SOK op LinkedIn met actuele artikels over kwaliteitszorg. Bijblijven? Word lid van de SOK-groep op LinkedIn.
Hoe werk je aan schoolbrede routines op vlak van feedback aan leerlingen? Hoe zorg je ervoor dat zowel op klas- als schoolniveau leraren mee zijn in de visie op feedback? Als elke leraar een andere aanpak en andere routines heeft, gaat er veel tijd verloren. Tijd die niet aan het vak zelf wordt besteed. We focussen op datgene wat de individuele leraar en klas overstijgt: een feedbackcultuur die als evident aanvoelt, met voldoende vrijheid in de manier waarop het in elke klas vorm krijgt.
Gepresenteerd op SOK 3 december 2021
Uren spenderen aan correctiewerk en feedback geven, maar vervolgens merken dat leerlingen er te weinig mee aan de slag gaan? Ontdek in deze lezing hoe het anders kan: feedback als wezenlijk onderdeel van je lesaanpak met als centrale vraag "Wat doet leerlingen leren?" Maak kennis met drie thema’s uit het boek 'Feedback in de klas: verborgen leerkansen': - Heldere kwaliteitsverwachtingen - Feedback als startpunt - Leerlingen als feedbackgevers en -zoekers Bij elk thema horen concrete werkvormen. Je wordt meteen aangemoedigd om de vertaalslag naar je eigen context te maken. Wat doe je al? Waar zie je nieuwe kansen? Wat is haalbaar?
Gepresenteerd op SOK 3 december 2021
Even the highest-quality feedback on students’ work will not have an impact on their development unless students actively engage with and implement the advice. The literature, alongside anecdotal reports of educators, often paint a negative picture of students’ willingness to read and enact feedback. My recent programme of research has focused on students’ cognitive, motivational, and emotional landscapes and how they influence the ways in which students receive, process, and implement feedback on their work. In this talk, I will argue that the power of feedback for effective learning is fundamentally an issue of design, where opportunities for students to develop the skills required for effective use of feedback, and opportunities to apply feedback, can transform the role of students in assessment.
Gepresenteerd op SOK 3 december 2021
For students to get the most out of their feedback, they need to develop the skills that support effective use of feedback. Drawing upon the feedback ‘recipience skills’ proposed by Winstone et al. (2017), and the framework for student feedback literacy proposed by Carless and Boud (2019), this workshop will provide participants with the opportunity to explore ways of embedding the development of these skills and capacities within their work with students.
Gepresenteerd op SOK 3 december 2021
Feedback is één van de belangrijkste factoren die het leren kunnen beïnvloeden. Hoe komt het dat sommige leerlingen heel vaak feedback krijgen en andere veel minder? Hoe komt het dat sommige feedback het leren een enorme boost geeft, terwijl andere feedback het leren net afremt? Hoe komt het dat sommige leerlingen met plezier met de feedback aan de slag gaan, terwijl anderen zich er net van afkeren?
Gepresenteerd op SOK 3 december 2021
Feedback geven en verwerken, peer feedback, leerlingen in de leerhouding en het zweet op de goede rug. Zomaar wat thema’s waar momenteel veel aandacht voor is. Maar wat is daarvoor nodig? Aan de hand van concrete lesvoorbeelden bespreken we de cyclus van formatief werken. We zoomen in op fase 1 (verwachtingen verhelderen) en de fasen 4 en 5 (feedbackgeletterdheid en passende vervolgacties nemen). Daarbij verbinden we de lesvoorbeelden aan enkele recente onderzoeken van R. Sadler, D. Nicol en D. Boud.
Gepresenteerd op SOK 3 december 2021
Feedback geven en verwerken en de rol van peer- en self-feedback zijn enkele terugkerende onderwerpen als het gaat om formatief werken in de taallessen. Hoe geef je effectieve feedback op taalproductie en op het taal(leer)proces? En hoe doe je dat met grote klassen? Welke rol heeft de leerling daar zelf bij en hoe kan effectieve groepsfeedback er in de taalles uitzien? Aan de hand van concrete lesvoorbeelden bespreken we de cyclus van formatief werken. Daarbij verbinden we de lesvoorbeelden aan enkele recente (taal)onderzoeken van K. Elving, J. Hattie en D. Nicol.
Gepresenteerd op SOK 3 december 2021
Er is de laatste tijd steeds meer aandacht voor een zogenaamde actieve rol van leerlingen in het feedbackproces. Maar wat wordt daar nu eigenlijk precies mee bedoeld? Wat verwachten we eigenlijk van leerlingen en hoe kunnen we hen dat duidelijk maken en hen daarbij helpen? Hiertoe ontwikkelde Renske de Kleijn een model voor het feedbackproces van de leerling, dat bestaat uit de 4 stappen: feedback vragen, feedback analyseren, feedback toepassen en feedback terugkoppelen. We bespreken per stap hoe we leerlingen hierbij kunnen helpen, zodat ze dit op termijn zelf en zonder hulp kunnen doen.
