SOK op LinkedIn met actuele artikels over kwaliteitszorg. Bijblijven? Word lid van de SOK-groep op LinkedIn.
Effectief leren in de klaspraktijk wordt terecht omarmd. Eenzelfde lijn doortrekken in de ontwikkeling van leraren, ondersteuners en leidinggevenden blijkt in de praktijk uitdagend. Dat is zeker het geval in het collectief leren. Toch draagt net dat collectief leren bij aan de verbetering van onderwijskwaliteit. Het collectief leren stimuleert gerichte verbetering en verandering. Een aantal randvoorwaarden dient vervuld te worden om tot effectief collectief leren te komen. Kwaliteit van onderwijs is een samen-verhaal, de ontwikkeling van kwaliteit en dus het leren ook. Vanuit een aantal voorbeelden van goede praktijk plaatsen we het effectief collectief leren in de kijker.
Gepresenteerd op SOK 2 december 2022
‘De best presterende teams maken de meeste fouten’. Uit onderzoek van Amy Edmonson bleek dat de best presterende teams een veilig teamklimaat hadden, waardoor ze hun fouten openlijk bespraken en toegaven. In dat klimaat is kwaliteitsontwikkeling mogelijk. Hoe creëer en stuur je een veilig samenwerkingsklimaat waarin mensen verantwoordelijkheid nemen en er geleerd wordt? Hoe ontwikkelt samenwerking zich in de tijd en hoe houd je deze sprankelend en van betekenis? Niet de urgentie maar vooral de relevantie motiveert tot creatie. Tijdens deze lezing bevraagt Bart Schipmölder je op de vraag wat jij wilt creëren. Om te kunnen sturen, is het nodig dat de doelen gedeeld en helder zijn en je patronen gaat herkennen in de samenwerking. Welke patronen maken deze sterker en welke staan deze in de weg? Hoe voer je daarover het gesprek? Wat ga je doen? Je leert tijdens deze sessie om jouw team, het team van partners met wie je werkt aan kwaliteit, beter te begrijpen en je eigen visie op samenwerken woorden te geven. Wat helpt jouw team de doelen te bereiken en welke patronen staan dat in de weg? Bart Schipmölder reikt je interventies aan die je de volgende dag al kunt inzetten om beweging te creëren in de samenwerking. Hij kleurt zijn verhaal met verschillende voorbeelden en filmfragmenten over samenwerking.
Gepresenteerd op SOK 2 december 2022
De Vlaamse Scholierenkoepel ontwikkelde een betrouwbare feedbacktool voor leerkrachten. Daarmee kun je digitaal en gratis zinvolle feedback opvragen bij leerlingen. We geven een demo en vertellen meer over het onderzoek dat achter deze tool zit. Waarom zou een leerkracht feedback vragen? Wat is zinvolle feedback? Welke voorwaarden moet je creëren om betrouwbare feedback te vragen? En niet te vergeten: hoe kun je daarna concreet met de resultaten aan de slag gaan?
Gepresenteerd op SOK 3 december 2021
Leerlingen leren goed schrijven door regelmatig te werken aan korte schrijfopdrachten. Hierdoor merken leerlingen dat zij steeds makkelijker hun woordkennis wendbaar kunnen gebruiken. Leraren zien echter vaak op tegen het vele correctiewerk. Maar waarom zou de leraar alle opdrachten van feedback moeten voorzien? We bespreken op welke wijze we leerlingen meer kunnen betrekken bij het geven en verwerken van (peer) feedback op schrijfproducten. Dit is niet alleen prettig voor de leraar maar het zorgt ook voor een hogere leeropbrengst bij de leerlingen.
