Het belang van data in onderwijs is hot. Van scholen wordt meer en meer verwacht dat ze gebruik maken van data in beleidsvoering. Scholen dienen “datageletterd” om te springen met outputresultaten. Maar op welke manier kunnen scholen een datacultuur creëren? En hoe ga je om met data zonder hierbij het gezonde verstand te verliezen?
De plenumbijdrages werden verzorgd door Jan Vanhoof, universiteit Antwerpen (Tussen droom en daad. Over wat informatiegebruik betekent voor Vlaamse scholen), Carine Steverlynck en Ignace Mathei, onderwijsinspectie (Het belang van data voor verantwoording en ontwikkeling).
Intro door Hugo Gevaert, Sint-Godelievecollege Gistel-Eernegem: Data!? Hoezo, wat nu weer?
Keuzesessies
- Werken met data in de onderzoekende school (Meta Krüger, Penta Nova, Nederland)
- Hoe werk je met data op school? Maakt meten een school beter? (Roger Janssen, Katholieke Scholengemeenschap Harlindis-Relindis Maaseik-Kinrooi)
- Werken met datateams (Kim Schildkamp, Universiteit Twente)
- Learning analytics: data aanwenden voor het verbeteren van het leren (Erik Woning, Kennisnet)
- Een knooppuntbank van data voor een daadwerkelijk zelfontwikkelend taalbeleid (Frank Delaere, Frank Van Rompaey, Taal- en talenbeleid SNPB/Scholengroep Brussel)
- Hoe kwaliteitsvol omgaan met outputresultaten? (Jimmy De Wandel, Scholengroep Dender, Aalst)
- Hoe als schoolleider werken aan een positieve houding ten aanzien van informatiegebruik? Van zelfreflectie naar actie (Kristin Vanlommel, Jan Vanhoof, Universiteit Antwerpen)
- Professioneel beheer van de school aan de hand van schoolstuurborden (Yves Van Nuland, Comatech)
- Omgaan met data: tips and tricks (Hugo Gevaert, Sint-Godelievecollege Gistel-Eernegem)
- Praktijkverhaal: hoe vertaal je data in acties? (Diane De Wachter, Ursulinen, Mechelen)
- Op zoek naar relevante indicatoren en benchmarks voor scholen (Eric Boels, SG Onze-Lieve-Vrouw van Antwerpen)
- Ervaringen met datagebruik in scholen (Diane Jacobs, Jerissa de Bilde, VSKO, Brussel)
- Impact van schoolcultuur op het gebruik van indicatoren (Yves Van Nuland, Comatech)
- Werken met een schooleigen boordtabel (Herman Siebens, KTA campus Wemmel)
- Praktijkverhaal: werken met data voor kwaliteitsontwikkeling (Stijn Vanhoof, Rozenberg, Mol)
- Het inspectieverslag als databron voor kwaliteitsontwikkeling (Alix Van Ransbeeck, Stedelijk Onderwijs, Antwerpen)
Evaluatie
Het congres telde 503 inschrijvingen. De dag kreeg een gemiddelde evaluatiescore van 7,5.