durven proberen en mislukken, weerstanden overwinnen, blijven geloven in en werken aan structurele inbedding van het kwaliteitsdenken op alle niveaus.
NIET voor een label, WEL voor het proces.
Document "ICT".
Gepresenteerd op 5 juni 2015
PDCA: enkel voor directies? Of is er meer mee te doen?
Waarom slagen sommige projecten en andere niet? Hoe zorg je ervoor dat je het bos nog ziet met die vele bomen? Wie doet wat, wanneer, hoe, en wie weet eigenlijk nog waarom we iets aan ’t doen zijn?... Dit zijn maar enkele vragen die geregeld opduiken binnen de onderwijspraktijk.
PDCA kan helpen om met deze vragen om te gaan.
In deze presentatie worden praktijkvoorbeelden gegeven hoe PDCA bewust wordt toegepast op niveau van de scholengemeenschap, school, beleidsteam en onderwijsuitdagingen. Zo wordt onder andere een praktisch voorbeeld uitgewerkt hoe PDCA kan ingezet worden om met een moeilijke klasgroep om te gaan.
Gepresenteerd op 5 juni 2015
Op stap naar een gedragen schoolwerkplan
Document schoolordening.
In het begin was er… de chaos: documenten, verslagen, uitnodigingen, bijlagen, brieven, mails… Waar vind je dat ooit terug? Hoe kun je dat ordenen in een vaste structuur?
En plots leer je het EFQM-model kennen en kort daarna krijg je een doorlichting die gebruik maakt van het verwante CIPO-model: een ideetje om je PC opnieuw te ordenen, om je intradesk te structureren.
Wat aanvankelijk heel wat weerstand opriep, groeide stilaan uit tot een algemeen denkkader. En waarom dat denkkader niet gebruiken om je schooljaar te plannen? Een schoolwerkplan geschreven door de directie, voorgesteld aan de pedagogische raad en afgevinkt op het einde van het schooljaar als basis voor je jaarverslag.
Waarom niet de pedagogische raad laten meedenken en binnen het CIPO-model voorstellen doen om het schoolwerkplan op te stellen? Een subjectieve evaluatie door de leden van de pedagogische raad in datzelfde CIPO-model geeft een sterk gevoelsmatig beeld van je werk door het jaar. Gecombineerd met een objectief afvinken van de bereikte doelen krijg je een ideale voorzet om je schoolwerkplan van het volgende jaar op te bouwen.
Gepresenteerd op 5 juni 2015
Voorstelling tool ter ondersteuning / begeleiding bij zelfevaluatie van de kwaliteit van de handelingsplanning
Handelingsplanning is in het buitengewoon onderwijs heel belangrijk. Zijn we goed bezig: voor scholen is dit een terugkerende vraag.
Voor onze divisie hebben wij een tool ontwikkeld waarbij de kwaliteit van de handelingsplanning in een school wordt ingeschaald in de kwaliteitsfasen van EFQM/INK. Een focusgroep per school bepaalt, aan de hand van ondersteunende vragen, het kwaliteitsniveau voor hun school voor elke fase van handelingsplanning. Door de inschaling, maar zeker ook door de gevoerde discussies, worden aandachtspunten duidelijk. Zij kunnen gericht aangepakt worden door het team op korte of langere termijn.
Gepresenteerd op 5 juni 2015
VakRptWis: digitale vakrapporten wiskunde
Bijlage.
Bent u leerkracht wiskunde in de 1ste, 2de of 3de graad van het secundair onderwijs? Zoekt u ook naar een efficiënte en gebruiksvriendelijke manier om examens te evalueren? Wij stellen u graag VakRptWis (= VakRapporten Wiskunde) voor.
VakRptWis is een digitale tool die de realisatie van het leerplan per leerling in kaart brengt. Elke leerling krijgt een overzicht van de behaalde vakinhoud met de mogelijkheid om op te splitsen in verschillende verwerkingsniveaus. Bovendien worden ook vakgebonden vaardigheden en attitudes beoordeeld. Er is eveneens ruimte voorzien om individuele feedback te geven indien gewenst.
Gepresenteerd op 5 juni 2015
Competentiegroeimeter: zinvolle en doelgerichte onderwijsevaluaties door studenten
De Karel de Grote-Hogeschool (KdG) verzamelt feedback bij haar studenten over het effect dat docenten met hen bereikt hebben. We vragen dus niet naar feedback op de aanpak van onze docenten (cfr. klassieke docentevaluatie), maar of de student ook effectief talenten en competenties heeft ontwikkeld dankzij het gevolgde vak.