Gepresenteerd op SOK 3 december 2021
Ondersteunend document. De professionele leergemeenschap in het onderwijs Duurzame schoolontwikkeling Omgaan met ouders Succesvolle schoolprofilering Strategisch omgaan met onderwijshuisvesting vanaf 2015 Onderwijskundig leiderschap Gesprekkencyclus: van zinvol naar betekenisvol Onderzoeksmatig leiderschap Handboek onderwijsrecht: Actuele wet- en regelgeving in het primair onderwijs op een rij Kansrijke medezeggenschap in het onderwijs: Samenwerken, meedenken en mee-ontwikkelen Druk druk druk: Slimmer organiseren in het onderwijs Hoe komen we van deze rotonde? Veranderend toezicht: Werken aan wederzijds vertrouwen tussen school en inspectie Werken aan pedagogische sensitiviteit in je team Sociale veiligheid in school: Een handreiking voor schoolleiders Integrale kindcentra: Van visie naar uitvoeringspraktijk Startende leraren in het po en vo: Goede begeleiding aan het begin van de loopbaan Over het schoolhek heen. Interdisciplinair samenwerken: ontwikkelkansen voor professionals en leerlingen Leidinggeven aan onderwijsinnovatie met ict. Sturen op beweging Beter leren door groepsdynamiek. Van multi-intensief naar groepsdynamisch onderwijs
Getoond op SOK 29 november 2019
Samenwerkend leren is niet identiek aan “je mag het samen doen”. Het is ook geen trucje dat je zo maar even doet. Samenwerkend leren is een onderwijsstrategie met specifieke kenmerken en voorwaarden. Met goed begrip daarvan en goed uitgevoerd in de klas, kan samenwerkend leren tot heel effectief leren in de les leiden. Maar het omgekeerde is ook waar. Slordig uitgevoerd, of met niet meer aanwijzing dan “je mag het samen doen” verwordt samenwerken al snel tot ongestructureerd groepswerk met een (te) geringe leeropbrengst. In deze workshop kijken we waar samenwerkend leren vandaan komt en nemen we de kenmerken en voorwaarden zorgvuldig onder de loep. Daarbij pendelen we voortdurend tussen theorie en praktijk: wat is een sleutelkenmerk en hoe geef je dat vorm in het klaslokaal. Samenwerkend leren is geen wondermiddel, maar met een goed inzicht in de kenmerken en voorwaarden ervan, kun je (leer) doelgericht samenwerken in bijna elke klas vormgeven.
Gepresenteerd op SOK 29 november 2019
Collegiale visitatie is een professionaliseringsmethodiek waarbij gemengde teams (leidinggevenden, leraren én leerlingen/cursisten) bij elkaar over het muurtje gaan kijken. Ze geven elkaar ontwikkelingsgerichte feedback over verschillende facetten van de school of het centrum, en de onderwijsleerpraktijk in het bijzonder. Sinds 2010 wordt deze methodiek regelmatig gebruikt in de scholen en centra van het provinciaal onderwijs. Met de ontwikkeling van het referentiekader OnderwijsKwaliteit (OK-kader) werd het concept geactualiseerd op basis van de kwaliteitsverwachtingen van dit kader. In deze workshop gaan we aan de slag met Colvis 2.0. Aan de hand van een praktijkvoorbeeld ontdekken de deelnemers op welke vlakken Colvis 2.0 de cultuur van kwaliteitsontwikkeling binnenbrengt tot op de klasvloer.
Gepresenteerd op SOK 7 december 2018
Het idee van zelfsturende teams is niet nieuw, wetenschappelijk gezien controversieel en toch is het weer aan een hype toe. Waarschijnlijk terecht. Leiderschap is niet meer wat het geweest is. Maar toch is er nog veel magisch denken. Alsof het een kwestie is van een cursus volgen. Alsof zelfsturende teams geen sturing meer nodig hebben. Alsof de rol van hiërarchie uitgespeeld is. Koen Marichal is als co-director, onderzoeker, auteur en docent verbonden aan The Future Leadership Initiative van Antwerp Management School. Hij brengt een genuanceerd en concreet verhaal over leiderschap en zelfsturende teams, gebaseerd op recent onderzoek in diverse organisaties.
