Gilbert Deketelaere (beleidsondersteuner Sint-Godelievecollege, Gistel-Eernegem en voorzitter vzw SOK) overliep een aantal mogelijke vormen van participatie van medewerkers: participatie bij visieontwikkeling en participatie bij (zelf)evaluatie. Daarna bespraken deelnemers in groepjes welke vormen van participatie ze nu al toepassen, wat werkt en niet werkt.
We bouwden deze kennis verder op met concrete verhalen uit de praktijk.
1. Klankbordgroepen
Via klankbordgroepen betrekken het Leonardo Lyceum CDO en LL Pierenberg hun hele schoolteam actief bij IKZ in een verandertraject (herpositionering). Je maakt kort kennis met het project We’re the best. We nodigen je uit om van de getuigenissen te leren en te ervaren wanneer en hoe je klankbordgroepen kunt inzetten in je eigen school.
Chris Derboven, Leonardo Lyceum CDO Centrum voor Leren en Werken, Antwerpen
2. Change teams
Door de verantwoordelijkheid voor de implementatie van een veranderproces te geven aan een “Change Team”, een groep van medewerkers uit de organisatie, streeft deze niet enkel naar een optimale aanvaarding van het veranderproject door die medewerkers, maar leidt zij tevens deze medewerkers op om op een optimale manier met veranderingen in een organisatiecontext om te gaan. Kortom een uiteenzetting over het wat, waarom en hoe van “change teams”.
Peter Engelborghs, MCR (Management Consulting & Research), Heverlee
3. Leidinggevende leerteams
Als je in je school een ingrijpende vernieuwing wil invoeren, dan moeten leraren nieuwe competenties verwerven en wellicht hun persoonlijke onderwijstheorie bijstellen. Het leidinggevend leerteam is niet alleen een professionele leergemeenschap, maar ook een katalysator bij het implementeren van dergelijke vernieuwingen.
Rudi Schollaert, CONSULT INC
4. De mens centraal in veranderingen
Gedurende zes jaar was Agnes Claes betrokken bij Accent op Talent. De verbinding tussen welzijn, tewerkstelling en onderwijs ligt haar nauw aan het hart. Tijdens deze sessie heeft ze het over de menselijke kant van veranderingen in onderwijs en het concretiseren van participatie. Deze sessie heeft een reflectief karakter; deelnemers denken o.a. na over de betekenis van kwetsbaarheid in kwaliteitszorg.
Agnes Claes, welzijnswerker
5. Over loeren en ouwehoeren
In het Nederlandse project “durven-delen-doen” (www.durvendelendoen.nl) koppelen scholen kwaliteitszorg aan innovatie. Het spannende van de begeleidende opdracht van Rein ten Have is: lukt het om de teams die een innovatie uitvoeren te laten ervaren dat een goede kwaliteitszorg geen ambtelijke ballast is maar een aanpak die echt helpt om een innovatie duurzaam te maken? Tijdens deze sessie heeft Rein het over zijn ervaringen.
Rein ten Have, VO-raad, Utrecht
6. Participatief schoolherstel
KTA Wemmel. Van een school worstelend met aanslepende problemen en een doorlichtingsverslag met voorbehouden (2007) naar een kwaliteitsvolle school met een volledig gunstig doorlichtingsverslag (2009): een proces gedragen door het hele team. Krista Vermeire en Herman Siebens, KTA Campus Wemmel
7. Leraren leren van elkaar
Hoe kunnen we leraren motiveren om deel te nemen aan vormen van interne professionalisering zoals “collegiale visitatie binnen de eigen school”? Klasbezoeken worden immers nog vaak geassocieerd met controle, evaluatie, kritiek en in dat geval als bedreigend ervaren. Een bewust volgehouden positieve insteek is een methode om de drempel te verlagen.
Monique D’Aes, Nascholing GO!, Brussel
8. Participatie via een IKZ-groep
De participatie van mensen in een organisatie begint bij de directie in het uitzetten van een goede communicatie via overlegorganen tussen de 3 verschillende organisatielijnen, nl. strategisch à tactisch à operationeel. Op deze manier kan de abstracte visieontwikkeling vlotjes overgaan in de concrete werking binnen de organisatie. Belangrijk is een IKZ-overlegorgaan met heterogene participatie door de verschillende geledingen binnen de organisatie. Binnen onze organisatie is de IKZ-groep opgesplitst in een korte en een lange termijn groep.
Raf van Gogh, PITO Stabroek
Na de middag had MarcellaDeneve (Eekhoutcentrum) het over transities die medewerkers meemaken bij verandering.
Verandering en weerstand zijn nauw verbonden. In reflectiegroepjes deelden deelnemers knowhow over omgaan met weerstand. Deze kennis werd verrijkt met een plenumvoordracht over weerstand door Peter Engelborghs (Management Consulting & Research).
We eindigden de studiedag met resterende vragen en opmerkingen, waarbij enkele experts hun kijk gaven op veranderingen en omgaan met weerstand.
Evaluatie
De studiedag telde 159 deelnemers. De dag kreeg een gemiddelde evaluatiescore van 7,1.