Deze feedback gaat rechtstreeks en semi-geautomatiseerd naar de betrokken docent(en) die de eigen leerdoelen kan aftoetsen aan de zelf-ingeschatte competentietoename van zijn of haar studenten. Op die manier stimuleren en ondersteunen wij studentgecentreerde kwaliteitsverbetering van onze docenten.
De ‘competentiegroeimeter’ waarmee we de feedback verzamelen en rapporten is een wetenschappelijk onderbouwd instrument.
Gepresenteerd op 5 juni 2015
Het jaarverslag CIPO-gewijs
Hoe relevant is de redactie van een jaarverslag voor het beleidsvoerend vermogen van een school? Aan welke criteria moet een jaarverslag beantwoorden om een effectief instrument te zijn? Inhoud? Omvang? Datum publicatie?
Wij proberen al enkele schooljaren om ons jaarverslag te schrijven vanuit de CIPO-indicatoren en er zo niet alleen een intern beleidsinstrument van te maken, maar ook een hapklare brok voor de doorlichting.
Gepresenteerd op 5 juni 2015
De individuele kwaliteitskaart
Scholen werken aan de kwaliteit van onderwijs. We hebben met een aantal scholen voor secundair onderwijs in Weert gezocht naar een doorvertaling van die algemene kwaliteit naar de bijdrage die individuele medewerkers kunnen leveren aan de kwaliteit van onderwijs. Daartoe hebben we een kaart ontwikkeld die een belangrijke functie gekregen heeft in de gesprekkencyclus. Voor het vullen van de kaart maken we gebruik van verschillende instrumenten en geven zo ook vorm aan de PDCA-cyclus.
Gepresenteerd op 5 juni 2015
VakRptWis: digitale vakrapporten wiskunde
Bent u leerkracht wiskunde in de 1ste, 2de of 3de graad van het secundair onderwijs? Zoekt u ook naar een efficiënte en gebruiksvriendelijke manier om examens te evalueren? Wij stellen u graag VakRptWis (= VakRapporten Wiskunde) voor.
VakRptWis is een digitale tool die de realisatie van het leerplan per leerling in kaart brengt. Elke leerling krijgt een overzicht van de behaalde vakinhoud met de mogelijkheid om op te splitsen in verschillende verwerkingsniveaus. Bovendien worden ook vakgebonden vaardigheden en attitudes beoordeeld. Er is eveneens ruimte voorzien om individuele feedback te geven indien gewenst.
Gepresenteerd op 5 juni 2015
Werken met een schooleigen boordtabel
Gepresenteerd op SOK 6 juni 2014
Professioneel beheer van de school aan de hand van schoolstuurborden
Gepresenteerd op SOK 6 juni 2014
Meten van welbevinden en tevredenheid bij leerlingen
Gepresenteerd op SOK 6 december 2013
Het betrekken van leerlingen bij kwaliteitsontwikkeling: voorbeelden en instrumenten uit de praktijk
Gepresenteerd op SOK 6 december 2013
Zelfevaluatiemogelijkheden voor de leerkracht
Gepresenteerd op SOK 6 december 2013
Het PROSE Online Diagnostics System: een innoverende vorm van kwaliteitsbeheer op school
Gepresenteerd op SOK 10 juni 2011
EFQM als model voor integrale kwaliteitszorg in het onderwijs
Gepresenteerd op SOK 10 juni 2011
Doelen van de kwaliteitswerking van de Sint-Donatus Middenschool, Merchtem
Gepresenteerd op SOK 14 december 2006
Beschrijving van 4 stappen om aandachtspunten, problemen aan te pakken
Gepresenteerd op SOK 14 december 2006
Praktijkervaring kwaliteitsinstrument DISO.
Gepresenteerd op SOK 9 juni 2006
Praktijkervaring kwaliteitsinstrument IZES.
Gepresenteerd op SOK 9 juni 2006
Praktijkervaring kwaliteitsinstrument PROZA.
Gepresenteerd op SOK 9 juni 2006
De rol, de functie en het nut van een instrument in de algemene kwaliteitswerking van een school. Waarop letten bij de selectie van een instrument? Randvoorwaarden bij het gebruik van een instrument.
Gepresenteerd op SOK 9 juni 2006
Praktijkervaring kwaliteitsinstrument ISO & Balanced Score Card.
Gepresenteerd op SOK 9 juni 2006