Gepresenteerd op SOK 3 december 2021
De Vlaamse Scholierenkoepel ontwikkelde een betrouwbare feedbacktool voor leerkrachten. Daarmee kun je digitaal en gratis zinvolle feedback opvragen bij leerlingen. We geven een demo en vertellen meer over het onderzoek dat achter deze tool zit. Waarom zou een leerkracht feedback vragen? Wat is zinvolle feedback? Welke voorwaarden moet je creëren om betrouwbare feedback te vragen? En niet te vergeten: hoe kun je daarna concreet met de resultaten aan de slag gaan?
Gepresenteerd op SOK 3 december 2021
Leerlingen leren goed schrijven door regelmatig te werken aan korte schrijfopdrachten. Hierdoor merken leerlingen dat zij steeds makkelijker hun woordkennis wendbaar kunnen gebruiken. Leraren zien echter vaak op tegen het vele correctiewerk. Maar waarom zou de leraar alle opdrachten van feedback moeten voorzien? We bespreken op welke wijze we leerlingen meer kunnen betrekken bij het geven en verwerken van (peer) feedback op schrijfproducten. Dit is niet alleen prettig voor de leraar maar het zorgt ook voor een hogere leeropbrengst bij de leerlingen.
Gepresenteerd op SOK 3 december 2021
Onder de titel ‘De onuitputtelijke kracht van constructieve feedback’ begon ik een vijftal jaar geleden te bloggen over het belang van feedback in de onderwijscontext. Mijn blog ‘Delenderwijs.net’ werd een reflectiekamer voor mijn eigen onderwijspraktijk. Tijdens deze presentatie toon ik de belangrijkste bevindingen die ik in mijn zoektocht tegenkwam. Hoe belangrijk is feedback voor onderwijskwaliteit? Wanneer dreigt het ballast te worden? Hoe bewaken we als onderwijsprofessionals het evenwicht?
Gepresenteerd op SOK 3 december 2021
Ondersteunend document. Trends van invloed die van invloed zouden kunnen zijn op scholen
Getoond op SOK 29 november 2019
Ondersteunend document. De professionele leergemeenschap in het onderwijs Duurzame schoolontwikkeling Omgaan met ouders Succesvolle schoolprofilering Strategisch omgaan met onderwijshuisvesting vanaf 2015 Onderwijskundig leiderschap Gesprekkencyclus: van zinvol naar betekenisvol Onderzoeksmatig leiderschap Handboek onderwijsrecht: Actuele wet- en regelgeving in het primair onderwijs op een rij Kansrijke medezeggenschap in het onderwijs: Samenwerken, meedenken en mee-ontwikkelen Druk druk druk: Slimmer organiseren in het onderwijs Hoe komen we van deze rotonde? Veranderend toezicht: Werken aan wederzijds vertrouwen tussen school en inspectie Werken aan pedagogische sensitiviteit in je team Sociale veiligheid in school: Een handreiking voor schoolleiders Integrale kindcentra: Van visie naar uitvoeringspraktijk Startende leraren in het po en vo: Goede begeleiding aan het begin van de loopbaan Over het schoolhek heen. Interdisciplinair samenwerken: ontwikkelkansen voor professionals en leerlingen Leidinggeven aan onderwijsinnovatie met ict. Sturen op beweging Beter leren door groepsdynamiek. Van multi-intensief naar groepsdynamisch onderwijs
Getoond op SOK 29 november 2019
Ondersteunend document. OESO Skills Studies OESO Skills Strategie Vlaanderen Evaluatie en Aanbevelingen Managementsamenvatting
Getoond op SOK 29 november 2019
Ondersteunend document. Over Spaced Practice, Spaced Practice, Verwerking, Interleaving, Concrete Voorbeelden, Dual Coding
Getoond op SOK 29 november 2019
Responsive teaching combines evidence about how people learn, from cognitive science, with the strategies of formative assessment. This evidence and practice addresses six problems all teachers face, including: - What should we prioritise teaching when we have so little time? - How can students know what success looks like? - How can we know what students have understood? This session will offer both the evidence and practical strategies to use in your next lesson.
Gepresenteerd op SOK 29 november 2019
Een leven lang ontwikkelen wordt een must voor iedereen om zich staande te kunnen houden in deze snel veranderende, digitale wereld. De basis voor een leven lang ontwikkelen wordt gevormd door het eigenaar willen en kunnen zijn van het eigen leerproces. Zelfgestuurd leren is hierbij een belangrijke vaardigheid. Zelfgestuurd leren vraagt behoorlijk veel van leerlingen. Ze moeten hun eigen leerproces kunnen reguleren. Motivatie is een doorslaggevende factor en leerlingen hebben verschillende leerstrategieën nodig om optimale leerresultaten te behalen. Jij hebt als leraar een cruciale rol bij de ontwikkeling van zelfgestuurd leren en het versterken van het eigenaarschap van leerlingen over het eigen leerproces. In deze lezing gaan we in op deze uitdagende opdracht voor jou als leraar.
Gepresenteerd op SOK 29 november 2019
Wat is het verschil tussen feedback en feetback? Waarom is “hoe evalueren” pas de derde in een rijtje van vier vragen? Is peerevaluatie effectiever dan evaluatie door de leerkracht? Komt evaluatie voor of na het leren? Op al deze vragen geef ik tijdens mijn presentatie een antwoord. En vervolgens mogen de aanwezigen evalueren wat ze geleerd hebben....
