Deze studiedag kwam tot stand in een samenwerking tussen SOK (Vlaanderen) en de VO-raad (Nederland). De VO-raad vertegenwoordigt ruim 600 scholen in het voortgezet onderwijs en richt zich op kwaliteit, ontwikkeling en vernieuwing. Voorwaarden creëren voor goed onderwijs en het zichtbaar maken van onderwijsresultaten staan centraal.
Drie inputverhalen kleurden de studiedag. We startten met een thema dat nauw aansloot bij de vorige SOK-studiedag over het meten van effect, namelijk verantwoording. Thea van de Idsert had het over het belang van verantwoording in kwaliteitszorg. Jan Vanhoof ging na wat het verband is tussen kwaliteitszorg en beleidsvoerend vermogen. Herman Siebens sloot aan met zijn overkoepelende visie op verantwoord schoolbeleid.
Tussendoor waren er babbel- en snuisterrondes. Deelnemers spraken in groepjes over de concrete praktijk op hun school. Zes thema’s werden behandeld:
1. Wat is kwaliteit van onderwijs?
2. Hoe bereik je in de praktijk een evenwicht tussen het borgen van kwaliteit en het verbeteren van kwaliteit?
3. Op welke concrete manier betrekt de school leraren en andere medewerkers in kwaliteitszorg?
4. Op welke concrete manier betrekt de school leerlingen in kwaliteitszorg?
5. Op welke manier werkt de school op een integrale manier aan kwaliteitszorg?
6. Hoe gaat de school om met externe feedback? (visitatie, audits, critical friend, inspectie,…)
Evaluatie
De studiedag telde 129 deelnemers. De dag kreeg een gemiddelde evaluatiescore van 7,5.