Met deze studiedag trokken we regelrecht naar de kern van ons onderwijs: het bereiken van doelen.
Enkele richtinggevende vragen: op welke manier kan een leraar opbrengstgericht werken? Met welke manier van lesgeven bereik je het meest? Hoe kan een directeur leraren hierin ondersteunen? Hoe kun je leerrendement meten? Hoe kom je tot kwaliteitsverbetering als je merkt dat de resultaten tegenvallen? Krijgen alle leerlingen voldoende kansen om goede leerresultaten te halen?
Principes van opbrengstgericht werken (Linda Odenthal, Principal Consultant bij CPS, Nederland)
In deze bijdrage worden de basisprincipes van opbrengstgericht werken neergezet. Het gaat in de kern om het resultaatgerichte handelen van de leraar, maar hij of zij moet daarbij maximaal ondersteund worden door de gehele organisatie. Zowel de eenvoud als de complexiteit van de werkwijze komen aan de orde. Ook wordt niet voorbijgegaan aan de keerzijden en de valkuilen van opbrengstgericht werken.
Wat betekent opbrengstgericht werken voor de leraar en de leidinggevende? (Harm Klifman, senior adviseur bij Van Beekveld en Terpstra, Nederland)
Wat verwachten we van de leraar en de leidinggevenden als het gaat over het effectief bereiken van leerresultaten? Natuurlijk, op het vlak van de dataverzameling moet de boel op orde zijn – waar heb je het anders over? Maar daarna (en soms ervoor al) begint het: de inwendige discours van de leraar, de dialoog met de leidinggevende en succesvolle interventies door hen beiden. Daaraan toegevoegd de vraag: wat kan de kwaliteitsmedewerker daar nog aan waarde aan toevoegen?
Wat zijn effectieve onderwijsmethodes? (Helga Bellaert, schoolbegeleider DPB Gent)
In deze bijdrage ligt de focus op evidence-based onderwijs: wat werkt in mijn klas? Hoe bereik ik effectief de doelen met mijn leerlingen? De klemtoon van de presentatie ligt op directe inzetbaarheid. De leraar kan er meteen mee aan de slag.
Opbrengstgericht werken in de praktijk (Ellen Timminga, onderwijsinspecteur, Nederland)
In deze presentatie krijg je een overzicht van de resultaten van het themaonderzoek dat de inspectie van het onderwijs in Nederland in 2009 heeft uitgevoerd naar opbrengstgericht werken bij het vak rekenen en wiskunde in het basisonderwijs. In het onderzoek hebben wij onder andere onderzocht of opbrengstgericht werken daadwerkelijk leidt tot betere toetsresultaten. Daarnaast hebben we door de eigenschappen van scholen die opbrengstgericht werken te vergelijken met die van scholen die dit nog nauwelijks doen, kunnen achterhalen welke aspecten het meest bijdragen tot positieve ontwikkelingen in de leerresultaten.
Effectiviteit van leerresultaten meten met paralleltoetsen (Daniël Van Nijlen en Jos Willems, K.U.Leuven, eenheid onderwijseffectiviteit en -evaluatie, België)
De sprekers leggen uit hoe de paralleltoetsen ontwikkeld worden en waarom ze gelijkwaardig zijn met de peilingstoetsen. Je krijgt ook een overzicht van alle paralleltoetsen die de Vlaamse overheid ter beschikking stelt. Daarnaast wordt het feedbackrapport toegelicht: welke informatie krijgt een school via dit rapport en hoe moet je dit rapport lezen?
Effectiviteit van leerresultaten meten via het Schoolfeedbackproject (Jean Pierre Verhaeghe, coördinator Schoolfeedbackproject, België)
Het Schoolfeedbackproject levert scholen feedback over de prestaties en de groei bij hun leerlingen. Behalve het Vlaamse gemiddelde krijgen scholen nog een tweede vergelijkingspunt: het gemiddelde dat voor hun leerlingen verwacht kon worden gelet op hun achtergrondkenmerken en studierichting. Vergelijking tussen generaties maakt voor scholen een objectieve evaluatie van vernieuwingen mogelijk.
Krijgen leerlingen alle kansen om resultaten te behalen? (Vlaamse Scholierenkoepel, België)
Iedere leerling is anders. Elke leerling heeft eigen noden en interesses. Maar iedere leerling heeft ook dromen en verlangens voor zichzelf, voor vandaag en voor de toekomst. De school is de plaats bij uitstek om een belangrijke stap te zetten in de realisatie ervan. Goede schoolresultaten openen immers zoveel deuren. Maar krijgt iedere leerling evenveel kansen in de klas? Leerlingen vertellen welke taak zij weggelegd zien voor leraren. Want een goede leraar zet in op elke leerling. Maar hoe? Wat zijn de uitdagingen?
Aan de slag met toetsgegevens: van valkuil naar stappenplan (Jan Vanhoof, docent aan het Instituut voor Onderwijs- en Informatiewetenschappen van de Universiteit Antwerpen, België)
Gebruik maken van toetsgegevens brengt het doorlopen van een aantal voor scholen niet vanzelfsprekende stappen met zich mee. Vertrekkend vanuit lessen uit onderzoek naar het gebruik van data identificeren we deze stappen en presenteren we methodieken om ze succesvol te doorlopen. We besteden daarbij aandacht aan condities in de school die het gebruik van toetsgegevens bevorderen.
Evaluatie
De studiedag telde 365 inschrijvingen. De dag kreeg een gemiddelde evaluatiescore van 6,4.