Wat is een kwaliteitsvolle innovatie? En wat zijn praktijkvoorbeelden van innoverende scholen?
Enkele experts schetsten het kader van innovatie. Wat is een innovatieve school? Hoe kun je onderwijspionieren van binnenuit? Wat is het belang van netwerking? Hoe begeleid je een transitieproces van innovatie? En waarom is innoveren eigenlijk heel gemakkelijk?
Daarna kon je 18 scholen aan het woord horen over hun innovatieve praktijk. Uit basisonderwijs en secundair onderwijs, uit Vlaanderen en Nederland. Op welke manier zijn zij effectief anders, en hoe kunnen ze aantonen dat ze door innovatie meer resultaat of betere resultaten behalen?
Tjip de Jong opende de dag. Hij had het over "Innovatie van onderwijs voor meer resultaat".
"Aan innovatieve ideeën om schoolomgevingen te verbeteren is geen gebrek vandaag de dag. Er verschijnen wekelijks meerdere boeken, artikelen, blogs, video’s en tal van twitter ideeën over hoe ons onderwijs slimmer, beter, mooier en anders kan. Innovatie is echter niet goed bestand tegen ingewikkelde taal, lange vergaderingen, projectplannen, klassieke aansturing en controle. Innovatie vraagt om een leeromgeving die uitgaat van nieuwsgierigheid, praktisch onderzoek, participatie, durven experimenteren en positieve energie. En door praktisch aan te slag te gaan, wordt het spannend. Immers het maakt belemmerende patronen, routines en bezwaren zichtbaar die remmend werken op innovatie. We zullen ook kritisch in de spiegel moeten kijken en ons de vraag stellen: in hoeverre ben ik zelf onbewust de veroorzaker van de problemen waar ik last van heb?
In deze keynote legt Tjip de Jong de relatie tussen innovatie en afkicken van een verslaving. Om innovaties te laten slagen in een schoolomgeving zal het nodig zijn om onbevangen en eerlijk naar ons eigen handelingsrepertoire te kijken en afscheid te nemen van klassieke vormen van management, aansturing en coördinatie. Tjip zal verschillende haalbare routes voor innovatie verkennen en deze vanuit verschillende perspectieven belichten. Zijn adagium is: de wijsheid zit in het doen! Daarnaast zal hij meerdere voorbeelden geven uit de praktijk waar innovaties in scholen zowel succesvol waren als glansrijk ten onder gingen."
Aantal deelnemers: 450. Gemiddelde evaluatiescore: xx.