Kim Schildkamp, Universiteit Twente & Jan Vanhoof, Universiteit Antwerpen
In een tijd waarin we verwachten dat informatie een cruciale rol speelt bij het vormgeven van onderwijskwaliteit, rijst de vraag hoe we de kracht van informatiegebruik optimaal kunnen benutten om een veerkrachtig systeem van kwaliteitszorg en professionele ontwikkeling te creëren.
Deze lezing plaatst data in een breed perspectief, waarbij besluitvorming wordt geïnformeerd door onderzoeksevidentie, gegevens over schoolprocessen en -resultaten, en ervaringsdeskundigheid. Het draait om het doelbewust gebruik van diverse informatiebronnen om de effectiviteit van onderwijs te verbeteren. We benadrukken dat een onderzoekende professional geen professionele onderzoeker hoeft te zijn.
Vanuit een analyse van het huidige informatiegebruik in Vlaanderen delen we lessen die getrokken kunnen worden uit Nederland en andere internationale ervaringen op het gebied van informatiegebruik in het onderwijs. We belichten niet alleen conceptuele invalshoeken, maar presenteren ook levendige voorbeelden van hoe datagebruik er in de schoolpraktijk uitziet en welke tastbare effecten dit heeft. Ook de rol van leerlingen komt aan bod, waarbij we specifiek ingaan op hoe hun betrokkenheid bij datagebruik het leerproces verrijkt.
Daarnaast werpen we een blik op de organisatiecontext waarin data-geïnformeerd werken gedijt. Door de essentiële organisatorische randvoorwaarden te begrijpen, kunnen scholen een vruchtbare bodem creëren waarin datagebruik bloeit en bijdraagt aan duurzame professionele groei.
Gepresenteerd op SOK 31 mei 2024
Kim Schildkamp, Universiteit Twente
Hoe kunnen we de leerprestaties van leerlingen verbeteren? Hoe kunnen we het welbevinden van leerlingen verbeteren? Met behulp van data! Een effectieve manier om data te gebruiken is in professionele leergemeenschappen zoals datateams. Maar hoe werkt dit precies? Tijdens deze sessie laten we stap voor stap zien hoe je op basis van data systematisch en gestructureerd kunt werken aan het behalen van de doelen die je voor jouw school belangrijk vindt. Ook gaan we in op de resultaten van meer dan 10 jaar onderzoek naar datateams. Welke effecten heeft het werken in datateams, wat zijn belemmerende en bevorderende factoren en hoe duurzaam is deze manier van werken?
Gepresenteerd op SOK 31 mei 2024
Kristin Vanlommel, Hogeschool Utrecht en Universiteit Antwerpen
Om te werken aan kwaliteit moet je begrijpen wat leerlingen, leraren en scholen nodig hebben. Daarvoor is expertise belangrijk, maar moet je tegelijk ook voorbij je eigen routines, schoolculturen of persoonlijke aannames kunnen kijken. Hoe combineer je nu intuïtie, data en onderzoek? Hoe kunnen we evidence-informed werken vertalen naar een aanpak die past in de praktijk en die ons helpt de onderwijskwaliteit te versterken? Daar gaat Kristin in deze sessie dieper op in.
Gepresenteerd op SOK 31 mei 2024
Kim Schildkamp, Universiteit Twente
Ik heb geen data nodig, want ik werk al 20 jaar in het onderwijs. Data, dat zijn toetsresultaten. Data gebruiken we alleen om verantwoording af te leggen aan bijvoorbeeld de inspectie.
Op het gebied van datagebruik zijn er veel misverstanden. Om data effectief te kunnen gebruiken, is het belangrijk om bewust te zijn van dit soort misverstanden. Tijdens deze sessie bespreek ik de belangrijkste misverstanden en geef ik concrete handvatten mee hoe je hiermee binnen de school om kunt gaan. Ik zal ingaan op hoe je het proces van datagebruik succesvol kunt inrichten in de school.
Gepresenteerd op SOK 31 mei 2024