Kwaliteitszorg is onlosmakelijk verbonden met communicatie. Het ontwikkelen van kwaliteit kan enkel succesvol zijn als de communicatie effectief is.
In de voormiddag heeft communicatiedeskundige Marit Goossens (www.gosky.be) het over de betekenis van communicatie in kwaliteitszorg.
Welke rol heeft communicatie bij visieontwikkeling? Op welke manier kan communicatie de zelfevaluatie van de school of de leerkracht versterken? Welke plaats heeft communicatie in een participatieve schoolcultuur? Hoe kan communicatie bijdragen tot succesvolle kwaliteitszorg?
Na een reflectiemoment in de namiddag, komen twee praktijkverhalen aan bod.
Raf van Gogh (PITO, Stabroek) geeft de link aan tussen communicatie en integrale kwaliteitszorg.
Communicatie is in elke organisatie een gedeelde verantwoordelijkheid van werkgevers en werknemers, noodzakelijk om kwaliteit te bieden. Met communicatie bedoelen we enerzijds een tweerichtingsverkeer tussen alle actoren en anderzijds de dualiteit tussen verbale en non-verbale communicatie.
Schriftelijke communicatie gebeurt in onderwijs best via een schoolwerkplan aan de hand van procedures, instructies en registratiedocumenten. Deze werking garandeert een snelle, flexibele en efficiënte samenwerking, de sleutel tot een integraal kwaliteitsbeleid.
Maggy Dekens (pedagogisch begeleider provinciaal onderwijs) toont aan hoe communicatie een hefboom kan zijn in visieontwikkeling.
Binnen de kwaliteitswerking is het belangrijk dat zoveel mogelijk neuzen in dezelfde richting wijzen. Noodzakelijke voorwaarden hiervoor zijn dat de kwaliteitswerking bekend is en dat ze gedragen wordt door het team.
Het voorbeeld van de Provinciale Middenschool Eeklo toont aan dat dit kan op een vrij eenvoudige wijze, zonder structurele ingrepen of grote kosten.
Dit praktijkvoorbeeld is zeker transfereerbaar naar andere middenscholen en – mits enkele aanpassingen – ook naar de bovenbouw / hogescholen / enzovoort.
Evaluatie
De studiedag telde 110 deelnemers. De dag kreeg een gemiddelde evaluatiescore van 7,0.