Veranderen draait om gedrag: het gedrag van anderen dat je probeert te beïnvloeden én het eigen gedrag waarmee je dat doet. En iedereen met een beetje levenservaring weet dat dit behoorlijk complex is. In deze keynote legt Ben Tiggelaar uit wat hierbij komt kijken. Evidencebased én superpraktisch. Met aandacht voor: - Het hart van de verandering: gedrag. - Abstracte wensen vertalen naar concreet gedrag. - Jezelf en anderen helpen in actie te komen.
Achtergrondinformatie bij de presentatie van Ben Tiggelaar.
Meegegeven op SOK 3 juni 2022
Aan innovatieve ideeën om schoolomgevingen te verbeteren is geen gebrek vandaag de dag. Er verschijnen wekelijks meerdere boeken, artikelen, blogs, video’s en tal van twitter ideeën over hoe ons onderwijs slimmer, beter, mooier en anders kan. Innovatie is echter niet goed bestand tegen ingewikkelde taal, lange vergaderingen, projectplannen, klassieke aansturing en controle. Innovatie vraagt om een leeromgeving die uitgaat van nieuwsgierigheid, praktisch onderzoek, participatie, durven experimenteren en positieve energie. En door praktisch aan te slag te gaan, wordt het spannend. Immers het maakt belemmerende patronen, routines en bezwaren zichtbaar die remmend werken op innovatie. We zullen ook kritisch in de spiegel moeten kijken en ons de vraag stellen: in hoeverre ben ik zelf onbewust de veroorzaker van de problemen waar ik last van heb? In deze keynote legt Tjip de Jong de relatie tussen innovatie en afkicken van een verslaving. Om innovaties te laten slagen in een schoolomgeving zal het nodig zijn om onbevangen en eerlijk naar ons eigen handelingsrepertoire te kijken en afscheid te nemen van klassieke vormen van management, aansturing en coördinatie. Tjip zal verschillende haalbare routes voor innovatie verkennen en deze vanuit verschillende perspectieven belichten. Zijn adagium is: de wijsheid zit in het doen! Daarnaast zal hij meerdere voorbeelden geven uit de praktijk waar innovaties in scholen zowel succesvol waren als glansrijk ten onder gingen.
Gepresenteerd op SOK 7 juni 2019
Innovatie is verandering die waarde toevoegt. Dat verandering weerstand oproept, is menselijk. Maar verandering is ook onvermijdbaar. Want leerlingen zijn anders dan tien jaar geleden, net als hun leefwereld, verwachtingen van ouders, wetgeving en technologie. In dit alsmaar veranderende speelveld is innoveren het continu zoeken naar mogelijkheden om hier het beste uit te halen. Hoe vindt u steeds weer nieuwe manieren om goede prestaties te kunnen leveren? In deze interactieve sessie bespreken we wat innovatie is, wat een school tot een innovatieve school maakt, en hoe u bruikbare innovaties opspoort en succesvol invoert.
Gepresenteerd op SOK 7 juni 2019
De grote veranderingen in onze maatschappij bieden kansen. Kansen om samen nieuwe wegen te ontdekken en te ontwerpen richting meer toekomstbestendig onderwijs. Pionieren! Een pionier durft te zoeken, waar de omgeving wil dat de antwoorden al gevonden zijn. Hoe kun jij als pionier een authentieke en betekenisvolle bijdrage leveren aan toekomstbestendig onderwijs? Tijdens deze presentatie ontdek jij hoe je je als een pionier kunt ontwikkelen: van binnenuit. Je wordt in beweging gezet om een start te maken met jouw eigen ontdekkingsreis als onderwijspionier.
Gepresenteerd op SOK 7 juni 2019
Benieuwd of “Scholen slim organiseren” met (zelfsturende) teams écht werkt? Kunnen we door anders organiseren onze school gelukkiger maken? Het is innoveren voor meer samenwerking op school en over scholen heen (Op grote schaal scholen slim organiseren). Dit is niet louter gericht op efficiëntie, maar ook op meer professionalisme van de leerkracht. Het is een verhaal over autonomie en wendbaarheid waar flexibele trajecten kunnen georganiseerd worden zonder leerlingen overboord te zetten. Het is de school als netwerkorganisatie waar het leiderschap wordt gedeeld. Het HIVA-KULeuven heeft de voorbije jaren het proces van slimme scholen gevolgd die gekanteld zijn naar een nieuwe innovatieve structuur. In een beschrijvende studie worden de effecten van het verandertraject onderzocht en geven we de bevindingen mee evenals enkele succesfactoren voor een geslaagd traject. Positieve effecten komen niet automatisch, maar zijn het resultaat van hard werk en gedeeld leiderschap.
Gepresenteerd op SOK 7 juni 2019
Elke school heeft leerlingen die storend gedrag tonen. We zijn bekend met de harde aanpak: straffen, nultolerantie en desnoods de leerling uitsluiten. SWPBS is een manier van werken die anders kijkt naar gedrag. SWPBS staat voor School Wide Positive Behaviour Support. Het creëren van een aangename leer- en leefomgeving is de kern van de zaak. Wat is hiervoor nodig? Starten met het kiezen van waarden en het concreet maken van wat gewenst gedrag is. Preventie van ongewenst gedrag en het belonen van gewenst gedrag spelen een belangrijke rol. Werken vanuit SWPBS betekent dat de school niet opteert voor een aanpak die enkel problemen of “probleemleerlingen” in de focus plaatst.
