Op elke school gonst het van de bedrijvigheid. Er is les, er zijn acties, er lopen projecten, enz… De vraag is wat deze inspanningen opleveren? Staan we stil bij het effect van lesgeven? Weten we wat onze leerlingbegeleiding oplevert? Hoe staat het met het effect van gevolgde nascholing? Welk effect leveren geplande verbeteracties op? En hoe meten we dit?
Deze vragen stonden centraal op de studiedag.
De dag startte met ervaringen uit de scholen. Wat lukt op dit moment al, volgens leidinggevenden, en waarmee worstelen we? Hugo Gevaert (Sint-Godelievecollege, Gistel-Eernegem) overloopt enkele voorbeelden van effectmeting.
Daarna zorgde Jean Pierre Verhaeghe (Katholieke Universiteit Leuven) voor een stevige input over effecten en het meten van effecten:
Na de middag maakten deelnemers een praktisch oefening over het meten van effecten.
Na deze praktijkoefening schetste Carine Steverlynck, inspecteur onderwijs, de plaats van effectmeting binnen kwaliteitszorg.
We eindigden de studiedag met resterende vragen en opmerkingen.
Evaluatie
De studiedag telde 188 deelnemers. De dag kreeg een gemiddelde evaluatiescore van 7,0.