Het plenumreferaat ("De plaats van een instrument in de algemene kwaliteitswerking van een school") werd verzorgd door Luk Van Canneyt, leerkracht Onze-Lieve-Vrouwecollege Oostende en medewerker VVKSO-werkgroep “zelfevaluatie”. Hij besprak de rol, de functie en het nut van een instrument in de algemene kwaliteitswerking van een school. De spreker wees op aandachtspunten bij de selectie van een instrument. Ook randvoorwaarden bij het gebruik van een instrument kwamen aan bod.
Ervaringen met een kwaliteitsinstrument werden gepresenteerd:
- IZES (Jean-Marie Van Gavere, Sint-Gabriëlcollege, Boechout)
- ISO & Balanced Score Card (Rik Delmotte, Vrij Technisch Instituut, Waregem)
- PROZA (Paul Mortier, Sint-Godelievecollege, Gistel)
- DISO (Ria Van Looveren, pedagogisch begeleider, Antwerpen)
Bij de voorstelling van deze 4 kwaliteitsinstrumenten werden de volgende aspecten behandeld.
De school en het instrument
- Hoe is de school tot dit instrument gekomen?
- Welke plaats/rol/betekenis heeft het instrument in de globale kwaliteitswerking van de school?
Algemene duiding bij het instrument
- Hoe werkt het instrument?
- Wie wordt erbij betrokken?
- Wat is de bedoeling van het instrument?
- Wat zijn de verschillende stappen in het gebruik van het instrument?
Gebruik van het instrument op school en ervaringen
- Op welke manier heeft de school het instrument geïntroduceerd? Hoe vaak wordt het instrument gebruikt? Voor welke onderwerpen? Wie wordt erbij betrokken?
- Wat zijn de resultaten? Welke concrete voorbeelden van kwaliteitsverbetering zijn een resultaat van het gebruik van het instrument?
- Wat zijn voordelen en valkuilen bij het gebruik van het instrument?
Evaluatie
59 netwerkleden namen deel aan deze studiedag. De dag kreeg een gemiddelde evaluatiescore van 8.2.