CONGRES Van data naar kwaliteitsontwikkeling op school
Hoe kun je data inzetten om kwaliteit op school te ontwikkelen? Welke data komen in aanmerking en welke stappen zijn nodig voor een succesvolle kwaliteitsontwikkeling? Op welke manier is het werken met data een zaak van elke medewerker? En hoe is dit alles te realiseren op een wijze en haalbare manier?
Deze en andere vragen staan centraal op het congres. Topsprekers zorgen voor een inspirerend antwoord.
Kim Schildkamp (Universiteit Twente) en Jan Vanhoof (Universiteit Antwerpen) starten de dag gezamenlijk met de keynote "Van data tot deskundigheid: hoe informatiegebruik de weg vrijmaakt voor professionele groei".
Dagindeling
09.30-09.50 |
Dagintroductie SOK |
09.50-10.50 |
Van data tot deskundigheid: hoe informatiegebruik de weg vrijmaakt voor professionele groei (Kim Schildkamp & Jan Vanhoof) |
10.50-11.15 |
Pauze en netwerking |
11.20-12.20 |
Keuzesessie 1 |
12.20-13.30 |
Lunchpauze en netwerking |
13.35-14.35 |
Keuzesessie 2 |
14.45-15.45 |
Keuzesessie 3 |
15.45-16.00 |
Drankje |
16.00 |
Einde congres |
Keuzesessie 1 (11.20-12.20 uur)
- Wat kan een datateam als professionele leergemeenschap betekenen op je school? (Kim Schildkamp, Universiteit Twente). Deze sessie is volzet.
- Werken aan kwaliteit: een kwestie van het buikgevoel of data? (Kristin Vanlommel, Hogeschool Utrecht en Universiteit Antwerpen)
- Het bos door de bomen: welke data zijn beschikbaar voor leidinggevenden en medewerkers? (Bart Debbaut & Conny Witters, Katholiek Onderwijs Vlaanderen). Deze sessie is volzet.
- Het belang van goede indicatoren bij dataverzameling (Wouter Van den Berghe, Tilkon Research & Consulting). Deze sessie is volzet.
Keuzesessie 2 (13.35-14.35 uur)
- Valkuilen en misverstanden bij het werken met data en hoe je hiermee omgaat (Kim Schildkamp, Universiteit Twente) Deze sessie is volzet.
- Is meten een illusie van weten? (Berend van der Kolk, Vrije Universiteit Amsterdam)
- Het werken met data start nooit met data. Wat gaat vooraf aan dataverzameling? (Saskia Michielsen, Catalista) Deze sessie is volzet.
- Wat zijn eenvoudige manieren om resultaten van dataverzameling op een enthousiasmerende manier te visualiseren? (Gert Vanthournout, AP Hogeschool Antwerpen)
- Het belang van interpretatie en betekenisgeving van data (Evelyn Goffin, Universiteit Antwerpen). Deze sessie is volzet.
Keuzesessie 3 (14.45-15.45 uur)
- Over de rol van de leidinggevende bij het werken met data (Cindy Poortman, Universiteit Twente)
- Hoe zet je Smartschool Analytics in voor kwaliteitsontwikkeling? (Eddy Willems, Reducore)
- Wijzer met de DataWijzer (Wim Verreycken, Onderwijsinspectie) Deze sessie is volzet.
- Werken met een schooleigen datadashboard (Gwen Carmans, Scholengroep 26 GO!) Deze sessie is volzet.
- Met welke handige methodieken en instrumenten kun je zelf kwantitatieve en kwalitatieve data verzamelen? (Jerissa de Bilde, Katholiek Onderwijs Vlaanderen) (max. 25 deelnemers) Deze sessie is volzet.
- Van data naar verbetering met het programma LeerKRACHT (Mieke Bogaerts, Odisee Hogeschool & Sven Moens, GBS Paviljoen Schaarbeek)
- 9.30u - 16.00u
- De Montil, Moortelstraat 8, Essene (Affligem) , België
schrijf je in
Bijdrage: 145 euro per persoon, broodjeslunch en syllabus inbegrepen. Na inschrijving ontvang je via e-mail een factuur. Elke deelnemer ontvangt een eigen factuur.
De bijdrage dient ten laatste op 15 mei 2024 overgeschreven te zijn op IBAN BE53 7380 3513 6553 - BIC KREDBEBB van SOK vzw, Sint-Jans-Gasthuisstraat 20, 8470 Gistel, België met vermelding van de gestructureerde mededeling die op de factuur staat.
Wie gebruik maakt van het openbaar vervoer, kan gratis met onze SOK-bus meereizen vanaf het station van Denderleeuw, richting De Montil. De bus vertrekt 's morgens om 8.25, 9.00 en om 9.35 uur. Terugrit vanaf 15.10 uur.
Annulatievoorwaarden: gratis annulatie van inschrijving kan tot en met 15 mei 2024. De bijdrage wordt in dit geval terugbetaald. Bij annulatie na 15 mei 2024 of bij afwezigheid op 31 mei 2024 is het volledige bedrag verschuldigd.
Bij inschrijving na 15 mei 2024 is annulatie niet mogelijk en is het volledige bedrag verschuldigd.