Gepresenteerd op SOK 2 december 2016
Wil je graag op een effectievere manier samenwerken in teamverband? Ons onderzoek over teameffectiviteit maakt duidelijk dat ‘teamleren’ dan een cruciale variabele is. In deze workshop gaan we verder dan een theoretische uiteenzetting over wat teamleren is en welke variabelen effectief teamleren voorspellen. We gaan samen op zoek naar hoe jij het leren van jouw team kan ondersteunen. In samenwerking met het Europees Sociaal Fonds, Unicorn en de Katholieke Universiteit Leuven ontwikkelden we een tool die je daarbij kan helpen: de Team Mirror. Meer info over deze gratis tool kun je vinden op www.teammirror.eu. Aan het eind van deze workshop heb je niet alleen meer theoretische bagage over wat er belangrijk is wanneer je met jouw team op een effectievere manier wil leren en samenwerken. Je hebt ook toegang tot een concrete tool die je gratis kan inzetten om met jouw team tot resultaten te komen.
Gepresenteerd op SOK 2 december 2016
Een praktijkvoorbeeld van een school die met professionele docenten wil doorgroeien naar een ontwikkelingsgerichte organisatie, een zogenoemde Professionele Leer Gemeenschap. Welke belemmeringen kom je tegen? Hoe kun je professionele docenten inzetten om tot groei te komen? En hoe kun je de autonomie van docenten bewaren en toch gezamenlijke activiteiten ondernemen?
Gepresenteerd op SOK 2 december 2016
Hoe kun je goed voor jezelf zorgen én constructief met elkaar samenwerken in een team? Oplossingsgericht werken biedt een respectvolle, pragmatische en simpele kapstok om met deze schijnbare tegenstelling om te gaan. In deze interactieve workshop worden jullie uitgenodigd tot deze attitude en leren jullie: • wat je wel (en niet) onder controle hebt; • hoeveel verschil het maakt waarover je praat met elkaar; • op welke manier je een andere conversatie kan introduceren en oplossingsbouwend kan denken en samenwerken; • wat oplossingsgericht werken is (voor wie er meer wil over leren).
Gepresenteerd op SOK 2 december 2016
Vakgroepwerking gebeurt in alle scholen, vakgroepen die functioneren als professionele leergemeenschappen vind je slechts af en toe. En dat is jammer want met een sterke professionele vakgroepwerking ligt de weg open voor een beleid dat een positief schoolklimaat faciliteert. Een klimaat waarin leren leven, leren leren en leren kiezen hand in hand gaan. Vergadertechnieken, communicatievaardigheden, groepsdynamisch inzicht, werken met checklists en stappenplannen, het zijn onderwerpen die in alle nascholingsplannen prioriteit moeten krijgen. De kwaliteit van leven en leren op school zou er wel bij varen.
Gepresenteerd op SOK 2 december 2016
Groepen en teams zijn levende wezens: ze leiden een eigen leven. Soms creatief, levendig en ondersteunend; soms onveilig, destructief en energieverslindend. Hoe ontstaan ongezonde dynamieken en hoe kunnen we begrijpen dat er een negatieve spiraal ontstaat die niemand eigenlijk wil? Wat zijn de ingrediënten voor een gezond team dat samen resultaten neerzet, elk individu een plek geeft, flexibel inspeelt en communiceert met de omgeving en waarin gezonde dynamieken de boventoon voeren? In deze presentatie gaan we op onderzoek in de onderstroom van groepen om vanuit een beter inzicht handvatten voor eigen handelen te ontdekken.
Gepresenteerd op SOK 2 december 2016
15 Nederlandse scholen voor voortgezet onderwijs die zich willen ontwikkelen als professionele leergemeenschap doen mee aan een onderzoek waarin zij laten zie hoe zij deze ontwikkeling vorm geven. Op alle scholen worden nieuwe praktijken gerealiseerd waarmee andere relaties tussen leraren onderling en tussen leraren en schoolleiding ontstaan. We duiden het stimuleren van onderling leren van medewerkers als voertuig om te komen tot beter onderwijs voor de leerlingen. De presentatie bestaat uit ervaringen van verschillende scholen, samen met wat behulpzame werkvormen.
