De dag startte met een reflectie van Hugo Gevaert (directeur Sint-Godelievecollege Gistel-Eernegem) over de betekenis van het kwaliteitsdecreet voor de kwaliteitszorg van de school. Komen er nieuwe uitdagingen op ons af?
Daarna had Kristien Arnouts (inspecteur-generaal secundair onderwijs) het over de nieuwe aanpak van de doorlichting.
Het kwaliteitsdecreet erkent dat scholen de eerste verantwoordelijken zijn voor onderwijskwaliteit. Deze erkenning impliceert geloof en vertrouwen in de scholen en in hun beleidskracht. Dit vertrouwen kan echter niet blindelings gegeven worden en wil rekening houden met de verschillen tussen scholen. De 'gedifferentieerde' doorlichting is het antwoord waarmee de overheid de externe kwaliteitscontrole wil aanpakken binnen de gewijzigde contouren van dit nieuwe kwaliteitsdecreet.
Enkele scholen verwoordden daarna hun ervaringen met de nieuwe stijl van doorlichting en na de middag reflecteerden deelnemers in groepjes over hoe scholen de feedback van de inspectie kunnen gebruiken voor hun eigen kwaliteitsontwikkeling.
Jan Vanhoof (Universiteit Antwerpen) en Peter Van Petegem (Universiteit Antwerpen) bogen zich in de namiddag over de vraag of externe evaluatie een partner kan zijn in de kwaliteitszorg van de school.
Kwaliteitszorgsystemen zijn voortdurend op zoek naar balans: dat geldt zowel voor de relatie tussen interne en externe vormen van evaluatie als voor de relatie tussen verantwoording en schoolontwikkeling. De vraag of deze verschillende invalshoeken kunnen verzoend worden, is complex en behoeft een genuanceerd antwoord. In deze bijdrage proberen we klaarheid te brengen in deze complexiteit. Speciale aandacht daarbij gaat naar de vraag of en hoe externe evaluatie een partner kan zijn in de interne kwaliteitszorg van de school.
Evaluatie
De studiedag telde 224 deelnemers. De dag kreeg een gemiddelde evaluatiescore van 7,9.