Meer dan 25 praktijkverhalen over kwaliteitszorg op school: hoe organiseren scholen kwaliteitszorg, wie is daarbij betrokken, welk instrumentarium gebruiken ze, welke successen zijn er, waar lopen ze tegenaan?
Eén uitzondering: omdat het ons jubileumjaar was (SOK bestaat 10 jaar in 2015), hadden we een special guest uitgenodigd. Sara Bubb werkt aan The University College London Institute of Education. Ze is betrokken bij de lerarenopleiding en is expert op het vlak van professionalisering en schoolontwikkeling.
Keuzesessies
1. Kwaliteitszorg: van PDCA naar ontwikkeling en evolutie? (Matty Bruins, Staring College, Lochem, Nederland)
2. Een output-gestuurd schoolbeleidsplan (Hans Dekoninck, KA Campus Het Spoor, Mol)
4. VakRptWis: digitale vakrapporten wiskunde (Lieke De Vos en Tom Sas, OLVP Bornem)
5. Het jaarverslag CIPO-gewijs (Veerle Bogaert, SG Harlindis en Relindis Maaseik- Kinrooi)
6. De individuele kwaliteitskaart (John Hausmans, LVO Weert, Nederland)
7. 9 indicatoren herverkaveling: theoretisch kader en praktijkverhaal (Yves Molenaers, AG/Stedelijk Onderwijs Antwerpen: Stedelijk Lyceum)
8. Competentiegroeimeter: zinvolle en doelgerichte onderwijsevaluaties door studenten (Jesse Verleije, Karel de Grote-Hogeschool, Antwerpen)
9. Voorstelling tool ter ondersteuning / begeleiding bij zelfevaluatie van de kwaliteit van de handelingsplanning (Martine Cauwenberghs, Leen Van Reeth AgSO Antwerpen, De Leerexpert (Buitengewoon Onderwijs))
10. Masterclass: exploring different forms of professional development (Sara Bubb, The University College London Institute of Education)
11. Praktijkverhaal VTI Hasselt, HBO5 Verpleegkunde (Silkens Samantha, VTI Hasselt)
12. Visitaties: een katalysator bij verbeteringen van het primaire proces (Koos de Jager, Van Lodenstein College, Hoevelaken, Nederland)
13. Visie, ja zonder meer, maar dan wel met actie graag! (Eddy Willems, Sint-Franciscuscollege, Heusden-Zolder)
14. De neuzen dezelfde kant op: een sluitende verantwoordingscyclus waarin kwaliteit is geborgd (Ger Heesbeen, Onderwijsgroep Tilburg, Nederland (ROC Tilburg, Middelbaar beroepsonderwijs))
15. Mik hoog, de pijl zakt bij het vliegen (Eric Van Peel, Volwassenenonderwijs LBC-NVK)
16. Kwaliteit maken we samen: praktijkverhaal Sudbury School Gent (Maaike Eggermont, Sudbury School Gent)
17. Praktijkvoorbeeld kwaliteitszorg op SIGO (Hugo Gevaert, Sint-Godelievecollege, Gistel-Eernegem)
18. PDCA: enkel voor directies? Of is er meer mee te doen? (Dirk Lenaerts, St-Agnesinstituut Hoboken, SG Oscar Romero)
19. Kwaliteitszorg: balans tussen reflecteren en controleren (Sofie Boone, Howest, Kortrijk-Brugge)
20. Kwaliteitszorg in HIVSET Turnhout: elke dag nog leren (Bob Van de Putte, Hivset,Turnhout)
21. Het beïnvloeden van leerwinst en outcomes door leerbegeleiding (Lindsey De Ruyter, Koninklijk Atheneum, Anderlecht)
22. Het leven zoals het is… (Isabelle Janssens, Erasmusatheneum, Deinze)
23. Collegiale visitatie als hulpmiddel in de zoektocht naar kwaliteitsverbetering (Annette Raemdonck, diocesane pedagogische begeleidingsdienst, Antwerpen)
24. Handelingsgericht samenwerken in scholengemeenschap Beveren-Bazel (Piet De Graeve, Scholengemeenschap Beveren-Bazel)
25. Het verhaal van een beginnende kwaliteitscoördinator. #thejoyforquality (Sofie Robberechts, Koninklijk Atheneum, Etterbeek)
26. Op stap naar een gedragen schoolwerkplan (Rita Struys, vzw Petrus & Paulus, campus West - SLO en Guido Decombel, competentieontwikkeling DPB Brugge)
27. 10 jaar structureel werken aan IKZ (Diane De Wachter, Ursulinen, Mechelen)
Evaluatie
Het congres telde 359 inschrijvingen. De dag kreeg een gemiddelde evaluatiescore van 7,5.