Deze studiedag was een unieke kans om competenties rond kwaliteitszorg op te bouwen of te verfijnen. Je deed inspiratie op over hoe je op een systematische manier aan kwaliteit kunt werken, zoals het kwaliteitsdecreet van 2009 voorschrijft.
Geert Schelstraete (College O.-L.-V.-ten-Doorn, Eeklo) beet de spits af: “Kwaliteitszorg: een weg met vallen en opstaan, van de Brusselse regelgeving naar de praktijk van de school”.
Na deze voordracht konden deelnemers in 4 leersessies genieten van een zeer rijke input over diverse aspecten van kwaliteitszorg.
Het belang van communicatie in de ontwikkeling van visie (Marit Goossens, GOSKY)
Schoolleiderschap: faciliterend leiden (Herman Siebens, KTA Campus Wemmel)
Werken met kwaliteitsindicatoren (Wouter Van den Berghe, Studie- en Adviesbureau Tilkon)
EFQM als model voor integrale kwaliteitszorg in het onderwijs (Ignace Van Dingenen, Erasmushogeschool, Brussel)
Werken aan kwaliteitszorg: werken met een pedagogisch beleidsplan (Ronny Vanderspikken, SG KT-Scholengroep-Hasselt)
Waarderend organiseren: veranderen met de glimlach (Veerle Hendrickx, Plantijn Hogeschool, Antwerpen)
De nieuwe DODO-kwaliteitswijzer van de inspectie (Dirk Lambrechts, onderwijsinspectie)
De basics van kwaliteitszorg (Gilbert Deketelaere, Sint-Godelievecollege, Gistel-Eernegem)
Het PROSE Online Diagnostics System: een innoverende vorm van kwaliteitsbeheer op school (Andre Vyt, PROSE Netwerk Kwaliteitszorg)
Vanuit ISO werken aan kwaliteit (Rik Delmotte, VTI, Tielt)
Samen nadenken over en werken aan een kwaliteitscultuur (Dries Berings, HUBrussel)
Een kennismaking met het DISO-instrument (Ria Van Huffel, DPB Antwerpen, Ria Van Looveren, DPB Antwerpen, Diane Jacobs, VSKO Brussel)
De werking van een kwaliteitshandboek (Rein ten Have, VO-raad, Utrecht)
Van bevraging tot actie (Hugo Gevaert, Sint-Godelievecollege, Gistel-Eernegem)
Collegiale visitatie: hoe scholen kunnen leren van elkaar (Reinhilde Everts, VVKSO, Brussel)
Sst, de leerkracht leert...(Marie Sooghen en Evy De Ridder, Vlaamse Scholierenkoepel, Brussel)
Een kennismaking met het TRIS-instrument (Hilde Sels, Katholieke Hogeschool Kempen; Ria Van Looveren, DPB Antwerpen; Ria Van Huffel, DPB Antwerpen)
Bepalen van strategische doelen via waarderend onderzoek (Appreciative Inquiry methode) (Bea Verreet, College Hagelstein, Sint-Katelijne-Waver en Willy Penninckx, Ursulinen Mechelen – Hagelstein)
Evaluatie
De studiedag telde 303 deelnemers. De dag kreeg een gemiddelde evaluatiescore van 7,5.