In de voormiddag stelden twee scholen hun kwaliteitswerking voor. De volgende aspecten kwamen aan bod:
- Wat betekent kwaliteitszorg voor de school? Hoe is de school tot een definitie van kwaliteitszorg gekomen?
- Opsomming van een aantal belangrijke initiatieven die de school neemt in het kader van kwaliteitszorg.
- Selectie van 2 concrete initiatieven die uitvoeriger besproken worden. Deze initiatieven hebben betrekking op kwaliteitsbepaling, kwaliteitsvergelijking en/of kwaliteitsverbetering. Op welke manier worden/werden deze initiatieven georganiseerd en wie is/was erbij betrokken? Wat zijn de resultaten?
- Hoe organiseert de school haar kwaliteitszorg? Hoeveel tijd, middelen, mankracht en energie vraagt het opzetten en onderhouden van een systeem van kwaliteitszorg?
In de namiddag spraken een aantal kwaliteitscoördinatoren van verschillende scholen over hun functie. De volgende aspecten kwamen aan bod:
- Welke taken en bevoegdheden heb je als kwaliteitscoördinator?
- Wat is de betekenis van een kwaliteitscoördinator binnen de school?
- Welke plaats heeft het coördineren van kwaliteitszorg in je totaal takenpakket?
- Wat voor contacten heeft de kwaliteitscoördinator met leerkrachten, leerlingen, ouders, directie, externen?
- Hoe reageert het personeel als een aantal uren besteed worden aan kwaliteitscoördinatie?
- Over welke competenties moet een kwaliteitscoördinator beschikken?
- Werd je opgeleid tot kwaliteitscoördinator?
- Welke mogelijkheden en moeilijkheden ervaar je in de uitvoering van je opdracht?
Evaluatie
61 netwerkleden namen deel aan deze studiedag. De dag kreeg gemiddelde evaluatiescores van 7,4 (dag in zijn geheel) en 7,1 (persoonlijke leerwinst).