Gepresenteerd op SOK 29 november 2019
Feedback is powerful but getting it right is hard: students' needs differ and our time is limited. This presentation will examine ways to offer feedback quickly and sustainably. We'll tackle problems like: - How can we ensure students benefit from feedback? - How can we guide students while also building independence? - How can we offer effective, frequent feedback without marking late every night? The session will share the evidence and practical techniques and we will use these to craft the perfect feedback message.
Gepresenteerd op SOK 29 november 2019
We hebben het altijd over wat werkt in onderwijs, maar… even belangrijk is om te weten hoe je leren kan hinderen. Hattie schreef enkele jaren geleden een mooi overzicht van duidelijk bewezen niet-effectieve aanpakken in onderwijs. In deze presentatie wordt dit overzicht uitgebreid en geduid en leer je hoe je er voor kan zorgen dat je leerlingen en studenten minder oppikken van je lessen. Dit alles natuurlijk met maar 1 bedoeling: voorkomen dat dit gebeurt.
Gepresenteerd op SOK 29 november 2019
Wat is de (on)zin van technologische tools voor onderwijs? Welke tools helpen de kwaliteit van onderwijs vooruit en welke niet? Hoe bepaal je of een app didactische meerwaarde biedt, of louter een leuke gadget is? Hoe benoem je de didactische meerwaarde, als die er is? Hoe maximaliseer je die meerwaarde? Kortom: welke kaders zijn er om de inzet van technologie in onderwijs te evalueren?
Gepresenteerd op SOK 29 november 2019
De tijden zijn onzeker. Vroeger kwamen en gingen banen, maar het tempo was enigszins bij te houden. Vandaag gaat het een stuk sneller. De grote vraag is dus, hoe bereiden wij mensen hierop voor? Volgens veel bedrijven, beleidsmakers en onderwijsgoeroes zijn de zogenoemde 21e-eeuwse vaardigheden het antwoord. Maar helaas klopt dit niet. Paul A. Kirschner, emeritushoogleraar Onderwijspsychologie aan de Open Universiteit en eigenaar van kirschner-ED, zal uitleggen waarom niet. Hij zal beginnen met een bespreking van het probleem van het opleiden van de jeugd voor (nog) niet bestaande banen. Vervolgens behandelt hij waarom het modebegrip 21e-eeuwse vaardigheden onzin is (tipje van de sluier: mensen beschikken al eeuwen over de meeste, een aantal zijn überhaupt geen vaardigheden, en van de hele lijst blijven er twee over!). Vervolgens zal hij de onzin van generieke vaardigheden bespreken uit evolutionair psychologisch oogpunt. Is het mogelijk om een probleem op te lossen of zinvol over iets te communiceren als je er zelf geen kennis over hebt, laat staan iemand te leren hoe dat moet? Tot slot behandelt hij een aantal evidence-informed (door bewijs geïnformeerde) onderwijstheorieën en cognitief psychologische theorieën, en hoe die wel zorgen dat er goed onderwijs kan worden gemaakt om de mens toekomstbestendig te maken.
Gepresenteerd op SOK 29 november 2019
De schrijver Mark Twain zei ooit: “In religie en de politiek komen de meningen en overtuigingen van mensen vooral uit de tweede hand en worden overgenomen zonder inspectie”. Helaas lijkt dit ook het geval als het over leren gaat. Onderwijskundigen, docenten, onderwijsinnovatoren en hervormers, politici, bestuurders, en adviseurs staan allemaal in de rij om te laten zien hoe modern en vooruitstrevend zij (kunnen) zijn. Zij roepen van alles en kopen en implementeren naar hartenlust niet op basis van goede wetenschap, maar vooral op basis van geloof, filosofie en/of een aantal hardnekkige mythes. Gevolg hiervan is slecht onderwijs, innovatiemoeheid en ontevreden mensen (docenten, ouders / verzorgers, leerlingen / studenten). Deze presentatie zal goed kijken (dat wil zeggen vanuit de wetenschap) naar een aantal broodjeaapverhalen zoals dat de mens kan multitasken, dat wij digital natives / homo zappiëns zijn geworden, dat het overdragen van kennis niet nodig is omdat het “allemaal op internet staat”, 21e-eeuwse vaardigheden, enzovoorts… die zich als lopende vuurtjes door de maatschappij verspreiden, ook door mensen die het beter (zouden) moeten weten.
Gepresenteerd op SOK 29 november 2019
Lessen geven waarin élke leerling de kans krijgt om bij te leren, is en blijft de kerntaak van een leraar. Om tot een goede les te komen, is het belangrijk om te begrijpen hoe en wanneer leerlingen bijleren, wanneer het enkel “lijkt” alsof er geleerd wordt en wat het leren belemmert. We delen met jou de meest recente wetenschappelijke fundamenten op het vlak van leren en instructie. Deze inzichten kunnen je hopelijk helpen bij het ontwerpen van een onderwijspraktijk waarin optimaal geleerd én onthouden kan worden.
