Tijdens deze studiedag werden twee praktijkverhalen van netwerkleden voorgesteld.
Extra aandacht werd besteed aan de beginfase van implementatie en organisatie van kwaliteitszorg.
WICO, Noord-Limburg en het Sint-Godelievecollege, Gistel-Eernegem vertelden over hun praktijk.
De volgende items kwamen aan bod:
- Wat is kwaliteitszorg voor u?
- Waarom is de school gestart met het bewust implementeren en organiseren van kwaliteitszorg?
- Op welke manier is de school gestart met het implementeren en organiseren van kwaliteitszorg? Wat verliep succesvol? Wat vind je niet voor herhaling vatbaar?
- Op welke manier werd het volledige personeel betrokken bij de opstart?
- Noem 2 heel concrete initiatieven die de school deed in het kader van kwaliteitszorg.
- Op welke manier werden deze initiatieven georganiseerd en wie was erbij betrokken? Wat zijn de resultaten?
- Hoeveel tijd, middelen, mankracht en energie vraagt het onderhouden van een systeem van kwaliteitszorg?
- Op welke manier worden de kernprocessen (meer bepaald het didactisch handelen) betrokken bij kwaliteitszorg op uw school?
- Hoe motiveer je personeelsleden voor kwaliteitszorg?
Evaluatie
44 netwerkleden namen deel aan deze studiedag. De dag kreeg een gemiddelde evaluatiescore
van 7.3. De leerbehoefte van netwerkleden ging vooral uit naar ervaringuitwisseling over kwaliteitsinstrumenten en naar het verkennen van concrete kwaliteitsinitiatieven op school.