Elke publicatie over de kwaliteit van onderwijs wijst op het fundamentele belang van de leraar.
Sprekers
- De leraar als onderzoeker en bewaker van kwaliteit (Carine Steverlynck, onderwijsinspectie)
- Wat maakt de leerkracht excellent? (Ludo Heylen, Cego, Leuven)
- Onderzoekende school?!: samen van een ? een ! maken (Vicky Willegems, Brussels Expertisenetwerk Onderwijs en Vrije Universiteit Brussel)
- Het belang van feedback voor de kwaliteitsontwikkeling van leraren (Melissa Tuytens, Universiteit Gent)
- Praktijkonderzoek als methodiek voor schoolontwikkeling (Cyrilla van der Donk, Bas van Lanen, Nederland)
- Kwaliteitsvol professionaliseren, hoe doe je dat als leraar? (Diane Van Hove en Ria Van Looveren, schoolbegeleiders Katholiek Onderwijs Vlaanderen regio Antwerpen)
- Sst, de leerkracht leert (Lieselot Deckers, Vlaamse Scholierenkoepel)
- Wat is de invloed van kwaliteitszorg op het dagelijks werk van de leraar? Verhalen uit de praktijk. (Leraren van het Limburgs Voortgezet Onderwijs, Nederland)
- Praktijkonderzoek op school: hoe pak ik dat aan als leerkracht(engroep)? (Wim Peeters, pedagogisch begeleider Katholiek Onderwijs Vlaanderen regio Antwerpen)
- Hoe kwaliteitszorg, leren in samenhang en VOET hand in hand gaan... (Maarten De Beucker, Scheppersinstituut Deurne en Antwerpen)
- Praktijkverhaal over actieonderzoek voor leraren (Gilbert Deketelaere, Sint-Godelievecollege Gistel-Eernegem)
Evaluatie
Het congres telde 512 inschrijvingen. De dag kreeg een gemiddelde evaluatiescore van 6,9.