Gepresenteerd op SOK 29 november 2019
Formatief toetsen, hoe doe je dat in de klas? Mag ik geen cijfers meer geven? Moet ik meer feedback geven? Kan dat wel voor mijn klassen en kost het niet te veel tijd? Tijdens deze sessie gaan we samen aan de slag met dit soort vragen. In deze interactieve presentatie gaan we in op de theorie over en praktijk van formatief toetsen. Hierbij maken we gebruik van concrete voorbeelden in de vorm van video’s. Aan de hand van deze video’s en een vragenlijst gaan we ook reflecteren op je eigen lessen en nadenken over hoe je formatief toetsen (beter) kan inzetten in je lessen. Je verlaat deze sessie met concrete ideeën voor het inzetten van formatief toetsen in je eigen les.
Gepresenteerd op SOK 29 november 2019
In deze presentatie maak je kennis met formatief evalueren: wat is het, hoe werkt het en waarom doen we het eigenlijk? Dat doen we aan de hand van de cyclus van formatief evalueren (Gulikers & Baartman, 2017). Elke fase lichten we toe aan de hand van concrete voorbeelden uit basisonderwijs en secundair onderwijs, bij verschillende vakken. We gaan na wat het ene voorbeeld formatiever maakt dan het andere. Aan het einde van de presentatie gaan we na hoe formatief we zelf werken in onze lessen. Dat doen we aan de hand van de zelfscan. Denk je ook alvast na over je eigen voorbeelden van formatieve lespraktijken?
Gepresenteerd op SOK 29 november 2019
De discussie laait op. Staat het toevoegen van kennis centraal in het onderwijs, of moeten we nu juist zaken als creativiteit, samenwerken en nieuwsgierigheid stimuleren? En hoe zit dat nu met extrinsieke en intrinsieke motivatie? Ik bespreek deze vragen vanuit hedendaagse kennis over hoe de hersenen werken. Spoiler. Verwacht geen makkelijke inzichten, maar hopelijk wel inspiratie om in de praktijk na te denken over bijvoorbeeld het geven van beloningen en meer aandacht voor de verschillen tussen leerlingen.
Gepresenteerd op SOK 29 november 2019
In deze mini-masterclass bekijken we een aantal concrete voorbeelden van hoe leraren hun taalonderwijs formatief vormgeven. Dat doen we aan de hand van de cyclus van formatief evalueren (Gulikers & Baartman, 2017), waarbij we nagaan hoe leraren leerdoelen met succescriteria verhelderen. Hoe ze effectief informatie verzamelen, interpreteren en communiceren. En hoe ze passende vervolgacties selecteren en uitvoeren. We stellen onszelf de vraag: wat maakt deze aanpak formatief? En: wat maakt het ene voorbeeld meer formatief dan het andere? Aan het einde van deze mini-masterclass ga je met een aantal concrete voorbeelden van formatief evalueren bij lessen leesvaardigheid, schrijfvaardigheid en mondelinge taalvaardigheid naar huis. Ga je hierdoor iets anders doen in je taalonderwijs?
Gepresenteerd op SOK 29 november 2019
Dagelijks geven duizenden leraren het beste van zichzelf voor de klas. Hoewel het takenpakket van de leraar heel divers is, blijft het geven van een goede les de kern van het vak. We vertalen samen met jou de meest recente wetenschappelijke inzichten op het vlak van leren en instructie naar de praktijk van het lesgeven. Met tal van voorbeelden recht uit de klas, hopen we je te inspireren tot een onderwijspraktijk waar élke leerling optimaal de kans krijgt om bij te leren.
Gepresenteerd op SOK 29 november 2019
Kind en tiener zijn “werk in uitvoering”. Prikkels uit de omgeving zijn bepalend voor de rijping van het brein en voor de ontwikkeling van vaardigheden: “Context shapes the brain”. Daarom is de leraar de motor van de talentontwikkeling en is het van belang dat hij/zij regie heeft en houdt. De lerende leerling heeft baat bij een duidelijke steun én sturing én gerichte inspiratie van de kant van de leraar aldus recente neuropsychologische inzichten. Leerprestaties en studiemotivatie hebben baat bij een krachtige inzet op het stimuleren van nieuwsgierigheid en op de ontwikkeling van denkcreativiteit. Het brein én de talenten ontwikkelen zich door in te zetten op kennisverwerving en op het stimuleren van zelfinzicht, zelfregulatie en empathie. In de presentatie worden aanbevelingen gegeven voor de onderwijspraktijk.
Gepresenteerd op SOK 29 november 2019
Samenwerkend leren is niet identiek aan “je mag het samen doen”. Het is ook geen trucje dat je zo maar even doet. Samenwerkend leren is een onderwijsstrategie met specifieke kenmerken en voorwaarden. Met goed begrip daarvan en goed uitgevoerd in de klas, kan samenwerkend leren tot heel effectief leren in de les leiden. Maar het omgekeerde is ook waar. Slordig uitgevoerd, of met niet meer aanwijzing dan “je mag het samen doen” verwordt samenwerken al snel tot ongestructureerd groepswerk met een (te) geringe leeropbrengst. In deze workshop kijken we waar samenwerkend leren vandaan komt en nemen we de kenmerken en voorwaarden zorgvuldig onder de loep. Daarbij pendelen we voortdurend tussen theorie en praktijk: wat is een sleutelkenmerk en hoe geef je dat vorm in het klaslokaal. Samenwerkend leren is geen wondermiddel, maar met een goed inzicht in de kenmerken en voorwaarden ervan, kun je (leer) doelgericht samenwerken in bijna elke klas vormgeven.
