Tijdens deze studiedag bekeken we op welke manier we leerlingen kunnen betrekken bij kwaliteitsontwikkeling. Er zijn drie invalshoeken: de ontwikkeling van zichzelf of medeleerlingen, van de leraar, van de school.
De dag zat boordevol inspiratie: 2 plenumlezingen en een keuze uit 18 praktijksessies die toelichten hoe je het betrekken van leerlingen in kwaliteitsontwikkeling kunt realiseren.
De plenumlezingen verdiepen het thema van de dag. Peter Van Petegem (Universiteit Antwerpen) schetst hoe de stem van leerlingen benut kan worden in kwaliteitsontwikkeling. Geraldine Clarebout (KU Leuven) toont hoe studenten een verschil kunnen maken in de kwaliteit van het onderwijs.
Prakijksessies
- ComPas: competenties versterken door peercoaching (Sara Brebels en collega’s, Stedelijk Onderwijs Antwerpen)
- Evalueren van attitudes via zelfevaluatie leerling (Machteld Lowagie, Sint-Godelievecollege Gistel-Eernegem)
- De OVUR-methode voor onderzoeksvaardigheden (Bart Laureys, Leiepoort campus Sint-Hendrik, Deinze)
- My Digital Me Junior en talentontwikkeling (Nathalie Briessinck, Dienst Beroepsopleiding, Brussel)
- Leerloopbaanreflectie met LoVE (Loopbaanleren in Vlaanderen en Europa) (Ingrid Wyn, Dienst Beroepsopleiding, Brussel en Lucas De Cocker, Hogeschool Gent)
- Leer mij coach worden van mijn eigen leerproces… Hoe pakken wij dit concreet aan? (Wim De Cock, Pedagogisch schoolbegeleider BaO voor het VLP)
- STT, de leraar leert (Stefanie Van Hoof en Evy De Ridder, Vlaamse Scholierenkoepel)
- Leerlingen en kwaliteitszorg op EDUGO (Stijn Gettemans, EDUGO, Oostakker)
- Betrekken van leerlingen bij de zelfevaluatie van de leraar (Veerle Bogaert, SG Harlindis-Relindis Maaseik-Kinrooi)
- Ervaringen met het LED-instrument in Nederland (Gijs Kool, Landelijk Aktie Komitee Scholieren, Nederland)
- Meten van welbevinden en tevredenheid bij leerlingen (Ilse De Volder en Ludo De Lee, onderwijsinspectie)
- Het betrekken van leerlingen bij kwaliteitsontwikkeling: voorbeelden uit de praktijk (Luk Van Canneyt, DPB Brugge)
- Ondersteuning in actieve leerlingenparticipatie (Filip Van Becelaere, Centrum Algemeen Welzijnswerk en Jeugdzorg Middenkust)
- Het gebruik van Twitter voor klachten (Tom Carmans, Karel de Grote-Hogeschool, Antwerpen)
- Leerlingparticipatie en kwaliteitszorg (Paul Mortier, Sint-Godelievecollege Gistel-Eernegem)
- Participatie van leerlingen in een open klassenraad (Marc van hoof, CDO Noord, Antwerpen)
- Hoe leerlingen effectief invloed kunnen hebben op de kwaliteitsontwikkeling van de school (Hilde Verdoodt, Ursulinen Mechelen)
- Voorbeelden van goede praktijk over leerlingen en kwaliteitszorg (Luc De Man, pedagogische begeleidingsdienst van het GO!)
Evaluatie
De studiedag telde 334 inschrijvingen. De dag kreeg een gemiddelde evaluatiescore van 7,5.