CONGRES Van data naar kwaliteitsontwikkeling op school
Hoe kun je data inzetten om kwaliteit op school te ontwikkelen? Welke data komen in aanmerking en welke stappen zijn nodig voor een succesvolle kwaliteitsontwikkeling? Op welke manier is het werken met data een zaak van elke medewerker? En hoe is dit alles te realiseren op een wijze en haalbare manier?
Deze en andere vragen staan centraal op het congres. Topsprekers zorgen voor een inspirerend antwoord.
- Van data naar kwaliteitsontwikkeling: zo doe je dat (Kim Schildkamp, Universiteit Twente & Jan Vanhoof, Universiteit Antwerpen)
- Wat kan een datateam als professionele leergemeenschap betekenen op je school? (Kim Schildkamp, Universiteit Twente)
- Werken aan kwaliteit: een kwestie van het buikgevoel of data? (Kristin Van Lommel, Hogeschool Utrecht)
- Het bos door de bomen: welke data zijn beschikbaar voor leidinggevenden en medewerkers? (Bart Debbaut & Conny Witters, Katholiek Onderwijs Vlaanderen)
- Het belang van goede indicatoren bij dataverzameling (Wouter Vandenberghe, Tilkon Research & Consulting)
- Valkuilen en misverstanden bij het werken met data en hoe je hiermee omgaat (Kim Schildkamp, Universiteit Twente)
- Is meten een illusie van weten? (Berend van der Kolk, Vrije Universiteit)
- Het werken met data start nooit met data. Wat gaat vooraf aan dataverzameling? (Saskia Michielsen, Catalista)
- Wat zijn eenvoudige manieren om resultaten van dataverzameling op een enthousiasmerende manier te visualiseren? (Gert Vanthournout, AP Hogeschool)
- Het belang van interpretatie en betekenisgeving van data (Evely Goffin, Universiteit Antwerpen)
- Over de rol van de leidinggevende bij het werken met data (Cindy Poortman, Universiteit Twente)
- Hoe zet je Smartschool Analytics in voor kwaliteitsontwikkeling? (Eddy Willems, Reducore)
- Wijzer met de Datawijzer (Wim Verreycken & Katja Petry, Onderwijsinspectie)
- Werken met een schooleigen data dashboard (Gwen Carmans, Scholengroep 26 GO!)
- Met welke handige methodieken en instrumenten kun je zelf kwantitatieve en kwalitatieve data verzamelen? (Jerissa De Bilde, Katholiek Onderwijs Vlaanderen)
- Van data naar verbetering met het programma LeerKRACHT (Mieke Bogaerts, Odisee)
- - - - -
De inschrijvingen voor dit congres starten in het voorjaar van 2024.
- - - - -
Wil je in de toekomst op de hoogte gebracht worden van onze congressen? Stuur een mailje naar inschrijvingen@onderwijskwaliteit.be om je toe te voegen aan onze mailinglijst
Interesse voor kwaliteitszorg in het algemeen? Word lid van de SOK-groep op LinkedIn.