Gepresenteerd op SOK 29 november 2019
Herlezen, aantekeningen maken, overschrijven.... Allemaal studeertechnieken die leerlingen graag gebruiken. Maar zijn ze ook effectief? En zo niet, welke studeertechnieken kunnen leerlingen dan beter toepassen? In deze bijdrage zal ik ingaan op bekende en minder bekende studeertechnieken die echt effectief zijn. Ook zal ik ingaan op innovatieve manieren waarop leerlingen deze studeertechnieken kunnen toepassen.
Gepresenteerd op SOK 29 november 2019
Vlaamse leraren besteden veel van hun tijd aan het evalueren van leerlingen, veelal op basis van zelfgemaakte toetsen. Het gebruik van gestandaardiseerde toetsen voor het opvolgen van leerresultaten en leerwinst is beperkt. Bij een gestandaardiseerde toets is de inhoud overheen scholen dezelfde. Gestandaardiseerde toetsen kunnen een schakel zijn in het creëren van brede toetsing. Aangevuld met de informatie die leraren nu reeds verzamelen maakt zo’n kern van gestandaardiseerd toetsmateriaal het mogelijk leerprocessen geïnformeerd en in verscheidenheid vorm te geven. In deze sessie willen we bestaande tegenstellingen bij de idee van het gebruik van standaardtoetsen overstijgen. We beschrijven bestaande – buitenlandse – monitoringssystemen met hun positieve en negatieve effecten en komen tot concrete scenario’s om leerwinst in kaart te brengen. Samen tasten we de wenselijkheid en haalbaarheid van deze scenario’s af.
Gepresenteerd op SOK 29 november 2019
In 2017-18 maakte de Vlaamse Scholierenkoepel samen met 49 leerkrachten, 119 leerlingen en 1 onderzoeker een feedbacktool. Nog eens 1305 leerlingen testten de vragen. Wij doen het eens helemaal anders. Met een online vragenlijst focussen we op wat leerlingen hebben geleerd dankzij de lessenreeks, en minder op de manier van lesgeven. Het resultaat is een gratis en betrouwbare manier om feedback te verzamelen bij je leerlingen.
Gepresenteerd op SOK 7 december 2018
Leerlingen kunnen een grote rol spelen in het verhogen van de kwaliteit op je (middelbare) school. Samen school maken bevordert ook het welbevinden van leerlingen. Maar hoe doe je dat juist? De Vlaamse Scholierenkoepel (VSK) zet je alvast op weg in deze sessie. We staan stil bij wat we verstaan onder participatie en hoe je leerlingen kunt betrekken in het doorlopen van de PDCA-cyclus. We reiken je een aantal concrete voorbeelden aan en zoeken samen een aantal mogelijke toepassingen op je school.
Gepresenteerd op SOK 7 december 2018
Word geïnspireerd door twee voorbeelden van praktijkonderzoek die dicht bij de leraar/vakgroep en dus ook het leren van leerlingen staan: (1) vakspecifieke bevraging van oud-leerlingen en (2) kritische analyse van examenresultaten. Omdat er ‘slechts’ twee voorbeelden aan bod komen, is er voldoende ruimte om te verdiepen, uit te wisselen en de link te leggen met je eigen context.
Gepresenteerd op SOK 7 december 2018
Word geïnspireerd door twee voorbeelden van praktijkonderzoek die dicht bij de leraar/vakgroep en dus ook het leren van leerlingen staan: (1) vakspecifieke bevraging van oud-leerlingen en (2) kritische analyse van examenresultaten. Omdat er ‘slechts’ twee voorbeelden aan bod komen, is er voldoende ruimte om te verdiepen, uit te wisselen en de link te leggen met je eigen context.
Gepresenteerd op SOK 7 december 2018
Iedereen maakt zich ergens zorgen over of heeft weleens last van het gedrag van een leerling of een collega. Problemen bestaan dan ook écht en maken het leven soms lastig. Het goede nieuws is evenwel dat problemen evenmin perfect zijn en dat mensen veel actievere probleemoplossers zijn dan doorgaans wordt gedacht. In deze workshop kijken we naar hoe je als leerkracht/begeleider kan supporteren voor hetgeen de leerling wel hoort te doen of nodig heeft. We werken vanuit een perspectiefgerichte aanpak. De nadruk ligt hierbij op goed geformuleerde doelen, die passend zijn voor de leerling (en zijn context) en voor de begeleider/klasgroep/school. Van hieruit gaan we op zoek naar wanneer dit positieve doelgedrag, of de uitzondering op het probleem, al een keer voorkomt en hoe we dit kunnen uitvergroten. Dit alles rekening houdend met het korte tijdsbestek en het begeleidingskader dat de leerkracht “maar” heeft.
