We startten de dag met een voordracht van inspecteur Carine Steverlynck over “Hoe implementeer je zelfevaluatie voor leerkrachten in de kwaliteitswerking van de school?”.
Iedereen is ervan overtuigd dat IKZ als systeem een maat voor niks is als leerlingen er geen rechtstreeks baat bij hebben. Het onderwijsleerproces en de leerkracht bevinden zich bijgevolg in het speerpunt van de interne zorg voor kwaliteit van iedere school. Maar hoe brengt een directeur IKZ tot op het niveau van het onderwijsleerproces? Hoe creëert hij een draagvlak? Wat zijn stimulerende randvoorwaarden en wat zijn valkuilen? En hoe kan zelfevaluatie door leerkrachten vorm krijgen?
Na deze voordracht kwamen in verdiepende uiteenzettingen enkele onderwerpen aan bod die aansluiten bij zelfevaluatie voor de leerkracht:
Na de middag kon men proeven van diverse praktijkvoorbeelden van zelfevaluatie voor de leerkracht. De volgende aspecten kwamen ter sprake.
We sloten deze studiedag af met reflectie en synthese. Deze bijkomende input werd verzorgd door enkele kritische vrienden die de studiedag bijwonen.
Evaluatie
De studiedag telde 137 deelnemers. De dag kreeg een gemiddelde evaluatiescore van 7,4.