Voor deze studiedag hadden we 3 stevige, pittige experts uitgenodigd die hun licht lieten schijnen op de link tussen schoolleiderschap en kwaliteitszorg.
Geert Devos is hoofddocent aan de Universiteit Gent; hij heeft de leiding van de onderzoeksgroep 'Schoolleiderschap en onderwijsbeleid'. Hij publiceerde onder meer over schoolleiderschap, personeelsbeleid, het beleidsvoerend vermogen van scholen, verandermanagement.
Kwaliteitszorg is meer dan alleen het opzetten van een kwaliteitssysteem. Als spilfiguur in het schoolbeleid speelt de schoolleider een belangrijke rol in de permanente zorg voor onderwijskwaliteit. Wat houdt deze rol als schoolleider vooral in? Hoe moet deze rol gezien worden binnen het hele kader van het schoolbeleid? In deze uiteenzetting wordt een kader geschetst van de belangrijkste aandachtspunten voor een schoolleider in de realisatie van permanente kwaliteitszorg.
Filip Vandendriessche is consultant, lector aan de K.U.Leuven, en gastdocent aan de universiteit Antwerpen en de vrije universiteit Amsterdam. Als consultant werkte hij onder meer voor British Telecom, C&A, KBC, Philips, Volvo.
Herman Wittockx is organisatieadviseur en Associate Professor Strategic Leadership aan het Strategy Center van Nyenrode Business Universiteit (Nederland). Hij stond mee aan de basis van de ontwikkeling van de methode van Appreciative Inquiry (waarderend onderzoek) in Europa. Als consultant werkte hij onder meer voor Bekaert, DHL, Janssen Pharmaceutica, Rabobank, Vredeseilanden.
Samen met medewerkers ontwikkelen en zo de schoolgemeenschap ontwikkelen is een succesvollere aanpak dan een schoolgemeenschap te fragmenteren in problemen en medewerkers te vragen om het verleden (problemen) ongedaan te maken. Wie het heden wenst te veranderen, dient eerst een gewenst beeld van de toekomst te ontwikkelen. De uitdaging: hoe creëren we een gedeeld en gewenst toekomstbeeld dat het heden in beweging brengt ? Een aanpak hiervoor heet Appreciative inquiry.
Om al die wijsheid te verteren, reflecteerden we tussendoor in groepjes en gingen we na wat dit voor de schoolleiding concreet betekent op de werkvloer.
Evaluatie
De studiedag telde 198 deelnemers. De dag kreeg een gemiddelde evaluatiescore van 7,4.