Gepresenteerd op SOK 8 juni 2018
Elke school heeft leerlingen die storend gedrag tonen. We zijn bekend met de harde aanpak: straffen, nultolerantie en desnoods de leerling uitsluiten. SWPBS is een manier van werken die anders kijkt naar gedrag. SWPBS staat voor School Wide Positive Behaviour Support. Het creëren van een aangename leer- en leefomgeving is de kern van de zaak. Wat is hiervoor nodig? Starten met het kiezen van waarden en het concreet maken van wat gewenst gedrag is. Preventie van ongewenst gedrag en het belonen van gewenst gedrag spelen een belangrijke rol. Werken vanuit SWPBS betekent dat de school niet opteert voor een aanpak die enkel problemen of “probleemleerlingen” in de focus plaatst.
Gepresenteerd op SOK 8 juni 2018
Meer en meer wordt van leerkrachten en docenten verwacht op een coachende manier om te gaan met hun leerlingen en studenten. Maar wat is dat coachen nu precies? En wat is het verschil met een gewoon gesprek? We staan stil bij de essentiële ingrediënten van het coachend gesprek. Waar ligt de verantwoordelijkheid van de leerling en van de leerkracht? Hoe zorg je ervoor dat de leerling zelf het heft in handen neemt voor zijn of haar ontwikkelingsproces? We geven tips en tricks mee om op een open en waarderende manier een coachend gesprek aan te gaan.
Gepresenteerd op SOK 8 juni 2018
Onderwijs is een aanbod. De vraag is: wat werkt ALTIJD in goed onderwijs? Oplossingsgericht werken biedt antwoorden. OGW gaat voorbij technieken. Het is een werkhypothese en een instrument. De werkrelatie is de motor van groei. We bespreken drie mandaten die hierbij van belang zijn.
Gepresenteerd op SOK 8 juni 2018
De essentie van oplossingsgericht werken is de oriëntatie op krachtbronnen, het verbreden van de eigen mogelijkheden en niet op het zoeken naar oorzaken. Met de Formule P voeg je lichtheid toe in je onderwijs: hoe evolueer je van een hulpvraag naar een uitdaging? Oplossingsgericht zijn is een basishouding en geen techniek. Vergroot je onderwijsimpact door gebruik te maken van de Zeven Stappen Dans van de oplossingsgerichte onderwijsprofessional.
Gepresenteerd op SOK 8 juni 2018
Talent is hot. Heel wat bedrijven zijn op zoek naar talenten, heel wat hogescholen zetten in op de ontwikkeling ervan, en ook steeds meer secundaire scholen en basisscholen zetten erop in. Maar wat zijn nu eigenlijk talenten? Hoe kun je talenten herkennen? Hoe ontwikkelen talenten zich en hoe kan de school hiervoor een context zijn? En waarom zouden we ons überhaupt bezig houden met de talenten van jongeren?
Gepresenteerd op SOK 8 juni 2018
Om talenten zichtbaar te maken in de praktijk, is het nodig om contexten te creëren waar die talenten zichtbaar kunnen worden. Dat vraagt veel creativiteit van de leraar en is geen copy-paste-verhaal.
Gepresenteerd op SOK 8 juni 2018
Leerlingen die geboren zijn in hetzelfde jaar kunnen erg verschillen in kennis, vaardigheden en leertempo. Als we alle leerlingen van hetzelfde jaar dezelfde leerstof geven in hetzelfde tempo, dan lopen cognitief begaafde leerlingen het risico zich te vervelen, gefrustreerd en gedemotiveerd te raken, en allerlei gedragsproblemen en mentale problemen te ontwikkelen. Hoe kun je cognitief begaafde leerlingen voldoende uitdagen? Hoe ontwerp je goed verrijkingsmateriaal voor hen? Moeten we leerlingen groeperen op basis van cognitieve capaciteiten? Welke vormen van versnellen zijn er? Hoe kan je dit in jouw school organiseren?
Gepresenteerd op SOK 8 juni 2018
Meer en meer wordt van leerkrachten en docenten verwacht op een coachende manier om te gaan met hun leerlingen en studenten. Maar wat is dat coachen nu precies? En wat is het verschil met een gewoon gesprek? We staan stil bij de essentiële ingrediënten van het coachend gesprek. Waar ligt de verantwoordelijkheid van de leerling en van de leerkracht? Hoe zorg je ervoor dat de leerling zelf het heft in handen neemt voor zijn of haar ontwikkelingsproces? We geven tips en tricks mee om op een open en waarderende manier een coachend gesprek aan te gaan.
Gepresenteerd op SOK 8 juni 2018
Kunnen we adolescenten wel tot gewenst gedrag brengen: - wetende dat ze niet over de frontale hersenstructuren beschikken die hen moeten toelaten het gevraagde gedrag te vertonen? - wetende dat er na het optreden van ongewenst gedrag psychologische mechanismen gaan spelen die een gedragsverandering uitsluiten/saboteren?