Gepresenteerd op SOK 8 juni 2018
Waarom doen mensen niet wat ze zouden moeten doen? Denk bijvoorbeeld aan effectief leren, samenwerken, blijven ontwikkelen, niet pesten enz. In deze lezing leggen we de basis van gedragsverandering uit. Dat is het samenspel tussen motivatie en weerstand. Om je doel te bereiken kun je of beter motiveren of zorgen dat er geen weerstand is. Aan het eind van de lezing zullen wij je hopelijk overtuigd hebben dat er nog een wereld te winnen is door beter naar gedrag te kijken.
Gepresenteerd op SOK 1 december 2017
We leggen de methode uit die je gebruikt om echt het verschil te gaan maken. Tevens bieden we een oplossing voor de structuur die scholen zouden kunnen implementeren om te zorgen dat de gedragsverbeteringen ook echt geborgd worden.
Gepresenteerd op SOK 1 december 2017
Kunnen we adolescenten wel tot gewenst gedrag brengen: - wetende dat ze niet over de frontale hersenstructuren beschikken die hen moeten toelaten het gevraagde gedrag te vertonen? - wetende dat er na het optreden van ongewenst gedrag psychologische mechanismen gaan spelen die een gedragsverandering uitsluiten/saboteren?
Gepresenteerd op SOK 1 december 2017
Tijdens zijn presentatie betrekt Ronald van Aggelen het publiek bij experimenten die gebruikt worden bij Mindhacking. Je krijgt niet alleen op zijn minst zes tips om zelf Mindhacking toe te passen, je zal ook zelf ervaren hoe het werkt – je bent dus gewaarschuwd. Aan de hand van praktijkvoorbeelden wordt wetenschappelijke kennis verweven met de praktijk van alledag. Gedragsbeïnvloeding doen we niet voor ons eigen genot. Het gaat om het verbeteren van processen, betrokkenheid van medewerkers en het creëren van eigenaarschap.
Gepresenteerd op SOK 1 december 2017
Zijn agenda staat vol met rood. Als begeleider vraag ik de leerling hoe dit komt. “Omdat ze er om vragen!” antwoordt hij droogjes. “Elke leerkracht??” vraag ik. “Nee, natuurlijk niet!” reageert de leerling. Maar hoe kan dit dan? Hoe breng je als leraar gewenst gedrag bij leerlingen teweeg?
Gepresenteerd op SOK 1 december 2017
Grote campagnes werden in het leven geroepen om gedrag te veranderen. Ongetwijfeld ken je voorbeelden over roken, verkeersveiligheid, pestgedrag op school, duurzame isolatie of gezond eten. Toch gaan die campagnes voorbij aan één cruciaal element: voor veel van die gedragingen denken we echt niet lang of veel na. Zo beslis je misschien nog deels bewust wat je eet, maar niet zozeer hoeveel je nu net eet. Of hoe snel je nu precies met de auto rijdt. In deze sessie leggen we uit hoe nudging gebruik maakt van subtiele communicatie en design van de keuzeomgeving om dat onbewuste stuk van het gedrag te beïnvloeden.
Gepresenteerd op SOK 1 december 2017
Change, yes we can! Iedereen roept het, er worden talloze boeken over geschreven en de media staan bol van de succesvolle methoden om je leefstijl te veranderen. De feiten laten echter iets heel anders zien. Slechts zeer weinig mensen zijn in staat om hun gedrag duurzaam te veranderen. Martin Appelo rekent af met de illusies over verandering. Hij vertaalt de wetenschappelijke feiten over gedragsverandering in een formule die iedereen kan gebruiken om te bepalen of het zin heeft en wat er nodig is om met verandering aan de slag te gaan.
Gepresenteerd op SOK 1 december 2017
Weer eens te maken met probleemgedrag? Straffen? De leerling buitenzetten? Je onmachtig voelen? Of is er meer mogelijk? Preventie: beter voorkomen dan genezen, niet eenmalig, maar door een preventiebeleid met de preventiepiramide (J. Deklerck, Acco, 2011). Dit is een wetenschappelijk, wijd verspreid instrument voor een positieve en integrale aanpak van probleemgedrag. De piramide opent onverwachte perspectieven op het voorkomen van probleemgedrag. Ze leert je anders naar je schoolbeleid, je eigen praktijk te kijken en reikt handelingsalternatieven voor het welbevinden op school.
Gepresenteerd op SOK 1 december 2017
De informele leider, de macho, de strateeg, de “onzichtbare”, de strever: je komt ze allemaal als leraar tegen. Wie is wie en hoe ga je met iedere rol om zodat zij hun rolidentiteit kunnen behouden én jij als leraar met deze identiteit constructief kunt omgaan? Storende reacties van leerlingen zal je als leraar veel minder persoonlijk nemen als je inzicht hebt in hoe rollen werken en hoe die vanuit groepsdynamisch perspectief op elkaar inspelen.
Gepresenteerd op SOK 1 december 2017