Hoe voer je een motiverend personeelsbeleid in functie van kwaliteitsontwikkeling?
Op welke manier kun je je personeelsbeleid gestalte geven zodat medewerkers gemotiveerd blijven en optimaal functioneren?
Op het congres focussen we op de wisselwerking tussen beleid/leidinggevenden en medewerkers.
Frank Van Massenhove (FOD Sociale Zekerheid) opende de dag. Hij had het over het motiveren van medewerkers.
Frank Van Massenhove is een overheidsmanager met een missie. Onder zijn leiding werd de FOD Sociale Zekerheid omgevormd tot een voorbeeldorganisatie, waar ook veel privébedrijven inspiratie in zoeken en vinden. Ook scholen?
Medewerkers motiveren is een uitdaging. Hoe organiseren we het werk? Hoe word je een aantrekkelijke werkgever? Moeten medewerkers zich aanpassen aan de school of omgekeerd? Hoe kan er effectiever op resultaten worden gestuurd? En welke rol heeft de leidinggevende?
Keuzesessies
1. Creëren van een waarderend, duurzaam HR-beleid op school (Peggy De Prins, Antwerp Management School)
2. Kenmerken van een motiverend personeelsbeleid (Sophie De Winne, KU Leuven)
3. Dienend Leidinggeven: zacht voor mensen, hard voor resultaten (Roeland Broeckaert, Roedel Consult)
4. Langer werken mét goesting in scholen die slim georganiseerd zijn (Mieke Van Gramberen, Flanders Synergy)
5. Toxisch gedrag op de werkvloer: de dynamische relatie tussen leiding en medewerkers (Jeroen Stouten, KU Leuven)
6. De kunst van effectieve feedback (Liselotte Baeijaert, Ilfaro)
7. Coaching als instrument bij een motiverend personeelsbeleid (Jef Clement, Center for Self Management)
8. De scholen van vandaag vormen de leiders van morgen (Ann Baeke, Natural Leadership)
9. Individu vs. team? Naar een optimale balans tussen de leerkracht als individu en als teamlid als bron voor effectieve vakgroepwerking (Katrien Vangrieken, KU Leuven)
10. Collega's van onderpresterende leraren (Loth Van Den Ouweland, Universiteit Antwerpen)
11. Wat zijn goede onderhandelingstechnieken? (Geert Dewulf, DWF)
Evaluatie
Het congres telde 535 inschrijvingen. De dag kreeg een gemiddelde evaluatiescore van 7,2.