Gepresenteerd op SOK 1 december 2017
Tijdens zijn presentatie betrekt Ronald van Aggelen het publiek bij experimenten die gebruikt worden bij Mindhacking. Je krijgt niet alleen op zijn minst zes tips om zelf Mindhacking toe te passen, je zal ook zelf ervaren hoe het werkt – je bent dus gewaarschuwd. Aan de hand van praktijkvoorbeelden wordt wetenschappelijke kennis verweven met de praktijk van alledag. Gedragsbeïnvloeding doen we niet voor ons eigen genot. Het gaat om het verbeteren van processen, betrokkenheid van medewerkers en het creëren van eigenaarschap.
Gepresenteerd op SOK 1 december 2017
Zijn agenda staat vol met rood. Als begeleider vraag ik de leerling hoe dit komt. “Omdat ze er om vragen!” antwoordt hij droogjes. “Elke leerkracht??” vraag ik. “Nee, natuurlijk niet!” reageert de leerling. Maar hoe kan dit dan? Hoe breng je als leraar gewenst gedrag bij leerlingen teweeg?
Gepresenteerd op SOK 1 december 2017
Weer eens te maken met probleemgedrag? Straffen? De leerling buitenzetten? Je onmachtig voelen? Of is er meer mogelijk? Preventie: beter voorkomen dan genezen, niet eenmalig, maar door een preventiebeleid met de preventiepiramide (J. Deklerck, Acco, 2011). Dit is een wetenschappelijk, wijd verspreid instrument voor een positieve en integrale aanpak van probleemgedrag. De piramide opent onverwachte perspectieven op het voorkomen van probleemgedrag. Ze leert je anders naar je schoolbeleid, je eigen praktijk te kijken en reikt handelingsalternatieven voor het welbevinden op school.
Gepresenteerd op SOK 1 december 2017
De informele leider, de macho, de strateeg, de “onzichtbare”, de strever: je komt ze allemaal als leraar tegen. Wie is wie en hoe ga je met iedere rol om zodat zij hun rolidentiteit kunnen behouden én jij als leraar met deze identiteit constructief kunt omgaan? Storende reacties van leerlingen zal je als leraar veel minder persoonlijk nemen als je inzicht hebt in hoe rollen werken en hoe die vanuit groepsdynamisch perspectief op elkaar inspelen.
Gepresenteerd op SOK 1 december 2017
De hoge werkdruk kan ervoor zorgen dat de schoonheid van het vak op de achtergrond raakt: het bijdragen aan de zelfredzaamheid en het geluk van toekomstige generaties. Deze lezing is een inspirerende handreiking voor alle leraren die hun eigen bevlogenheid willen aanwakkeren en hun geluk willen vergroten. Want gelukkige leraren hebben leerlingen die beter meewerken en presteren.
Gepresenteerd op SOK 3 juni 2016
Als opvoeder, als leerkracht hebben we het beste voor met onze kinderen en jongeren en koesteren hoge verwachtingen. We staan er echter onvoldoende bij stil dat diezelfde verwachtingen prestatiedruk kunnen veroorzaken bij onze kinderen en jongeren. De mate waarin kinderen en jongeren gevoelig zijn voor deze prestatiedruk verschilt naargelang de leeftijd en het ontwikkelingsniveau. Kinderen en jongeren die nog volop in ontwikkeling zijn kunnen immers (nog) niet profiteren van optimale emotionele, sociale en cognitieve vermogens. In deze workshop krijgt u een antwoord op volgende vragen: 1. Wat doet prestatiedruk met onze kinderen en jongeren? Zijn kinderen en jongeren kwetsbaarder en weerlozer voor deze druk dan volwassenen? 2. Hoe functioneert het brein van kinderen en jongeren in relatie met deze druk? Wat gebeurt er binnen hun lichaam? Welke reacties treden er in werking? 3. Hoe gaan kinderen en jongeren zelf met deze druk om te presteren om? 4. Hoe kunnen volwassenen belangrijke steunpilaren zijn voor kinderen en jongeren in het omgaan met deze druk? Welke mogelijkheden bestaan er om kinderen en jongeren te helpen als zij dat niet op eigen kracht kunnen?
Gepresenteerd op SOK 3 juni 2016
Handelingsgericht samenwerken in scholengemeenschap Beveren-Bazel
Handelingsgericht werken (HGW) op scholen: in tijden van M–decreet en inclusie een waardevolle aanpak. In de scholengemeenschap van Beveren–Bazel vonden de vier secundaire scholen elkaar om rond de principes van het handelingsgericht werken een actieplan op te starten. Een werkgroep bestaande uit adjunct–directeurs (als verantwoordelijken voor het zorgbeleid op de scholen) en leerlingenbegeleiders vertrok vanuit wat er reeds op de scholen bestond. De gemeenschappelijke basiszorg werd uitgetekend, de theorie van het HGW werd verwerkt en voorbeelden van grote praktijk werden (worden) geraadpleegd. Mede door de professionele inbreng van pedagogische begeleiders (voor competentieontwikkeling) vanuit het vrij en gemeentelijk onderwijs werd een traject opgestart om het zorgbeleid in de diverse scholen te professionaliseren. Het verhaal van het handelingsgericht samenwerken van een scholengemeenschap.
