Collegiaal leren is een interessante methode om tot kwaliteitsontwikkeling te komen. Leren aan en van elkaar kan zich binnen de school afspelen maar ook tussen scholen.
In de voormiddag heeft Paul Caultreels (Universiteit Antwerpen) het over collegiale visitatie.
Bij collegiale visitatie bezoeken teams van leraren op een systematische en doelgerichte wijze een school en bezorgen ze hun bevindingen in een adviserend rapport voor de school. Deze methodiek zorgt enerzijds voor een goede balans tussen interne en externe kwaliteitszorg, maar stimuleert anderzijds op intense wijze de professionele ontwikkeling van alle deelnemers. Paul Cautreels presenteert de hoekstenen en basisprincipes van collegiale visitatie en illustreert het geheel met het verhaal van een school die aan een project collegiale visitatie heeft deelgenomen.
Na de pauze vertrekt Luk Van Canneyt (schoolbegeleider DPB Brugge) vanuit een praktijkverhaal van een school in Gloucestershire (UK).
Hij tast de mogelijkheden af waarbij leraren gestimuleerd worden om aan en van elkaar te leren binnen de school. Hoe kan het schoolbeleid deze interne vorm van professionalisering stimuleren en welke randvoorwaarden zijn hiervoor nodig?
Na een reflectiemoment in de namiddag, kunnen deelnemers kiezen voor één van de volgende praktijkverhalen over collegiaal leren.
1. Dirk Vranken (Sint Vincentschool, Ekeren) en Robert Baeten (Sint-Lambertus, Ekeren) spreken over hun ervaringen met collegiale visitatie op hun basisschool.
Als lid van een visitatieteam hebben zij een visitatie uitgevoerd in een andere school maar ze hebben ook een visitatie ontvangen. Zij vertellen over hoe de visitatie in hun school georganiseerd werd en wat het effect van collegiale visitatie is naar het hele schoolteam toe.
2. Viviane Jehin (Sint-Ursula-Instituut, Onze-Lieve-Vrouw-Waver) heeft het over kwaliteitsvolle vakgroepwerking.
Via een vernieuwd model van vakgroepwerking wordt een proces doorlopen waarbij de vakgroepen worden gestimuleerd om als lerende teams te functioneren. Het doel is om het louter praktisch overleg te overstijgen en ruimte vrij te maken voor inhoudelijk overleg vanuit een gemeenschappelijke visie op het vak en het leren. Het gaat om een continu proces met 3 kernprincipes: cyclisch, communicatie, begeleiding.
3. Gilbert Verhestraete (Scholengemeenschap Noord, Antwerpen) brengt een ervaringsverslag over collegiale visitatie binnen de scholengemeenschap. Hij behandelt deze vragen:
· Waarom is de scholengemeenschap gestart met collegiale visitaties en hoe past dit binnen het IKZ-systeem?
· Wat de rol is van de visitatiecommissie en wie maakte er deel van uit?
· Hoe verliep de visitatie?
· Wat was de reactie van de reeds gevisiteerde scholen?
· Welk effect heeft collegiale visitatie op de kwaliteitszorg van de scholen?
4. Karine De Gendt (Provinciaal Instituut PITO Stabroek) belicht hoe binnen de school gebruik wordt gemaakt van peer coaching voor collegiaal leren, collegiaal ondersteunen en het zelfevalueren van het didactisch handelen en de leerkrachtvaardigheden.
Er wordt informatie gegeven over het VIP-model: een geïntegreerde methodiek van Videoregistratie, Intervisie en Peer Coaching. Daarnaast wordt ingegaan op de ervaringen met deze methodiek.
Tot slot geven Paul Cautreels en Luk Van Canneyt feedback op de reflectieronde en de praktijkverhalen, en eindigen we de studiedag met evaluatie en een vooruitblik.
Evaluatie
De studiedag telde 95 deelnemers. De dag kreeg een gemiddelde evaluatiescore van 7,8.