Goed voor jezelf zorgen: niet zo makkelijk in onderwijs...
We hebben 1 jaar corona achter de rug. Wie had gedacht dat ons afgelaste congres over zelfzorg van juni 2020 zo profetisch ging zijn?
Met deze eerste editie van SOK Online pikten we het thema van vorig jaar weer op: Het belang van zelfzorg in het kwaliteitsbeleid van een school. We willen medewerkers een hart onder de riem steken. Zodat zij blijven geloven in hun mogelijkheden, zodat zij de sterkte in zichzelf benutten, zodat zij veerkrachtig leerlingen kunnen ondersteunen.
We maken harde tijden mee maar we blijven niet bij de pakken zitten. Welke initiatieven kun je als leraar nemen om nog beter voor jezelf te zorgen, om burn-out tegen te gaan, om gelukkig voor de klas te staan, ook los van deze coronatijden? Wat kunnen leidinggevenden doen om het welbevinden en de weerbaarheid van hun medewerkers te versterken? Hoe kunnen we van imperfectie een heerlijke deugd maken?
Dit alles kwam aan bod op SOK Online van 4 juni 2021.
Elke Geraerts (Better Minds at Work) gaf de keynote Hoe werk je aan mentale weerbaarheid?
Je kan de keynote hieronder herbekijken.
Elkes verhaal over weerbaarheid vormt niet alleen het perfecte antigif tegen stress of burn-out, maar is ook een eyeopener voor iedereen die wil weten hoe investeren in veerkracht kan leiden tot meer productiviteit en geluk en hoe je omgaat met uitdagende crisissen zoals de COVID-19 pandemie. Je krijgt van Elke bovendien een 48-uren durende uitdaging, waarin ze je stimuleert om een aantal veerkrachtige tips en tricks meteen toe te passen in je eigen leven en om de vertaalslag te maken naar jouw organisatie.
Om het thema nog meer te laten beklijven, serveerden we op 16 maart een SOK Webinar als aperitiefje. Toen kwam Dirk De Wachter spreken over zelfzorg in onderwijs. Dit is een unieke gelegenheid om hem over dit thema aan het woord te horen. Het is een soort van manifest voor onderwijs geworden. Het seminar herbekijken kan nog steeds.