Gepresenteerd op 5 juni 2015
Praktijkverhaal VTI Hasselt, HBO5 Verpleegkunde
We hebben in onze school een vierjaarlijkse cyclus ontwikkeld, waarbij we elk jaar een tevredenheidsbevraging organiseren bij een andere stakeholder. Eén jaar bevragen we het werkveld (hoofdverpleegkundigen), één jaar de oud-studenten, één jaar de studenten en de vierde groep zijn de medewerkers van de school. De bevraging van de studenten werd in samenwerking met 2 andere scholen opgesteld en afgenomen, zodat we nadien de resultaten kunnen benchmarken.
Uit elke bevraging worden 2 werkpunten gekozen, waarrond een tijdelijke werkgroep wordt opgericht. Daarnaast kiest elke module elk schooljaar zijn eigen werkpunt om aan te werken. De aanpak van al deze werkpunten gebeurt op basis van de PDCA-cirkel en wordt begeleid door de kwaliteitscoördinator. De stand van zaken wordt 2 keer per schooljaar in de kerngroep kwaliteit (een moduleoverschrijdende groep) besproken met mekaar, met als belangrijkste doel van elkaar te leren.
Gepresenteerd op 5 juni 2015
Onderwijs, wake up! De verwachtingen van scholieren over onderwijs, nu en in de toekomst.
Gepresenteerd op SOK 5 december 2014
Werken aan de kwaliteit van het onderwijs met kernkwaliteiten: masterclass
Gepresenteerd op SOK 5 december 2014
Werken aan de kwaliteit van het onderwijs met kernkwaliteiten
Gepresenteerd op SOK 5 december 2014
Sociaal-emotioneel leren? Het gaat toch over kwaliteit?! Werkdocument masterclass
Gepresenteerd op SOK 5 december 2014
Sociaal-emotioneel leren? Het gaat toch over kwaliteit?!
Gepresenteerd op SOK 5 december 2014
Learning analytics: data aanwenden voor het verbeteren van het leren Zie Artikel Bron: http://www.slideshare.net/erikwoning/presentatie-sok-congres
Gepresenteerd op SOK 6 juni 2014
Leerlingenparticipatie en onderwijskwaliteit
Gepresenteerd op SOK 6 december 2013
Leer mij coach worden van mijn eigen leerproces… Hoe pakken wij dit concreet aan?
Gepresenteerd op SOK 6 december 2013
Ideeën i.v.m. het begeleiden van loopbaanleergesprekken
Gepresenteerd op SOK 6 december 2013
Leerloopbaanreflectie met LoVE (Loopbaanleren in Vlaanderen en Europa)
Gepresenteerd op SOK 6 december 2013
ComPas: competenties versterken door peercoaching: video
Gepresenteerd op SOK 6 december 2013
ComPas: competenties versterken door peercoaching
Gepresenteerd op SOK 6 december 2013
Evalueren van attitudes via zelfevaluatie leerling
Gepresenteerd op SOK 6 december 2013
Ondersteuning in actieve leerlingenparticipatie
Gepresenteerd op SOK 6 december 2013
Hoe leerlingen effectief invloed kunnen hebben op de kwaliteitsontwikkeling van de school
Gepresenteerd op SOK 6 december 2013
Participatie van leerlingen in een open klassenraad
Gepresenteerd op SOK 6 december 2013
Leerlingenparticipatie en kwaliteitszorg
Gepresenteerd op SOK 6 december 2013
Studentenparticipatie en kwaliteitszorg. Over hoe studenten een verschil kunnen maken in de kwaliteit van het onderwijs.
Gepresenteerd op SOK 6 december 2013
Leerlingen en kwaliteitszorg op EDUGO
Gepresenteerd op SOK 6 december 2013
Meten van welbevinden en tevredenheid bij leerlingen
Gepresenteerd op SOK 6 december 2013
Informatie over het LED-instrument, Nederland
Gepresenteerd op SOK 6 december 2013
Ervaringen met het LED-instrument in Nederland
Gepresenteerd op SOK 6 december 2013
Het betrekken van leerlingen bij kwaliteitsontwikkeling: voorbeelden uit de praktijk
Gepresenteerd op SOK 6 december 2013
Het betrekken van leerlingen bij kwaliteitsontwikkeling: voorbeelden en instrumenten uit de praktijk
Gepresenteerd op SOK 6 december 2013
Participatie van leerlingen in kwaliteitsontwikkeling
Gepresenteerd op SOK 6 december 2013
Betrekken van leerlingen bij de zelfevaluatie van de leraar: praktijkvoorbeeld
Gepresenteerd op SOK 6 december 2013
Zelfevaluatiemogelijkheden voor de leerkracht
Gepresenteerd op SOK 6 december 2013
Krijgen leerlingen alle kansen om resultaten te behalen? Iedere leerling is anders. Elke leerling heeft eigen noden en interesses. Goede schoolresultaten openen zoveel deuren. Maar krijgt iedere leerling evenveel kansen in de klas?
Gepresenteerd op SOK 7 december 2012