Gedeeld op SOK 2 december 2016
“Leraren leren te weinig van hun collega’s,” schrijft een Nederlandse krant in het voorjaar van 2016. Aanleiding is het onderzoek ‘De staat van de leraar’, dat pijnlijk duidelijk maakt dat professionalisering niet het beoogde effect heeft als het een individuele aangelegenheid is. Lesson Study is een methodiek waarbij een groep leraren gezamenlijk een les ontwerpt en in de praktijk toetst in hoeverre de lesinhoud en de gebruikte werkvormen het leren van de leerlingen bevordert. Eén van de leraren geeft de les, de andere leraren zijn als observators aanwezig. De groep bespreekt de les na op basis van de observaties en/of gemaakte videobeelden. Zo wordt duidelijk hoe de leerlingen reageerden op de lesinhoud en de gebruikte werkvormen.
Gepresenteerd op SOK 2 december 2016
Het idee van zelfsturende teams is niet nieuw, wetenschappelijk gezien controversieel en toch is het weer aan een hype toe. Waarschijnlijk terecht. Leiderschap is niet meer wat het geweest is. Maar toch is er nog veel magisch denken. Alsof het een kwestie is van een cursus volgen. Alsof zelfsturende teams geen sturing meer nodig hebben. Alsof de rol van hiërarchie uitgespeeld is. Koen Marichal is als co-director, onderzoeker, auteur en docent verbonden aan The Future Leadership Initiative van Antwerp Management School. Hij brengt een genuanceerd en concreet verhaal over leiderschap en zelfsturende teams, gebaseerd op recent onderzoek in diverse organisaties.
Gedeeld op SOK 2 december 2016
Annemieke Figee en Leonie van Rijn zijn beiden psycholoog, teamcoach en management coach. Ze zijn de auteurs van het boek ‘Groepsdruk, in 10 stappen naar succesvol teamgedrag’. Ze brengen inzicht in hoe groepsmechanismes resultaten in de weg kunnen staan. Ze leren ongeschreven regels en groepsdruk herkennen én veranderen in teamnomen die wel werken. Tenslotte reiken ze aan hoe je deze groepsverandering blijvend kan maken in het team.
Gepresenteerd op SOK 2 december 2016
Je wil een gedragen aanpak voor de uitdagingen waar je school voor staat? Dan creëer je de oplossingen sámen met de leerkrachten en andere betrokkenen. Dat vergroot de slaagkansen van de bedachte aanpak, versterkt het zelfsturend vermogen van de teamleden en draagt bij tot een motiverend schoolklimaat. In deze sessie maak je (verder) kennis met de belangrijkste aspecten van co-creatief leiderschap. Tegelijk nodigt Yves Larock jou uit om na te gaan wat deze vorm van gedeeld leidinggeven concreet kan betekenen voor jezelf en voor je school.
Gedeeld op SOK 2 december 2016
Je wil een gedragen aanpak voor de uitdagingen waar je school voor staat? Dan creëer je de oplossingen sámen met de leerkrachten en andere betrokkenen. Dat vergroot de slaagkansen van de bedachte aanpak, versterkt het zelfsturend vermogen van de teamleden en draagt bij tot een motiverend schoolklimaat. In deze sessie maak je (verder) kennis met de belangrijkste aspecten van co-creatief leiderschap. Tegelijk nodigt Yves Larock jou uit om na te gaan wat deze vorm van gedeeld leidinggeven concreet kan betekenen voor jezelf en voor je school. Cocreatief samenwerken en leidinggeven: hoe doe je dat op school?
Gepresenteerd op SOK 2 december 2016
This workshop will look at practical strategies to get staff members working and learning together. There will be examples of how this is achieved at Dene Magna School and we will look at different situations and possible responses to these to help support you in developing a stimulating environment where staff are genuinely involved in the process of change and continued improvement.
