Meer dan 15 sprekers belichtten het thema vanuit hun visie, ervaring en expertise. Wat kwaliteit is, werd op diverse manieren geconcretiseerd.
1. De Itinera roadmap voor ons onderwijs (Ivan Van de Cloot, Itinera)
2. Een systeemvisie op kwaliteit (Gerd Van Den Eede, onderwijsinspectie)
3. Kwaliteit in onderwijs. Zijn we het daar nog altijd niet over eens? (Paul Garré, Odisee, Brussel)
4. Kwaliteit vanuit het standpunt van de ouders (Veerle Vyverman, GO! ouders, ouderkoepel)
5. Dieperliggende lessen uit economische crisissen (Geert Janssens, VKW Metena)
6. Een beleid voor meer kwaliteit in het onderwijs is soms bedreigend voor de onderwijskwaliteit. (Ludo Sannen, gewezen Vlaams volksvertegenwoordiger en senator)
7. Kwaliteit, dat ben je zelf (Luc Stevens, Nivoz, Nederland)
8. Onderwijs, wake up! De verwachtingen van scholieren over onderwijs, nu en in de toekomst. (Anneleen Vermeire en leerlingen, Vlaamse Scholierenkoepel)
9. Sociaal-emotioneel leren? Het gaat toch over kwaliteit?! (Kees Van Overveld, www.keesvanoverveld.nl, Nederland)
10. Een blik op kwaliteitsvol onderwijs door de ogen van de leerkracht (David Evenepoel en Evi Geeroms, leraren Koninklijk Atheneum Etterbeek)
11. Strategisch quality management: definiëren van 'wat is kwaliteit'? Standaardisatie en/of professionele autonomie: een te leiden of te lijden paradox. (Bart Derre, Hogeschool Gent)
12. Kijken naar kwaliteit van onderwijs vanuit een talentgericht perspectief (Luk Dewulf, The Talent Revolution)
13. Werken aan de kwaliteit van het onderwijs met kernkwaliteiten (Peter Ruit, Driestar Educatief, Nederland)
14. Is de weg naar kwaliteit geplaveid met goede bedoelingen? (Pedro De Bruyckere, Arteveldehogeschool, Gent)
15. Van Goed naar Excellent (Sjoerd Slagter, ex-voorzitter VO-raad, Nederland)
16. Kwaliteit en kwaliteitszorg in het onderwijs (Herman De Dijn, K.U.Leuven)
Evaluatie
Het congres telde 400 inschrijvingen. De dag kreeg een gemiddelde evaluatiescore van 7,7.