Goed samenwerken in team is fundamenteel op een school. Realiseren en ontwikkelen van kwaliteit is hierbij het doel.
Aan de andere kant is er de autonomie van de professional. Zelfsturing wint aan belang.
Tijdens het congres verkenden we wat teamleren inhoudt en bekeken we op welke manier samenwerking en autonomie te matchen zijn.
We startten de dag met een getuigenis van Stephen Brady, directeur van Dene Magna School, Mitcheldean (Engeland), een school die bekend staat als een voorbeeld van een lerende organisatie.
Keuzesessies
1. Masterclass: how can a school stimulate team learning? (Stephen Brady, Dene Magna School, Mitcheldean)
2. Hoe scholen slim organiseren met lerarenteams? (Tom Van Acker, Flanders Synergy)
3. Cocreatief samenwerken en leidinggeven: hoe doe je dat op school? (Yves Larock, Schoolmakers)
4. Weg met de ongeschreven regels (Annemieke Figee, Pirouette en Leonie van Rijn, teamcoach)
5. Zelfsturende teams: voorbij de hype (Koen Marichal, The Future Leadership Initiative)
6. Professionele ruimte laten, geven en nemen (Inge Andersen, Seminarium voor orthopedagogiek, Hogeschool Utrecht)
7. Lesson Study als effectieve vorm van teamleren (Henk Logtenberg, CPS)
8. Professionele leergemeenschappen: waarom doen we dingen zoals we ze doen en wat is de meerwaarde voor het leren van onze leerlingen? (Gertjan Sinke, Onderwijscoöperatie)
9. Hoe hou je een team gezond? (Silvia Prins, Circles for Connection)
10. Hoe werk je met de vakgroep aan kwaliteit? (Kathy Douchar, trainer/coach)
11. Oplossingsgericht werken als hefboom voor teamontwikkeling van leraren (Hannelore Volckaert, Ootwee)
12. Praktijkverhaal: visiegedreven in team werken in BuSO Sint Idesbald (Gerrit Demolder, Sint Idesbald buitengewoon secundair onderwijs, Roeselare)
13. Praktijkverhaal: hoe kom je tot een professionele leergemeenschap? (Kees Verbeek en Jos de Weerd, Jacobus Fruytier Scholengemeenschap)
14. Teamleren met leraren voor meer kwaliteit op school (Stefan Decuyper, Unicorn Group)
Evaluatie
Het congres telde 550 inschrijvingen. De dag kreeg een gemiddelde evaluatiescore van 7,6.