Gepresenteerd op SOK 2 december 2016
Steve Brady is the Headteacher of Dene Magna School. This 11 – 16 Academy is located in the Forest of Dean which is in the West of England. Steve has been at the school for 6 years and during this time the schools has once again been rated Outstanding by Ofsted (the Government Education Inspection Team) and has been designated as a Teaching School. As a Teaching School, Dene Magna leads a group of other schools and directly supports a neighbouring school on its improvement journey. The key focus for Dene Magna is quality teaching and learning and all staff at the school work hard to ensure this remains the priority and continues to evolve and improve. In this presentation you will learn how Dene Magna School continues to evolve and the role that staff, students and others play in this process. The school has a clear aim and over the years, it has continued to try to ensure that teaching is the best it can be and that the learners are a genuine part of the process. This presentation will aim to share some of this journey and hopefully allow you to reflect on your own situation and perhaps pose questions about your own experience.
Gepresenteerd op SOK 2 december 2016
Scholen dragen de verantwoordelijkheid hun onderwijs zo in te richten dat leerlingen zich optimaal kunnen ontwikkelen. Hier ontstaat de vraag: hoe weet je als leerkracht dat je dagelijks handelen adequaat is voor je leerlingen? Vaak probeer je immers als leerkracht op goed gevoel het leren van je leerlingen te bevorderen. Het ontwikkelen van een onderzoekende houding bij leerkrachten gaat verder dan het louter intuïtief handelen, maar probeert tijd vrij te maken om naar je eigen handelen te kijken en acties te ondernemen die gericht zijn op onderbouwde keuzes. In het model van Onderzoekende School?! verankeren we onderzoekend handelen op een duurzame manier in partnerschappen tussen lerarenopleidingen en scholen. We merken dat wanneer leerkrachten, student-leerkrachten, lerarenopleiders en onderzoekers samenwerken en zich daarbij systematisch openstellen voor elkaar en focussen op het leren – van zichzelf, van elkaar en van de leerlingen – er plots een opening wordt gecreëerd om de klasdeuren open te zetten en samen aan de slag te gaan met vragen die misschien al jaren op een antwoord liggen te wachten.
Gepresenteerd op SOK 27 november 2015
Collegiale visitatie als hulpmiddel in de zoektocht naar kwaliteitsverbetering
Hierbij een verslag van een pilootproject collegiale visitatie in de afdeling Sociale en technische wetenschappen. We baseerden ons op de werkwijze van Paul Cautreels en Peter Van Petegem en herschreven de procedure, de kijkwijzers en de methodiek voor de opbouw van het rapport.
Gepresenteerd op 5 juni 2015
Collegiale visitatie als hulpmiddel in de zoektocht naar kwaliteitsverbetering
Extra documenten.
Hierbij een verslag van een pilootproject collegiale visitatie in de afdeling Sociale en technische wetenschappen. We baseerden ons op de werkwijze van Paul Cautreels en Peter Van Petegem en herschreven de procedure, de kijkwijzers en de methodiek voor de opbouw van het rapport.
Gepresenteerd op 5 juni 2015
Visitaties: een katalysator bij verbeteringen van het primaire proces
Hoe kunnen we het primaire proces verbeteren en welke middelen kunnen we daarbij inzetten? Samen met enkele andere scholen hebben we een cyclus van visitaties en audits opgezet, die ervoor moeten zorgen dat de betrokken collega’s inzicht krijgen in onderdelen waar verbeteringen nodig en mogelijk zijn. Door deze visitaties proberen we de collega’s zelf eigenaar te maken van verbeterpunten in het primaire proces. Door de werkwijze proberen we collega’s maximaal te betrekken bij het ontdekken van de witte vlekken en verbeterpunten. We willen daarbij concrete handvatten geven om met de verbeterpunten aan de slag te gaan.
Gepresenteerd op 5 juni 2015
Collegiale visitatie: hoe scholen kunnen leren van elkaar
Gepresenteerd op SOK 10 juni 2011